|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: di 03 jun 2008 21:27 Onderwerp: binnentreden woning bestuursdwang |
|
|
Artikel 5:27 van de Awb geeft een regeling over het binnentreden van woningen tbv toepassing van bestuursdwang. Lid 2 van 5:27 verwijst naar de machtiging ogv artikel 2 van de Algemene wet op het binnentreden. Tot zo ver duidelijk. Echter, artikel 2 lid 2 van de Algemene wet op het binnentreden zegt dat zo'n machtiging met het vastgestelde formulier door de minister van justitie moet gebeuren. Zie [url=Onze Minister van Justitie stelt het model van deze machtiging vast.] hier [/url] dit formulier. Nu is mijn probleem dat het college van B&W niet voorbedrukt staat op dit formulier maar enkel de burgemeester terwijl artikel 125 van de gemeentewet (lid 2) zegt dat een beslissing tot toepassing bestuursdwang in veel gevallen door het college geschiedt.
Vraag: is dit officieel bij ministeriele regeling vastgestelde forumulier niet correct / volledig of zie ik iets over het hoofd? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 03 jun 2008 22:30 Onderwerp: |
|
|
Toestemming geven om binnen te treden is niet hetzelfde als het toepassen van bestuursdwang.
Art. 2 lid 1 Algemene wet op het binnentreden noemt B&W niet als een van de organen die krachtens de wet de bevoegdheid kunnen hebben om toestemming te geven voor binnentreden.
Wie daadwerkelijk toestemming kan geven zal moeten blijken uit de bijzondere wet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: wo 04 jun 2008 20:30 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Art. 2 lid 1 Algemene wet op het binnentreden noemt B&W niet als een van de organen die krachtens de wet de bevoegdheid kunnen hebben om toestemming te geven voor binnentreden.
Wie daadwerkelijk toestemming kan geven zal moeten blijken uit de bijzondere wet. |
Klopt, maar zie artikel 5:27 2e lid Awb. Het college krijgt hier die bevoegdheid in geval van bestuursdwang op bijvoorbeeld de bouwverordening. Maar het college staat niet in het formulier voorbedrukt. Zou het dan de bedoeling zijn dat je die er handmatig bijschrijft of mag je hier zelf een formulier voor maken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 04 jun 2008 22:38 Onderwerp: |
|
|
Ik zie dat ik art. 2 lid 1 Algemene wet op het binnentreden verkeerd heb gelezen. Er staat dat een machtiging is vereist, tenzij. Die tenzij lijkt hier verder niet van toepassing te zijn.
Mijn verwachting dat het lijstje van lid 1 correspondeert met de mogelijkheden op het formulier van lid 2 is dus op niets gebaseerd (en ik heb ook niet gecontroleerd of dat klopt). En art. 2 laat dus ook de mogelijkheid van art. 5:27 lid 2 Awb open dat B&W die machtiging verleent.
Dus inderdaad vreemd dat het formulier het niet toestaat. Hoewel, hoe zou B&W zo'n formulier moeten invullen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: wo 04 jun 2008 23:14 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Hoewel, hoe zou B&W zo'n formulier moeten invullen? | invullen door ambtenaar, ondertekening door burgemeester en secretaris voor het college. |
|
|
|
 |
|