Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 jun 2008 12:46 Onderwerp: Dreigend ontslag tijdens zwangerschap bij fusie |
|
|
Mijn vrouw werkt bij een bedrijf die gaat fuseren met een ander soortgelijk bedrijf. Zij heeft een junior recruter functie gehad in een plaats x en na vervallen van die afdeling een functie als administratief ondersteunend medewerker in plaats y bij hetzelfde bedrijf alwaar ze tevens een contract voor onbepaalde tijd krijgt en i.p.v. 24, 32 uur gaat werken.
Beoordelingen zijn tot driemaal toe van matig naar goed (stijgende lijn), met als pluspunten eigen initiatief en sfeerverhogende aanwezigheid. Een verbeterpunt is meer voor zichzelf opkomen.
In haar functie verloont ze, koopt ze in, zet vacatures op internet en andere zaken om collega's te ontlasten. Bij bedrijf groeit ze uit tot een allrounder die meer management assistent genoemd kan worden dan puur administratief medewerker. Bedrijf gaat fuseren en een interim manager wordt aangesteld. Manager haalt zowat alle administratieve taken uit haar pakket en geeft aan dat ze de toegevoegde waarde van mijn vrouw mist, terwijl collega's aangeven dat zij onmisbaar is voor het goed funtioneren van de vestiging. Zonder haar kunnen zij niet toekomen aan hun commerciële taken, waar ze primair voor zijn en hebben ze teveel administratieve zaken die afgehandeld moeten worden, terwijl ze al structureel onderbezet zijn. Daarbij is interim sfeefverpestend bezig met opmerkingen als "iedereen kan ontslagen worden".
Inmiddels is mijn vrouw is reeds enige tijd zwanger van kind2 en gaat per september met zwangerschapsverlof. Ondanks het ontslagverbod, haar goede beoordelingen in het verleden, te onderbouwen noodzakelijke aanwezigheid en dat er geen gedwongen ontslagen zullen zijn, is zij bang voor haar baan. Tevens is de situatie stressverhogend. Zeker nu het lijkt dat wg een dossier aan het aanleggen is over haar functioneren en haar takenpakket en moet ze alle uren en taken verantwoorden op een urenstaat met een target. De personeelsgids geeft alleen targets op aan functies die zij thans niet bekleedt, maar wel haar collega's.
Elke week vind er een evaluatie plaats en ze heeft een maand om zicht te bewijzen. Dit is haar door een p&o medewerker meegedeeld tijdens een gesprek met mijn vrouw en haar interim manager. Daags ervoor heeft mijn vrouw nog uit de doeken gedaan dat het gedrag van de interim niet meer door de beugel kon. Het is haar niet toegestaan schriftelijk (via e-mail) te reageren op wat dan ook, maar persoonlijk de manager aan te spreken. Echter, vanwege niet nagekomen en niet meer te achterhalen afspraken in het verleden is mijn vrouw van mening alles per e-mail aan te geven. Interim verlangd daarom persoonlijk gesprek met verslaglegging door manager uit te voeren.
De verslaglegging is traag en dusdanig te interpreteren dat wg alles doet om e.e.a. in goede banen te lijden en wn alles fout lijkt te doen. Ook wordt in het laatste verslag vanuit p&o aangegeven dat bij geen verbetering dit consequenties zal hebben.
Wat kunnen jullie haar aanraden in deze situatie? |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: ma 02 jun 2008 12:37 Onderwerp: |
|
|
Er spelen hier twee zaken naast aelkaar.
Ten eerste is er de fusie/reorganisatie. Als een functie/arbeidsplaats verdwijnt door een reorganisatie kan uw vrouw altijd ontslagen worden dmv. een ontbinding via de kantonrechter, ook al is zij zwanger.
Van een ontslag wegens reorganisatie lijkt echter geen sprake, het gaat om haar functioneren.
In principe geldt dan, ook al is er sprake van disfunctioneren, dat opzegging gedurende de zwangerschap niet is toegestaan. Uitzondering hierop is het ontslag op staande voet.
Verder kan de werkgever wel altijd de kantonrechter verzoeken de arbeidsovereenkomst te ontbinden. De kantonrechter kijkt dan of het verzoek tot ontbinding niet samenhangt met de zwangerschap, als dat inderdaad niet zo is kan de kantonrechter de arbeidsovereenkomst ontbinden wegens disfunctioneren.
Wat betreft die verslaglegging: het is het beste om nu daar schriftelijk op te reageren en alle eventuele onjuistheden die daarin staan te weerleggen. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|