|
Auteur |
Bericht |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: ma 19 mei 2008 18:31 Onderwerp: Ne bis in idem misbruiken? |
|
|
Stel, ik (als Nederlander) zit in een of ander corrupt land en besluit om daar een Nederlandse toerist te vermoorden. Hiervoor word ik vervolgd, maar deze vervolging kan ik bij de vervolgende instantie afkopen, dat is voor te stellen in een corrupt land.
Nu ga ik daarna weer terug naar Nederland, waar ik me kan beroepen op art. 68, lid 3. Het feit is onherroepelijk afgedaan door voldoening aan een voorwaarde (betaling van een kleine geldsom) die door de bevoegde autoriteit is gesteld.
In principe kan ik nu dus niet meer in Nederland worden vervolgd en kom ik dus heel erg makkelijk weg met mijn moord.
Volgens mij is zoiets ook gebeurd bij Issei Sagawa, de kanibaal die een Nederlandse studente opat in de jaren 80.
Het lijkt me sterk dat je daar zomaar mee weg kunt komen, maar het heeft er alle schijn toe. Wat zie ik over het hoofd? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 19 mei 2008 18:35 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zie je niets over het hoofd.
Je kunt in zo'n geval mogelijk nog wel worden aangeklaagd bij het Internationaal Strafhof (als je misdaden daarvoor in aanmerking komen). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 19 mei 2008 18:42 Onderwerp: |
|
|
In deze hypothetische zaak zal het strafdossier in dat corrupte land (voor zover er een dossier is) ook niet de vermelding 'afdoening t.g.v. omkoping' of iets dergelijks vermeld staan. De onschuldigverklaring zal verpakt zijn in passende retoriek. Als de Nederlandse rechter de rechtsmacht etc. van dat andere land dient te erkennen, zal hij ook het formele vonnis moeten erkennen. Ne bis in idem.
(Zou de dader wel vervolgd o.b.v. omkoping? ) _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|