|
Auteur |
Bericht |
Nadiene
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 mei 2008 15:42 Onderwerp: prijsafspraken |
|
|
is het voor een cursusorganisatie geoorloofd om prijsafspraken te maken met een andere cursusorganisatie voor het aanbieden van een bepaalde cursus? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 13 mei 2008 16:23 Onderwerp: Re: prijsafspraken |
|
|
Nadiene schreef: | is het voor een cursusorganisatie geoorloofd om prijsafspraken te maken met een andere cursusorganisatie voor het aanbieden van een bepaalde cursus? |
Dat is verboden op grond van art. 6 lid 1 Mededingingswet, tenzij de afspraak onder één van de uitzonderingen van art. 7-16 van die wet valt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nadiene
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 9:47 Onderwerp: |
|
|
Artikel 7
1. Artikel 6, eerste lid, geldt niet voor overeenkomsten, besluiten en onderling afgestemde feitelijke
gedragingen als bedoeld in dat artikel indien:
a. bij de desbetreffende overeenkomst of onderling afgestemde feitelijke gedraging niet meer dan acht
ondernemingen betrokken zijn, dan wel bij de desbetreffende ondernemersvereniging niet meer dan acht
ondernemingen betrokken zijn, en
Maar art 7 lid 1 geeft aan dat dit niet geldt indien er niet meer dan 8 onernemningen betrtokken zijn.
Is het juist als je zegt dat indien 2 of 3 cursusorganisatie (mits dit er maar niet meer dan 8 zijn) prijsafspraken met elkaar maken dat dit valt onder dit artikel en dus is toegestaan. Je geeft immers nog steeds ruimte aan aan andere cursuorganisaties om concurrerend op te treden. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 10:32 Onderwerp: |
|
|
Als er maximaal 8 ondernemingen bij betrokken zijn EN hun gezamenlijke omzet is minder dan € 1 100 000 (want het zijn dienstverleners), dan geldt de uitzondering van artikel 7 ja.
Arnoud |
|
|
|
 |
Nadiene
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 10:51 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Als er maximaal 8 ondernemingen bij betrokken zijn EN hun gezamenlijke omzet is minder dan € 1 100 000 (want het zijn dienstverleners), dan geldt de uitzondering van artikel 7 ja.
Arnoud |
Concreet in mijn geval als het dus gaat om drie organisaties en gezamenlijke omzet is lager dan de voorgeschreven norm van 1 100 000. is het dan toegestaan? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 10:58 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is het dan toegestaan, ja.
Ik vraag me nog af of je het moet melden bij de NMa. Ik denk het niet, maar dat zou dan in de wet moeten staan.
Voor de zekerheid zou je het kunnen navragen bij de NMa zelf. Dus geef de getallen die je hier geeft en vraag of het klopt dat je dan onder art. 7 valt en of je niets over het hoofd ziet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nadiene
|
Geplaatst: wo 14 mei 2008 11:05 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Volgens mij is het dan toegestaan, ja.
Ik vraag me nog af of je het moet melden bij de NMa. Ik denk het niet, maar dat zou dan in de wet moeten staan.
Voor de zekerheid zou je het kunnen navragen bij de NMa zelf. Dus geef de getallen die je hier geeft en vraag of het klopt dat je dan onder art. 7 valt en of je niets over het hoofd ziet. |
Ik keek ook nog even naar artikel 6 lid 3
3. Het eerste lid geldt niet voor overeenkomsten, besluiten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen die
bijdragen tot verbetering van de productie of van de distributie of tot bevordering van de technische of
economische vooruitgang, mits een billijk aandeel in de daaruit voortvloeiende voordelen de gebruikers ten
goede komt, en zonder nochtans aan de betrokken ondernemingen
a. beperkingen op te leggen die voor het bereiken van deze doelstellingen niet onmisbaar zijn, of
b. de mogelijkheid te geven, voor een wezenlijk deel van de betrokken goederen en diensten de mededinging
uit te schakelen.
Hier zou je naar mijn idee ook een beroep op kunnen doen en natuurlijk wel moeten kunnen aantonen. |
|
|
|
 |
|