|
Auteur |
Bericht |
bjorn
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: vr 30 mei 2008 15:51 Onderwerp: verkeersovertreding |
|
|
Goeie dag,
Op 11 mei 2008 ben ik staande gehouden door de politie Fryslan vanwege een snelheidsovertreding. Dat ik te snel heb gereden zal ik niet ontkennen, maar het gaat mij om het volgende.
De overtreding vond plaats op de N7 een autoweg. Waar destijds een snelheidsbeperking van kracht was van 80km/h. Ik reed hier 121 km/h dus een overschrijding van 37km/h na correctie. Nu heb ik een transactie voorstel ontvangen van €270,-. Echter staat er in het voorstel dat de overtreding heeft plaats gevonden op de A7 te Ysbrechtum. Indien dit de plaats van overtreding zou zijn zou ik mij aan de snelheid gehouden hebben. Omdat je op de A7 120km/h mag.
De A7 loopt over in de N7.
Nu is mijn vraag moet ik akkoord gaan met het voorstel of moet ik het voor de rechter laten komen. Want kunnen ze een dergelijk vorm fout zo veranderen. |
|
|
|
 |
cognition
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 12:37 Onderwerp: |
|
|
Hallo Bjorn,
Als er in de beschikking inderdaad staat dat je bent aangehouden op de A7, waar en maximum geldt (blijkbaar) van 120 km/h, dan kun je rustig bezwaar maken bij de OvJ. Je kunt het "A7" gegeven wel volhouden, want de vormfout ligt immers bij hen....Je kunt ook niks doen en dan wordt je vanzelf gedagvaard.
Zo heb ik eens een boete gekregen waarbij mijn kenteken verkeerd op de beschikking stond. Bij een verkeersboete gaat het om een bestuursrechtelijke zaak, maar ik zou er wel op durven gokken dat je het wel kan winnen als ze inderdaad zo'n stomme blunder hebben gemaakt en dit ook pontificaal op de de beschikking staat. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 15:35 Onderwerp: |
|
|
Als het om een bestuursrechtelijke beschikking gaat word je bij niet betaling niet vanzelf gedagvaard! Dan haal je twee procedures door elkaar met vrij ernstige gevolgen.
Als ik de WAHV goed lees, krijg je op een autoweg tot 30km/h te hard een WAHV-beschikking en op de autosnelweg tot 40km/h (tenzij bij wegwerkzaamheden). Daarboven kom je in het strafrechtelijk traject. In dat geval zou het een transactievoorstel zijn.
Dus op de N7 zou je voor 37km/u te hard een transactievoorstel moeten krijgen, op de A7 een WAHV-beschikking. Wat heeft bjorn precies gekregen?
edit: onooglijke spelfout verbeterd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op za 31 mei 2008 18:09, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bjorn
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 16:39 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een transactievoorstel ontvangen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 16:55 Onderwerp: |
|
|
bjorn schreef: | Ik heb een transactievoorstel ontvangen. |
Dat duidt erop dat N7 is bedoeld. Laat je het voorkomen, dan kan de OvJ het foutje waarschijnlijk wel herstellen.
Ik neem aan dat de overtreding in Sneek en niet ter hoogte van Ysbrechtum is geconstateerd? Wat staat er op de bon die je ter plekke is overhandigd? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Joow
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 17:21 Onderwerp: |
|
|
Ik heb hier 'dagelijks' mee te maken, omdat ik met een doelgroep werk die veel openstaande boetes hebben bij CJIB...
U heeft wel een bekeuring, maar bent absoluut niet op dat moment op die plek geweest?
Daarvoor zijn verschillende oorzaken mogelijk:
a) U heeft wel te hard gereden, maar de plaats- of de tijdsaanduiding op de beschikking klopt niet. De politie mag binnen zes weken een correcte beschikking sturen. Verstrijkt die termijn, dan mag de Officier van Justitie alsnog een beschikking sturen met de juiste gegevens. Dit is dus geen ‘vormfout’ waarbij de beschikking vernietigd moet worden De boete moet gewoon betaald worden.
b) Er is een (type)fout gemaakt bij de verwerking van de kentekengegevens. Dat komt weleens voor. Door de foto erbij te halen is eenvoudig te achterhalen of er een foutje is gemaakt. Is het kenteken inderdaad verkeerd overgenomen, dan wordt de beschikking vernietigd.
c) Iemand anders rijdt met uw kenteken. De kans op kentekenfraude is sinds de nieuwe afgifteprocedure van kentekens en kentekenplaten veel kleiner, maar het komt wel voor. Door te checken of er een ander voertuig dan uw voertuig is gefotografeerd, valt dit te controleren. Lijkt er inderdaad sprake van kentekenfraude, neem dan altijd contact op met de politie en de RDW om aangifte te doen en duplicaten aan te vragen. De Officier van Justitie kan om die aangifte vragen.
Resultaat: deze bezwaargrond is gegrond als er aantoonbaar sprake is van een verkeerd gelezen kenteken of van kentekenfraude. Vermeld in het beroepschrift de kenmerkende gegevens van uw voertuig (kleur, merk, type, wel/geen trekhaak, eventuele andere kenmerken) en stuur bij bewezen fraude kopieën mee van het procesverbaal. _________________ Groetjes Joow.
Wie naar het verleden kijkt, staat met de rug naar de toekomst |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 17:29 Onderwerp: |
|
|
@Joow: er is niet gefotografeerd, en het gaat niet om een beschikking. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bjorn
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 17:45 Onderwerp: |
|
|
Op de bon die ik ter plaatse heb ontvangen staat plaats gedraging: a7 ysbrechtum gemeente Sneek. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 17:47 Onderwerp: |
|
|
bjorn schreef: | Op de bon die ik ter plaatse heb ontvangen staat plaats gedraging: a7 ysbrechtum gemeente Sneek. |
Enig idee hoe dit is gebeurd? Heb je op de N7 te hard gereden, maar ben je bij Ysbrechtum staande gehouden? Die agent wist wat hij deed, neem ik aan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bjorn
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 17:58 Onderwerp: |
|
|
Ben je bekend bij Sneek? met de nieuwe situatie?
Ik kwam uit de richting van bolsward. Op het nieuwe gedeelte dus de N7 ben ik gelaserd. Toen ik de n7 afreed richting het industrie terrein de Hemmen ben ik staande gehouden. Dit was ter hoogte van het oude gedeelte van de snelweg. De stoplichten bij het ziekenhuis zeg maar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 18:01 Onderwerp: |
|
|
bjorn schreef: | Ben je bekend bij Sneek? met de nieuwe situatie? |
Nee, ik heb alleen even gekeken op Google maps
Ik vraag me dus af hoe het komt dat de agent Ysbrechtum opschrijft (volgens de kaart bij de A7 en niet de N7), terwijl de overtreding is begaan op de N7.
Als het proces-verbaal geen aanwijzing bevat waaruit valt af te leiden dat de overtreding daadwerkelijk op de N7 is begaan, begin ik te twijfelen of het tot een veroordeling kan leiden. Men zou de agent moeten vragen opnieuw een verklaring af te leggen. Het lijkt mij dat de agent dan moet kunnen uitleggen waarom er op het pv staat wat er staat. Is er een logische verklaring? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bjorn
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 18:17 Onderwerp: |
|
|
Zelf zou ik het niet weten. De enige reden die ik kan bedenken is dat de agent niet wakker was. Dus als ik je goed begrijp zou jij het voor laten komen bij de rechter? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 31 mei 2008 19:39 Onderwerp: |
|
|
Hoe kun je vanuit Bolsward naar de Hemmen op de N7 uitkomen? Op Google maps zie ik alleen een stukje N7 voorbij de Hemmen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bjorn
|
Geplaatst: zo 01 jun 2008 21:30 Onderwerp: |
|
|
Ze hebben de situatie veranderd en is niet meer helemaal zoals ie op google maps staat. |
|
|
|
 |
bjorn
|
|
|
|
 |
|