|
Auteur |
Bericht |
dieterjan
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 15:06 Onderwerp: middelvinger = 400 euro ? |
|
|
Hallo,
Weet niet of ik de juiste categorie heb uitgekozen.. zo niet, excusez.
Ik heb een beetje een lullig verhaal:
Onlangs liep ik 's nachts na het uitgaan lichterlijk aangeschoten naar huis en stak in een ballorige bui mijn middelvinger op naar een voorbij rijdende politieauto.
Hierop stopte de auto en werd ik hardhandig in de boeien geslagen en meegenomen naar het bureau waar ik uitgebreid verhoord werd en de rest van de nacht in cel heb moeten doorbrengen. De volgende ochtend kreeg ik een boete mee van 400 (!) euro.
Ik wil mijn gedrag niet goedpraten maar vond de reactie van de politie wel behoorlijk buitensporig. Nu wil ik bezwaar gaan aantekenen op de strafmaat (een nacht brommen en 400 euro boete voor een middelvinger???).
Nu mijn vraag:
Voor mijn werk heb ik regelmatig een verklaring van goed gedrag nodig. Komt voor zoiets lulligs hierop een aantekening bij als ik bezwaar maak en voor de rechter moet komen?
Alvast bedankt
Dieterjan |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 15:07 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat de 'boete' een transactievoorstel is? |
|
|
|
 |
dieterjan
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 15:14 Onderwerp: |
|
|
Sorry, ben niet thuis in juridische zaken... weet het verschil niet.
Dit staat er in het politierapport dat ik meekreeg:
Hierbij deel ik U mede, dat U strafvervolging - dat wil zeggen de behandeling te terechtzitting - wegens overtreding van het (de) onderaan deze brief genoemde artikel(en) kunt voorkomen door betaling van een bedrag van 400,00 EURO uiterlijk op 25 juni 2008 |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 16:47 Onderwerp: |
|
|
dieterjan schreef: | Sorry, ben niet thuis in juridische zaken... weet het verschil niet.
Hierbij deel ik U mede, dat U strafvervolging - dat wil zeggen de behandeling te terechtzitting - wegens overtreding van het (de) onderaan deze brief genoemde artikel(en) kunt voorkomen door betaling van een bedrag van 400,00 EURO uiterlijk op 25 juni 2008 |
Dit klinkt als een transactievoorstel |
|
|
|
 |
dieterjan
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 16:52 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | dieterjan schreef: | Sorry, ben niet thuis in juridische zaken... weet het verschil niet.
Dit klinkt als een transactievoorstel |
Okee.... en in hoeverre heeft dat betrekking op mijn vraag? |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 18:46 Onderwerp: |
|
|
De zaak leent zich kennelijk voor een politietransactie (art. 74c Wetboek van Strafrecht). Als aan de voorwaarde, betaling van een bepaalde geldsom, wordt voldaan, vindt geen vervolging plaats. Let wel: als er een misdrijf is gepleegd (dit is een misdrijf), levert ook het afdoen bij transactie een vermelding in de justitiële documentatie op. Wat wijsheid is - transactievoorstel betalen of voor laten komen - durf ik niet te zeggen. Het opsteken van de middelvinger zal de rechter beledigend vinden. Maar ik kom vooreerst E. 220,= tegen!
Een probleem: art. 74c Sr spreekt over ten hoogste E. 350,=. Het transactievoorstel kost u E. 400,=.
Wie weet meer? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
dieterjan
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 19:22 Onderwerp: |
|
|
Okee... dus d'r komt hoe dan ook een vermelding?..
Heb ook effe zitten googlen en vond inderdaad voornamelijk bedragen van 150 en 220 euro.. Hoe worden die bedragen uberhaupt bepaald?
In ieder geval vind ik 400 euro echt abnormaal hoog.. Plus dat die hele arrestatie en celbezoek ook wel de nodige impact heeft gemaakt.. Dit gaat toch nergens over??
Maar nog belangrijker vind ik mijn verklaring voor goed gedrag voor mijn werkgevers....
Maakt het uit voor die verklaring hoe ik dit afhandel:
optie 1: betalen voor voorgestelde datum met het gevoel dat ik echt on-ge-lo-ve-lijk genaaid ben.
optie 2: bezwaar aanteken en een rechter duidelijk proberen te maken dat dit echt buitenproportioneel is.
Weet iemand dit? |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 19:23 Onderwerp: |
|
|
@dieterjan:
Welke artikelen/artikel staan/staat onderaan de brief genoemd? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
dieterjan
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 19:42 Onderwerp: |
|
|
art 266 lid 1 Wetboek van Strafrecht
art 267 ahf/sub 2 Wetboek van Strafrecht
Eenvoudige belediging van een ambtenaar in tegenwoordigheid |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 20:18 Onderwerp: |
|
|
Eenvoudige belediging van een ambtenaar in functie, van een politieagent.
Voor informatie over een VOG, klik hier.
Ik vrees dat een sollicitatie bij de politie verspilde moeite wordt.
Persoonlijk liet ik het voor de rechter komen. Een vermelding in de Justitiële Documentatie levert het toch op; het te betalen bedrag lijkt minder te kunnen zijn. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 20:23 Onderwerp: |
|
|
Ik zit nog met een probleem: art. 74c Sr spreekt over ten hoogste E. 350,= ; het transactievoorstel kost E. 400,=.
Kan iemand hier iets mee??? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 20:50 Onderwerp: |
|
|
dieterjan schreef: | optie 1: betalen voor voorgestelde datum met het gevoel dat ik echt on-ge-lo-ve-lijk genaaid ben. |
Tja, natuurlijk treft jou geen blaam. Het was jouw vinger niet en een agent heeft dat maar te pikken. Ik zal mijn mening maar achterwege laten.
Quote: | optie 2: bezwaar aanteken en een rechter duidelijk proberen te maken dat dit echt buitenproportioneel is. |
Als je niet betaalt wordt je vanzelf gedagvaard. Bezwaar aantekenen is niet nodig.
Voor VOG-informatie moet je de zoekfunctie gebruiken. Er zijn tientallen draden over.
@JetKroket: ik weet het niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dieterjan
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 21:18 Onderwerp: |
|
|
@bona fides
Mijn vinger inderdaad; domme actie; ga ik ook niet goedpraten..
Maar ik vind een nacht cel en 400 euro niet normaal. Als je ergens een ruit ingooit of een simpele diefstal pleegt kom je vaak met minder weg.
Anyway, bedankt voor alle reacties. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 21:30 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Ik zit nog met een probleem: art. 74c Sr spreekt over ten hoogste E. 350,= ; het transactievoorstel kost E. 400,=.
Kan iemand hier iets mee??? |
Die grens uit het derde lid geldt enkel voor een transactie bij een misdrijf, als ik het wel heb, terwijl ten aanzien van overtredingen geen grens is bepaald. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 26 mei 2008 21:52 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | JetKroket schreef: | Ik zit nog met een probleem: art. 74c Sr spreekt over ten hoogste E. 350,= ; het transactievoorstel kost E. 400,=.
Kan iemand hier iets mee??? |
Die grens uit het derde lid geldt enkel voor een transactie bij een misdrijf, als ik het wel heb, terwijl ten aanzien van overtredingen geen grens is bepaald. |
Klopt. Art. 266 en 267 Sr staan in het tweede boek ("misdrijven") van het wetboek van strafrecht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|