Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 13:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Slechte laptop, verkoper zegt niet aansprakelijk te zijn
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Notarieeltje

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 28 mei 2008 19:55    Onderwerp: Slechte laptop, verkoper zegt niet aansprakelijk te zijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

In september 2007 heb ik een laptop gekocht, maar al snel bleek deze niet goed te werken. Ik heb toen contact opgenomen met de verkoper die de laptop 2 maal heeft nagekeken, het probleem bleef echter. De verkoper heeft de laptop toen naar de fabriek opgestuurd waar deze opnieuw is nagekeken, helaas blijft het probleem zich nog steeds voordoen. De verkoper weigert nu echter het probleem op te lossen en zegt dat ik het maar met de fabriek op moet lossen.

Hier ben ik het niet mee eens en ik heb de verkoper dan ook in gebreke gesteld. Een reactie van de verkoper bleef echter uit en de termijn is al voor de helft verstreken. De hele gang van zaken zat me echter niet lekker waardoor ik contact heb gezocht met de verkoper en tegen hem heb gezegd dat het voor ons beiden plezieriger zal zijn als het euvel voor het einde van het termijn zou worden opgelost. Mij werd echter mee gedeeld dat waneer een laptop gebreken vertoont de verkoper hiervoor niet aansprakelijk is maar de fabriek en dat dit ook in de papieren staat die bij de laptop geleverd zijn. Volgens hem had ik geen poot om op te staan.

Dit alles komt mij raar voor. De verkoper mag toch geen exoneratieclausule bij een consumentenkoop maken? Tevens staat er op de factuur dat bij vraag daarom de algemene voorwaarden worden toegestuurd. Nou vroeg ik mij ook af of het niet te laat is om dat op een factuur te zetten, moet die mogelijkheid niet eerder worden geboden? Verder adviezen over hoe ik dit nu het beste kan aanpakken zijn van harte welkom.

Alvast bedank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 28 mei 2008 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de verkoper zo hardnekkig is, dan zou ik de koop ontbinden en daarna in rechte terugbetaling vorderen.
Bekijk de homepage
Kaïn

Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verkoper kan best een exoneratieclausule opnemen bij een consumentenkoop. Of de exoneratieclausule waar je op doelt wellicht ongeoorloofd is kunnen we alleen beoordelen als we precies weten wat daarin staat.

Met je stelling dat je de algemene voorwaarden eerder gegeven hadden moeten worden ben ik niet eens. Ten eerste ben je erg snel gebonden aan algemene voorwaarden. Zie 6:232 BW.
ten tweede, art. 6:233 sub b jo. 234 lid 1 sub a zegt dat een beding in een AV vernietigbaar is als er geen redelijke mogelijkheid is geboden om hiervan kennis te nemen, en dat dit, tenzij dat redelijkerwijs niet kan, door terhandstelling moet gebeuren. Terhandstelling kan óók toezending zijn.

Maargoed, de simpelste oplossing is de boel gewoon ontbinden.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kaïn schreef:

Met je stelling dat je de algemene voorwaarden eerder gegeven hadden moeten worden ben ik niet eens.

Als terhandstellen vereist is, dan dient te voor of bij het aangaan van de overeenkomst te gebeuren, niet pas bij het verzenden van de factuur.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bovendien is later toezenden geen terhandstelling, zie art. 6:234 lid 2 BW. Als niet ter hand is gesteld en dit redelijkerwijs niet had gekund, geldt art. 6:234 lid 1 sub b BW, en daarin staat duidelijk dat "voor de totstandkoming van de overeenkomst" moet zijn duidelijk gemaakt de voorwaarden ter inzage liggen en op verzoek worden toegezonden.

Het zou natuurlijk ook volstrekt onlogisch zijn als een verkoper nog ná de totstandkoming van de koop zijn algemene voorwaarden zou kunnen opstellen en daarmee weg zou kunnen komen.

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weer wat geleerd.

Het is dus kort door de bocht nodig om van te voren als koper op de hoogte gesteld te zijn van de AV.
Hoe zit het dan bij binding aan AV als ik, bijvoorbeeld, iets koop bij de Hema of iets dergelijks. Ik heb daar nog nooit een bordje zien hangen met een tekst als "Bij alle transacties zijn onze algemene voorwaarden van toepassing".
Is de ratio daarachter dat wij als consument moeten begrijpen dat grote winkelketens algemene voorwaarden hanteren, en dus door te kopen stilzwijgend deze aanvaarden?

Laatst aangepast door Kaïn op zo 01 jun 2008 20:22, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kaïn schreef:
Hoe zit het dan bij binding aan AV als ik, bijvoorbeeld, iets koop bij de Hema of iets dergelijks.

Er is een verschil tussen het gebonden zijn aan de AV (art. 6:232 BW) en het vernietigbaar zijn van de AV (art. 6:233 BW). Hierboven hebben we het over art. 6:233 sub b BW.

Quote:
"Bij alle transacties zijn onze algemene voorwaarden van toepassing".

Dit is slechts voldoende om de AV van toepassing te laten zijn in de zin van art. 6:232 BW. Als zoiets nooit wordt vermeld, zijn er m.i. helemaal geen AV van toepassing.

Als zo'n bordje er wél hangt, is dat duidelijk onvoldoende om de AV niet vernietigbaar te laten zijn op grond van art. 6:233 sub b BW.

Maar wanneer doet de HEMA jegens een koper een beroep op haar AV? Ik vermoed dat het bij de HEMA meestal de klant is die zich op de AV zal willen beroepen, en in dat geval heeft de klant er weinig aan om de AV met een beroep op art. 6:233 sub b BW te vernietigen.

(Nu ken ik de AV van de HEMA niet, misschien staan die vol met exoneratieclausules. Lijkt me echter niet waarschijnlijk.)

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Als zo'n bordje er wél hangt, is dat duidelijk onvoldoende om de AV niet vernietigbaar te laten zijn op grond van art. 6:233 sub b BW.

Maar wanneer doet de HEMA jegens een koper een beroep op haar AV? Ik vermoed dat het bij de HEMA meestal de klant is die zich op de AV zal willen beroepen, en in dat geval heeft de klant er weinig aan om de AV met een beroep op art. 6:233 sub b BW te vernietigen.

(Nu ken ik de AV van de HEMA niet, misschien staan die vol met exoneratieclausules. Lijkt me echter niet waarschijnlijk.)

Het ging even om het voorbeeld. Maar het is zo erg helder. Dankjewel Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds