Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 23:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

glas kapot
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjoerdotter

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2008 15:30    Onderwerp: glas kapot Reageer met quote Naar onder Naar boven

De volgende casus werd aan mij voorgelegd door een collega bij de rechtswinkel (steunpunt) van de Groninger studentenbond:

Een ruit van het pand waar een huurder in woont is door een onbekende vernield. Er is geen glasverzekering. Verhuurder vind dat huurder moet betalen.

Mijn eerste reactie was: Volgens art. 7:206 moet de verhuurder gebreken herstellen, tenzij het kleine herstellingen zijn.
In het besluit kleine herstellingen (H) staat dat dit alleen door de verhuurder moet worden gedaan als het geen noemenswaardige kosten met zich meebrengt. (kosten van een paar honderd euro zijn wel noemenswaardige kosten)
In het contract staat wel dat de huurder gebroken glazen moet laten herstellen maar 7:206 lid 1 en 2 zijn van dwingend recht.
Daarom kom ik tot de conclusie dat de verhuurder het glas op zijn kosten moet laten vervangen. Klopt dit?

Een docente antwoorde: ''Als richtlijn kun je aanhouden: in beginsel is dit voor de huurder, tenzij bijzonder groot en duur glas.'' en nadat ik vroeg om een toelichting: ''Uitspraken zijn er niet over voor zover ik weet omdat er meestal een glasverzekering is. Vaak gesloten door de verhuurder op kosten van de huurder. Grondslag is (uitleg van ) het Besluit kleine herstellingen. Grote ruiten zouden op basis daarvan voor de verhuurder zijn. Kleine voor de huurder. Alles staat en valt met het begrip 'noemenswaardige kosten'.'' (citaten van Anky Kloosterman, docent huurrecht Rijks Universiteit Groningen)

Aangezien ruiten vervangen behoorlijk duur is (en dus noemenswaardige kosten met zich meebrengt) vind ik dat dit door de verhuurder moet worden gedaan. Natuurlijk is het anders als de huurder zelf aansprakelijk is voor de schade. Maar het gaat hier om wie het risico draagt van schade veroorzaakt door een onbekende.

Niet-noemens waardige kosten zijn kosten van zaken als kraanleertjes, deurklinken, houders van vlaggenmasten enz. (zie voor een lijstje het besluit kleine herstellingen). Hoofdregel is dat het kleine dingen zijn die iedereen zonder specefieke technische kennis zonder noemenswaardige kosten zou kunnen repareren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2008 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mijn eerste reactie was: Volgens art. 7:206 moet de verhuurder gebreken herstellen, tenzij het kleine herstellingen zijn.
In het besluit kleine herstellingen (H) staat dat dit alleen door de verhuurder moet worden gedaan als het geen noemenswaardige kosten met zich meebrengt. (kosten van een paar honderd euro zijn wel noemenswaardige kosten)
In het contract staat wel dat de huurder gebroken glazen moet laten herstellen maar 7:206 lid 1 en 2 zijn van dwingend recht.
Daarom kom ik tot de conclusie dat de verhuurder het glas op zijn kosten moet laten vervangen. Klopt dit?

De leden 1 en 2 van het betreffende artikel zijn inderdaad voor zover het woonruimte aangaat dwingend van aard. Van de amvb 'besluit kleine herstellingen' kan voorts niet ten nadele van de huurder worden afgeweken. Echter het betreft hier geen limitatieve opsomming. In de amvb worden verschillende maatstaven gehanteerd. Jij noemt er een, namelijk dat van noemenswaardige kosten. Deze maatstaaf is geenszins absoluut. Zo zal binnenschilderwerk normaliter voor rekening komen van de huurder terwijl het nochtans wel gaat om noemenswaardige kosten. In dit verband kan evenwel worden gedacht aan het vervangen van ruiten. Althans, zo las ik in ‘Hoofdlijnen in het huurrecht’.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2008 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou verwachten dat een gebroken ruit voor rekening van de verhuurder zou komen, omdat je nu eenmaal niet zelf zomaar een ruit vervangt (althans, ik niet) en kale woonruimte voorzien hoort te zijn van intacte ruiten.

Volgens mij klopt het echter dat in de servicekosten vaak een glasverzekering is inbegrepen. Die is dan dus op kosten van de huurder. Als het berekenen van servicekosten voor de glasverzekering in de haak is, lijkt dat inderdaad aan te geven dat het vervangen van gebroken ruiten voor rekening van de huurder komt.

Dus ja, ik denk dat je principieel gezien gelijk hebt en dat strikt genomen een glasverzekering ook niet onder de servicekosten mag vallen. Ik durf echter niet uit te sluiten dat de rechter het toch zal accepteren om deze kosten op de huurder te laten rusten, bijv. omdat dit nu eenmaal de gewoonte is.

BerichtGeplaatst: wo 28 mei 2008 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit verband kan evenwel worden gedacht aan het vervangen van ruiten. Althans, zo las ik in ‘Hoofdlijnen in het huurrecht’.[/quote]

Op welke pagina las je dat?
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 28 mei 2008 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo mijn ervaring is het gebruikelijk dat de huurder óf zelf een glasverzekering afsluit óf dat glasschade collectief verzekerd is middels een zogeheten glasfonds. Hier kan de huurder voor kiezen, verplicht is het niet.

Wat het besluit kleine herstellingen betreft. Ik heb onlangs ook zitten flikflooien met die problematiek en ik ben enthousiast geraakt van Huurrecht Groene Serie, mr. A.S. Rueb, mr. H.E.M. Vrolijk en mw.mr. E.E. de.... (Artikelsgewijs commentaar op de wettelijke huurbepalingen. Het nieuwe huurrecht, titel 7.4 BW is hier volledig in verwerkt). In een beetje bieb, behoeft dus geen universiteitsbibliotheek te zijn, staan deze boeken ter inzage op de plank.

Succes.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 28 mei 2008 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tekst&Commentaar , pagina 59.
In Huurrecht Groene Serie tref je ook de integrale Nota van Toelichting aan.
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 28 mei 2008 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sjoerdotter
Quote:
Op welke pagina las je dat?

63.
En dan dit en dit nog.
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 28 mei 2008 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Tekst&Commentaar , pagina 59.
In Huurrecht Groene Serie tref je ook de integrale Nota van Toelichting aan.

Interessant!
Bekijk de homepage
sjoerdotter

BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij heb ik de oplossing Very Happy. Eigenlijk eenvoudiger dan ik me had voorgesteld. Uit art. 7:218 lid 2 BW in samenhang met 7:204 7:206 BW volgt dat schade aan de buitenkant van een pand voor rekening van de verhuurder komt, tenzij de schade aan de huurder kan worden toegerekend. (Van schade aan de binnenkant van het pand wordt vermoed dat de huurder daarvoor aansprakelijk is en zal dus meestal voor rekening van de huurder komen.)

Artikel 218
1. De huurder is aansprakelijk voor schade aan de verhuurde zaak die is ontstaan door een hem toe te rekenen tekortschieten in de nakoming van een verplichting uit de huurovereenkomst.

2. Alle schade wordt vermoed daardoor te zijn ontstaan, behoudens brandschade en, in geval van huur van een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan, schade aan de buitenzijde van het gehuurde.

3. Onverminderd artikel 224 lid 2 wordt de huurder vermoed het gehuurde in onbeschadigde toestand te hebben ontvangen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar je kunt niet de twee takken van art. lid 2 7:206 BW op één hoop gooien:
Quote:
2. Deze verplichting geldt niet ten aanzien van de kleine herstellingen tot het verrichten waarvan de huurder krachtens artikel 217 verplicht is, en ten aanzien van gebreken voor het ontstaan waarvan de huurder jegens de verhuurder aansprakelijk is.

Gebreken die vallen onder kleine herstellingen hoeven niet het gevolg te zijn van wanprestatie door de huurder.

Met andere woorden, een gebrek dat niet is ontstaan door wanprestatie van de huurder, kan nog wel een gebrek zijn waarvan de reparatie op grond van kleine herstellingen voor rekening van de huurder komt.

Bovendien geeft art. 7:218 BW slechts een weerlegbaar vermoeden. Schade aan de binnenkant wordt bijv. vermoed het gevolg te zijn van wanprestatie, maar de huurder zal soms kunnen bewijzen dat dit niet het geval is. Andersom kan soms worden bewezen dat schade aan de buitenkant het gevolg is van wanprestatie. Zolang het om kleine herstellingen gaat, zijn die kosten voor rekening van de huurder, onafhankelijk van wat bewezen kan worden.

Dus ik vraag me af wat je nu als "oplossing" beschouwt, want dat vermeld je niet.

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2008 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik open net even eem boekje van Houthof Buruma. Even snel gelezen staat daarin dat een feitelijke stoornis door derden niet als een gebrek wordt gezien (204 lid 3). Voorbeelden worden genoemd als verkeerslawaai en kinderen di een bal door de ruit gooien.

Dit is even een losse flodder... Very Happy
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2008 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lazariopops schreef:
Voorbeelden worden genoemd als verkeerslawaai en kinderen di een bal door de ruit gooien.

Staat er niet toevallig "tegen de ruit"?

Een bal door de ruit geeft een gebroken ruit en hoe je het wendt of keert, dat is een gebrek. Een bal tegen de ruit geeft hinder vergelijkbaar met verkeerslawaai en dus geen gebrek aan het huis in de zin van art. 7:204 BW.

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2008 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er staat door de ruit. Volgens mij is het begrip gebrek gecreeerd om omstandigheden, staat relelateerd en inherent aan het gehuurde te definieren. Oftewel eigenschappen van het pand..brandveilig, veilige staat et cetera. 'gebreken' die derden veroorzaken zijn niet een inherente eienschap van het pand en is daardoor afgezonderd, hier moet je dan andere rechtsfiguren voor aanspreken.

Maar inderdaad heb je gelijk al je aangeeft dat het geen evident voorbeeld is.....

Ik heb voor de rest niet gekeken in andere literatuur.....
bona fides

BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, het verbaast mij in ieder geval. Zou een ruit die niet door toedoen van derden (bijv. door harde wind of een vogel) breekt dan wel een gebrek zijn? Het lijkt mij niet uit te maken hoe een beschadigd huis beschadigd is geraakt... In ieder geval, de MvT bij art. 7:204 lid 3 BW zegt inderdaad:
Quote:
Het derde lid handhaaft art. 7A:1592: geen gebrek is een feitelijke stoornis in het genot door derden; verkeerslawaai, spelende kinderen die een bal door een ruit gooien, burengerucht enz.. Een dergelijke stoornis komt voor rekening van de huurder. (...)

Misschien moet je een onderscheid maken tussen de overlast (stoornis) die de kinderen veroorzaken door onder meer de bal door de ruit te jagen, en de kapotte ruit zelf? Lijkt misschien te subtiel, maar een aanwijzing dat dit wel eens kan kloppen vind ik in de toelichting op art. 7:206 BW:
Quote:
Het artikel legt op de verhuurder een verplichting alle gebreken als bedoeld in art. 204 lid 2 te verhelpen, ongeacht door welke oorzaak zij zijn ontstaan en of de verhuurder voor de door het gebrek veroorzaakte schade aansprakelijk is. De term «verhelpen» is gekozen omdat «herstellen» niet past bij gebreken die niet door de fysieke toestand van de zaak veroorzaakt worden.
Hierboven bij artikel 204 onder 3 is uiteengezet wat onder gebrek moet worden verstaan. Een gebrek is – kort gezegd – een omstandigheid die het genot beperkt zoals de huurder dat bij het aangaan van de overeenkomst mocht verwachten. (...)

Een raam dat door een storm breekt lijkt me niet onder art. 7:204 lid 3 BW te vallen (welke derde?). Een gebroken raam veroorzaakt door een storm is dus een gebrek. Een raam dat door een andere oorzaak is gebroken lijkt me dan ook een gebrek. (Nou ja, strikt genomen kun je nog volhouden dat een door kinderen vernield raam geen "gebrek" is, dus ook niet een "gebrek" dat de verhuurder "ongeacht de oorzaak" moet herstellen...)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds