Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 12:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

juridische positie bij productaansprakelijkheid
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cor vander Aart

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 20:00    Onderwerp: juridische positie bij productaansprakelijkheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een casus productaansprakelijkheid zoek ik de juridische positie van leden van een organisatie voedselbelang, die een producent aansprakelijk wil stellen voor een gebrek in een product (babyvoeding).
Zelf hebben zij geen schade geleden geleden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan hier helaas maar weinig mee, wat meer informatie is zeer welkom.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 21:37    Onderwerp: Re: juridische positie bij productaansprakelijkheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cor vander Aart schreef:
In een casus productaansprakelijkheid zoek ik de juridische positie van leden van een organisatie voedselbelang, die een producent aansprakelijk wil stellen voor een gebrek in een product (babyvoeding).
Zelf hebben zij geen schade geleden geleden.

De vereniging (de organisatie is een vereniging, neem ik aan) kan proberen op de voet van art. 3:305a BW een vordering in te stellen. De tekst van het artikel geeft meer informatie over deze mogelijkheid.

Als de vereniging personen kan vinden die wel schade hebben geleden, kan de vereniging het ook via art. 3:305b BW proberen.

Een andere mogelijkheid is om iemand een persoon die schade heeft geleden te vinden die bereid is zelf een vordering in te stellen, en de advocaatkosten en dergelijke van die persoon over te nemen.

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Ik kan hier helaas maar weinig mee, wat meer informatie is zeer welkom.

Er wordt aluminiumschaafsel aangetroffen in blikken babyvoeding. De organisatie Voedselbelangen is een vereniging die zich inzet voor gezondheidsbelangen van mens en dier. Zij bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenartikelen in de hele productieketen.
Zij wil nu de producent van de babyvoeding alwaar het aluminium in de voeding is gekomen aansprakelijk stellen krachtens artikel 6:185.(gebrek)
Mijn vraag is kan deze organisatie dat, ook als ze zelf geen schade hebben van het gebrek.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cor vander Aart schreef:
Mijn vraag is kan deze organisatie dat, ook als ze zelf geen schade hebben van het gebrek.

Een schadevergoeding zit er uiteraard niet in. Een verklaring voor recht dat de boel niet deugt en publicatie van de uitspraak is wel een mogelijk. Zie dus de aangehaalde wetsartikelen.

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides heeft de vraag wel juist begrepen denk ik. Dus dan is de vraag of de vereniging(?) proces kan voeren. Dan zijn de genoemde artikelen relevant. Maar ook moet er sprake zijn van productaansprakelijkheid (aan die regeling moet dus worden getoetst). Is er eigenlijk wel relevante schade geleden? Of gaat het meer om een beoogde preventieve recall verplichting?
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides
Quote:
Een verklaring voor recht dat de boel niet deugt en publicatie van de uitspraak is wel een mogelijk. Zie dus de aangehaalde wetsartikelen.

Bedoel je d.m.v. een beroep op productaansprakelijkheid?
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is of de vereniging ontvankelijk is bij een vordering op grond van productaansprakelijkheid of hoe zij ervoor kan zorgen ontvankelijk te zijn.

De vraag gaat niet over de details van productaansprakelijheid.

De vraag zoals in het eerste bericht gesteld was dus voldoende precies.

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me wel goed verplaatsen in jouw opvatting. Maar ik stelde de vraag omdat er wordt aangegeven dat het om een casus productaansprakelijkheid gaat. Wellicht betreft het een opdracht in het kader van de studie. Het zou zo kunnen zijn dat de regeling van productaansprakelijkheid meer centraal staat. Daarom probeer ik de eventuele gedachte dat dergelijke acties kunnen worden ondernomen met een beroep op de regeling van productaansprakelijkheid te voorkomen.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoel je dat. art. 6:185 BW niet zou kunnen dienen om een verklaring van recht te krijgen dat een bepaald product gebrekkig is in de zin van art. 6:185 BW?

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2008 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bedoel je dat. art. 6:185 BW niet zou kunnen dienen om een verklaring van recht te krijgen dat een bepaald product gebrekkig is in de zin van art. 6:185 BW?

Alleen een volstrekte naïeveling zou zo over die materie denken. Laughing
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 0:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja.

abraxes

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 2:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoel dus dat een verklaring van recht niet voortvloeit uit de regeling van productaansprakelijkheid. Dat de regeling van productaansprakelijkheid aansprakelijkheid kan vestigen en dat bevestiging daarvan middels een verklaring van recht kan geschieden moet daar van worden onderscheiden.

Tenminste als eveneens de meer algemene rechtsvorderingen moeten worden onderscheiden van de meer centraal staande regeling van productaansprakelijkheid (en de acties die op de voet daarvan kunnen geschieden).

Zo biedt ook de regeling van misleidende reclame of bijvoorbeeld de regeling van zeg maar even ‘consumentenkoop’ op dit vlak enige bijzonderheden. Wanneer het nu gaat om die bijzonderheden, dan is het wel de bedoeling om die bijzonderheden als zodanig te benoemen en niet om het algemene deel te karakteriseren. Hetzelfde zou dus kunnen gelden voor de casus over productaansprakelijkheid.

Ik hoop dat ik hiermee mijn intentie heb verduidelijkt. Overigens, niettegenstaande dat het best anders zou kunnen liggen voor wat betreft onderhavige casus. Hetgeen jij wel betoogt.
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 22 mei 2008 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik herzie hierbij mijn standpunt. Het is wellicht wat betrekkelijk om in zoverre een van de voornaamste middelen van een vereniging(?) te ontnemen.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds