Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 20:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Woning onveilig
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lennon

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 20:06    Onderwerp: Woning onveilig Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eind april heeft mijn verhuurder de huur opgezegd wat betekend dat ik per 1 augustus de woning verlaten zal moeten hebben.

Begin mei is er schade ontstaan aan een pand gelegen onder mijn woning. Hierdoor acht de verhuurder het niet langer veilig de woning langer te verhuren i.v.m. veiligheid. Verhuurder wil eigenlijk per direct niet meer verhuren.

Wat zijn in dit geval de verantwoordelijkheden/ plichten/ aansprakelijkheden van de verhuurder? En welke rechten heeft de huurder?

Alvast bedankt voor een reactie!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 31 mei 2008 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De opzegtermijn voor de verhuurder is 3 maanden + 1 maand extra voor elk vol jaar dat de huur geduurd heeft, met een maximum van 6 maanden. Dus na 2 jaar is de opzegtermijn voor de verhuurder 5 maanden, na 3 jaar is ze 6 maanden en na 10 jaar is ze nog steeds 6 maanden. Bepalingen in een contract die afwijken van deze wettelijk voorgeschreven opzegtermijnen zijn ongeldig.

De verhuurder kan maar op 6 gronden de huur opzeggen, andere gronden zijn ongeldig. (zie redenen)
Lennon

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 9:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet iemand ook wat de verantwoordelijkheden/ plichten/ aansprakelijkheden van de verhuurder zijn n.a.v. het onveilig verklaren van de woning?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lennon schreef:
Weet iemand ook wat de verantwoordelijkheden/ plichten/ aansprakelijkheden van de verhuurder zijn n.a.v. het onveilig verklaren van de woning?

Als de woning onbewoonbaar is verklaard, kan de verhuurder m.i. de huurovereenkomst ontbinden (en lijkt het me zelfs verboden om in die woning te blijven wonen, al zou ik dit moeten opzoeken in de wet om het zeker te weten). Ik vermoed dat de verhuurder dan in beginsel schadeplichtig is, dus bijv. redelijke verhuiskosten zal moeten betalen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe die schade is ontstaan.

Opzeggen van de huur lijkt me hier niet de juiste weg.

Zie art. 7:206 lid 1 jo. 7:210 lid 1 BW:
art. 7:206 lid 1 BW schreef:
De verhuurder is verplicht op verlangen van de huurder gebreken te verhelpen, tenzij dit onmogelijk is of uitgaven vereist die in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs niet van de verhuurder zijn te vergen.

art. 7:210 BW schreef:
1. Indien een gebrek dat de verhuurder ingevolge artikel 206 niet verplicht is te verhelpen, het genot dat de huurder mocht verwachten, geheel onmogelijk maakt, is zowel de huurder als de verhuurder bevoegd de huur op de voet van artikel 267 van Boek 6 te ontbinden.
2. Een verplichting van een der partijen tot schadevergoeding ter zake van een gebrek omvat mede de door het eindigen van de huur ingevolge lid 1 veroorzaakte schade.

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een woning wordt onbewoonbaar verklaard door B&W (art. 29 Woningwet). 'Een beslissing tot onbewoonbaarheidverklaring omvat tevens een bevel tot ontruiming van de woning of woonwagen binnen een bij die beslissing te bepalen termijn van ten hoogste 6 maanden na de dag, waarop de beslissing tot onbewoonbaarheidverklaring van kracht is geworden' (lid 3).

Ik heb de indruk het hier slechts de verhuurder is die het niet veilig vindt de woning langer te verhuurder en per direct tot ontbinding van de huurovereenkomst wil komen. Volgens mij kan dit niet.

Heb je al andere woonruimte? Je zou immers per 1 augustus a.s. deze woning verlaten.
Lennon

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, het is de verhuurder die de woning onveilig vindt niet B&W. Heeft de verhuurder bijvoorbeeld de verplichting vervangende woonruimte aan te bieden?

Ik heb nog geen andere woonruimte gevonden, maar wel hard op zoek natuurlijk.
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Heeft de verhuurder bijvoorbeeld de verplichting vervangende woonruimte aan te bieden?

Volgens mij niet. De verhuurder kan, volgens mij, de huurovereenkomst om deze reden niet ontbinden en dan kan er, lijkt mij, geen plicht bestaan vervangende woonruimte aan te bieden.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook als de woning niet door de gemeente onbewoonbaar is verklaard blijft wat ik hierboven schreef gelden. Ontbinding door de verhuurder is mogelijk op grond van art. 7:210 lid 1 BW, mits aan de voorwaarden is voldaan.

Zie bijvoorbeeld Rb. Zwolle 19 december 2006, LJN AZ8194. De kantonrechter vond hier dat van de verhuurder herstel van het dak kon worden gevergd. In Hof Leeuwarden 2 januari 2008, LJN BC1640 werd wél geoordeeld dat herstel van de verhuurder niet kon worden gevergd. Zie rov. 9, 10 en 11, ook voor de manier waarop de schadevergoeding werd bepaald. Een ander voorbeeld is Hof Den Haag, LJN BA1581 (onmogelijkheid tot herstel van het huurgenot door het ontbreken van vergunningen).

Wat Lennon m.i. moet doen is eerst de situatie eens objectief proberen in te schatten. Is er echt sprake van een gebrek dat de veiligheid en/of het huurgenot aantast? Is het werkelijk onredelijk om van de verhuurder te vragen dit gebrek te herstellen? Dat laatste is niet snel het geval.

Als er geen gebrek is, is er niets aan de hand. Als het een gebrek is dat de verhuurder moet herstellen, dan moet Lennon van de verhuurder eisen dat hij het gebrek herstelt.

Opzegging gaat m.i. in ieder geval niet werken, zolang Lennon maar niet akkoord gaat met de opzegging. Maar voor alle zekerheid: op welke van de in art. 7:274 lid 1 BW genoemde gronden (a t/m f) heeft de verhuurder de huur opgezegd?

Lennon schreef:
Heeft de verhuurder bijvoorbeeld de verplichting vervangende woonruimte aan te bieden?

Hangt ervan af hoe de huurovereenkomst tot een einde komt. Als het op ontbinding uitdraait, heeft de verhuurder niet de plicht om vervangende woonruimte aan te bieden. Wel is hij schadeplichtig, zie bovengenoemde uitspraak van het Hof Leeuwarden als voorbeeld.

Maar het is op dit moment te vroeg om hierover na te denken, want het is helemaal niet duidelijk dát de verhuurder je wel uit de woning kan krijgen. Wel kun je eventueel met je huurbaas onderhandelen over de voorwaarden waaronder je bereid bent de woning te verlaten.

JetKroket

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona, de huuropzegging door de verhuurder staat los van de wil van de verhuurder de huurovereenkomst wegens onveiligheid per direct te ontbinden. Lennon schrijft immers dat de schade ontstaan aan het pand gelegen onder zijn woning van begin mei dateert en dat zijn verhuurder eind april de huur heeft opgezegd per 1 augustus a.s. Die schade maakt dat de verhuurder verder verhuur - tot 1 augustus – onwenselijk vindt.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2008 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Bona, de huuropzegging door de verhuurder staat los van de wil van de verhuurder de huurovereenkomst wegens onveiligheid per direct te ontbinden.

Ik zie het. Dat maakt het extra interessant om te weten op welke grond is opgezegd.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds