|
Auteur |
Bericht |
proekie
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 20 apr 2008 18:28 Onderwerp: advies van wajong naar werk terug naar wajong |
|
|
hallo
Ik ben 34 jaar. Vanaf mijn 18e heb ik t/m 2004 een wajong uitkering genoten 80-100 %.
Tijdens de herkeuringen 2004 ben ik volledig arbeidsgechikt verklaard.
Ik ben hiertegen in beroep gegaan en heb dit uiteindelijk gewonnen.
Uitspraak 2006 weer volledig 80-100% arbeidsongeschikt.
Omdat de rechtzaak vrij lang heeft geduurd en ik zonder inkomen zat ben ik op zoek gegaan naar een baan en heb die gevonden in 2005.
Nu ben ik dus 3 jaar aan het werk waarvan ik 2 jaar recht heb op een volledige wajong uitkering.
Mijn lichamelijke toestand gaat door het werken hard achteruit en ik ben bang dat ik me toch weer op de wajong uitkering zal moeten beroepen.
Mijn vraag is ik heb nu een baan als verzekeringsacceptant en heb inmiddels opleiding tot loonadministrateur afgerond.
Hoe hoog zal mijn uitkering worden?
Kan ik rekening houden met maatmanperikelen?
En hoe gaat deze berekening.
Ik zou graag advies hierover willen.
Met vriendelijke groeten. |
|
|
|
 |
mvn2
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: za 26 apr 2008 18:39 Onderwerp: |
|
|
De Wajong is geen loongerelateerde uitkering. Het feit dat u nu gewerkt heeft en een opleiding heeft gevolgt geeft u dus geen recht op een hogere uitkering. Als u een beroep doet op de Wajong (en dus niet op de WIA) krijgt u "gewoon" de 70% van het minimumloon excl. eventueel TW (toeslagenwet). |
|
|
|
 |
proekie
|
Geplaatst: za 26 apr 2008 19:01 Onderwerp: |
|
|
mvn2 schreef: | De Wajong is geen loongerelateerde uitkering. Het feit dat u nu gewerkt heeft en een opleiding heeft gevolgt geeft u dus geen recht op een hogere uitkering. Als u een beroep doet op de Wajong (en dus niet op de WIA) krijgt u "gewoon" de 70% van het minimumloon excl. eventueel TW (toeslagenwet). |
Dat vind ik een beetje raar want dit vond ik op het internet.
Eerste maatman en vangnet
Wanneer je een WAO- of WIA-uitkering krijgt, is het uitgangspunt voor de berekening daarvan de zgn. maatman ofwel je laatstverdiende loon (tot een bepaald maximum). Bij een 'beginnende' Wajonger is dat niet mogelijk. Daarom gaat men uit van het wettelijk minimumloon bij gebreke van een laatstverdiende loon. Dat wordt verhoogd tot anderhalf maal het minimumloon, wanneer je een opleiding hebt gevolgd waarvan het aanvangssalaris minimaal anderhalf maal het minimumloon is. |
|
|
|
 |
Mirjam28
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 70
|
Geplaatst: vr 02 mei 2008 12:59 Onderwerp: |
|
|
Als je een Wajong-uitkering hebt gehad, en je krijgt een terugval dan kom je de eerste 5 jaar weer terug in de Wajong. (en dus niet in de WIA/ WAO). Als een volledige terugval hebt en je bent nu 80-100% arbeidsongeschikt verklaard kan het zijn dat je ook weer in die categorie terugkomt. Als je deels kan blijven werken hoort daar een aparte regeling bij, dit is te bespreken met de arbeidsdeskundige van het UWV. |
|
|
|
 |
sam2
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 17 mei 2008 10:46 Onderwerp: |
|
|
Mijn partner zat in de wajong, heeft drie jaar gewerkt (met wat ziektedagen tussendoor) en viel terug in de wajong maar wel met aanvulling WAO omdat hij in die jaren meer verdiend had dan het minimum.
Dus na een aantal jaren werken terugvallen in de wajong kan, maar dan kun je wel degelijk recht hebben op aanvulling. Gewoon aanvragen, je hoort vanzelf dan van het UWV of je daar recht op hebt. |
|
|
|
 |
proekie
|
Geplaatst: za 17 mei 2008 21:36 Onderwerp: |
|
|
sam2 schreef: | Mijn partner zat in de wajong, heeft drie jaar gewerkt (met wat ziektedagen tussendoor) en viel terug in de wajong maar wel met aanvulling WAO omdat hij in die jaren meer verdiend had dan het minimum.
Dus na een aantal jaren werken terugvallen in de wajong kan, maar dan kun je wel degelijk recht hebben op aanvulling. Gewoon aanvragen, je hoort vanzelf dan van het UWV of je daar recht op hebt. |
Super bedamkt voor je antwoord daar kan ik wel wat mee  |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 20 mei 2008 3:11 Onderwerp: |
|
|
Overigens blijf je voor je werkgever levenslang vangnetter (art. 29b ZW) en heb je dus de eerste twee jaar van ziekte recht op loondoorbetaling via de ZW (al dan niet via de werkgever). Als je in dienst blijft gedurende die periode is werkgever ook verplicht om te kijken of ie jou ander passend werk kan aanbieden.
Ik zou je willen adviseren lekker in dienst te blijven en met werkgever te overleggen over wat je wel en niet kunt en wat de mogelijkheden zijn. Voorzover dat een optie is. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
sam2
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 mei 2008 23:27 Onderwerp: |
|
|
[quoteAls je een Wajong-uitkering hebt gehad, en je krijgt een terugval dan kom je de eerste 5 jaar weer terug in de Wajong. (en dus niet in de WIA/ WAO). Als een volledige terugval hebt en je bent nu 80-100% arbeidsongeschikt verklaard kan het zijn dat je ook weer in die categorie terugkomt. Als je deels kan blijven werken hoort daar een aparte regeling bij, dit is te bespreken met de arbeidsdeskundige van het UWV.[/quote]
Dit klopt niet helemaal. Als je langer als drie jaar onafgebroken hebt gewerkt (zonder ziekte dagen) dan val je niet terug in de Wajong. Een paar jaar terug een ellenlange rechtzaak over gevoerd voor mijn (nu) partner die wel werkte, maar ziek was tussendoor, maar door baas niet ziekgemeld werd bij UWV, dus toen hij na drie jaar toch echt volledig arbeidsongeschikt bleek te zijn, geen Wajong meer kreeg. Veel te lang verhaal voor hier, maar kreeg ook geen ziektewet (want zou recht hebben op Wajong) en ook geen WAO (omdat ie in de ziektewet zou horen).
UWV heeft de zaak dik en rechtmatig verloren. Maar vriendlief zat jaren zonder geld.
Let dus verdraaid goed op als je een Wajong hebt, werkt, en af en toe ziek bent: laat je werkgever het melden bij het UWV en controleer dat. |
|
|
|
 |
|