Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 13:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schending medisch beroepsgeheim/ voordoen als iemand anders
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eliza11

Leeftijd: 78
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 13 mei 2008 19:13    Onderwerp: Schending medisch beroepsgeheim/ voordoen als iemand anders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verleden jaar heb ik een medisch tuchtcollegezaak tegen mijn oude huisarts aangespannen en een aantal weken geleden was de uitspraak. De huisarts heeft een waarschuwing gekregen. (dit heb ik zelf gedaan zonder advocaat)
Nu heeft de huisarts allerlei medische brieven over mij, overlegd aan het medisch tuchtcollege.
Ik ging er destijds van uit dat deze brieven nog in de computer van de praktijk zaten en de huisarts er dus zo aan kon komen.
(Ik had me immers uitgeschreven dus het papieren dossier was niet meer aanwezig)

Nu zag ik helaas pas vorige week dat twee brieven door twee verschillende ziekenhuizen naar de huisartsenpraktijk zijn gefaxt toen ik al de medisch tuchtcollegezaak had aangespannen. De huisarts heeft zich dus waarschijnlijk voorgedaan als mijn arts en zo de informatie bij de ziekenhuizen opgevraagd. ( De arts heeft natuurlijk geprobeerd allerlei informatie tegen me te verzamelen)

Extra noot: ik heb enkele maanden geleden het dossier van een van de poli's van een van de betreffende ziekenhuizen laten vernietigen en een verklaring getekend dat ik ze niet aansprakelijk zou stellen.

Nu heb ik melding gemaakt bij de inspectie voor volksgezondheid, maar ik weet niet of ze er iets mee doen.
Nu heb ik 2 vragen:
1) De huisarts heeft zich dus voorgedaan als mijn arts terwijl dat niet zo was en zo medische informatie verzameld waar ze geen recht op had.Welk strafbaar feit heeft de huisarts dan gepleegd?
2) Als de inspectie er niets mee doet, wat kan ik dan het beste doen? Aangifte bij de politie, civiele zaak etc.
Ik wil de waarheid boven tafel. (wie heeft de huisarts nog meer benaderd?) en daarnaast wil ik dat de ziekenhuizen hun systemen verbeteren zodat dit niet meer voor kan komen. En natuurlijk wil ik eerherstel. (wie weet wat de arts heeft rondbazuint)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2008 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De huisarts heeft zich dus waarschijnlijk voorgedaan als mijn arts en zo de informatie bij de ziekenhuizen opgevraagd.

Quote:
De huisarts heeft zich dus voorgedaan als mijn arts terwijl dat niet zo was en zo medische informatie verzameld waar ze geen recht op had.

'Waarschijnlijk' is verworden tot 'zeker', maar op grond waarvan?

De dossiers zijn vernietigd, maar heb jij deze nog wel?
Bekijk de homepage
Eliza11

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 8:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Quote:
De huisarts heeft zich dus waarschijnlijk voorgedaan als mijn arts en zo de informatie bij de ziekenhuizen opgevraagd.

Quote:
De huisarts heeft zich dus voorgedaan als mijn arts terwijl dat niet zo was en zo medische informatie verzameld waar ze geen recht op had.

'Waarschijnlijk' is verworden tot 'zeker', maar op grond waarvan?

De huisarts moet zich wel hebben voorgedaan als mijn arts. Waarom zouden de ziekenhuizen anders oude brieven naar de huisarts faxen.
Verder noem ik het woord 'waarschijnlijk' in de inleiding en 'zeker' in de samenvatting. Samenvattingen zijn meestal wat minder genuanceerd.

Verder: Ik probeer hier kort en duidelijk een groot probleem voor te leggen. Het is jammer dat er geen antwoord komt, maar ik alleen een reactie krijg die met name over mijn taalgebruik gaat.

Quote:

De dossiers zijn vernietigd, maar heb jij deze nog wel?

Ik heb het medisch dossier.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij heeft je oude huisarts helemaal niet zoveel moeite hoeven doen om aan je gegevens te komen, in de medische wereld geven ze dat gewoon aan elkaar. Huisartsen in mijn buurt hebben juist een computersysteem aangelegd zodat ze ook bij elkaars patiënten kunnen kijken - handig in geval van nood als je eigen huisarts er niet is.

Ik kan me je verontwaardiging voorstellen, zeker omdat er duidelijk meer speelt. Maar misschien zou je willen uitleggen waarom je het zo erg vind dat je huisarts het dossier compleet heeft gemaakt? Objectief gezien is het namelijk niet zo vreemd dat zij alle relevante informatie bij het tuchtcollege wil inbrengen. En volgens mij is het nog maar de vraag of zij niet gerechtigd was dit te doen.
En hoe werkt het trouwens bij zo'n tuchtcollege, daar gaat het toch om iets wat een arts heeft gedaan (of juist niet gedaan). En niet om de medische status van patiënten? Of wordt die informatie gebruikt om te beoordelen of de arts wel of niet correct heeft gehandeld?

Overigens, je taalgebruik is wel degelijk relevant. Als dat niet helder is krijg je gegarandeerd miscommunicatie.
Eliza11

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sta met mijn bek vol tanden.
Het medisch beroepsgeheim geldt ook voor artsen onderling. Het zou wat zijn als artsen maar klakkeloos elkaar informatie konden doorspelen.
Daarnaast is er ook nog zoiets als de wet op de privacy.

Enfin, op dit forum kom ik duidelijk niet verder en zal er over ophouden.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag of niet hoor, met zo'n instelling zal je niet veel hulp hoeven verwachten.
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Dit forum laadt bij mij helaas heel moeilijk, dus ik wil u vragen om per mail of PB contact met mij op te nemen. Ik ben redelijk goed thuis in uw probleem en kan u denk ik op weg helpen.

Ik ben student rechten met bijzondere interesse voor kwesties als de uwe. Mocht u advies willen dan verneem ik dat graag van u. Er zijn uiteraard geen kosten aan verbonden.

Gwen
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit het volgens jou, Gwen, met het beroepsgeheim?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eliza11 schreef:
De huisarts moet zich wel hebben voorgedaan als mijn arts. Waarom zouden de ziekenhuizen anders oude brieven naar de huisarts faxen.
Verder noem ik het woord 'waarschijnlijk' in de inleiding en 'zeker' in de samenvatting. Samenvattingen zijn meestal wat minder genuanceerd.

Het had kunnen zijn dat je het echt 'zeker' wist omdat je het hebt nagevraagd, maar dat is dus niet het geval. Het is normaal om te vragen wat je precies bedoelt als je 1x 'waarschijnlijk' en 1x 'zeker' schrijft. Het maakt wel verschil. Zo'n vraag wordt dus niet gesteld om pedant te zijn.

Het is denkbaar dat de arts zich niet heeft voorgedaan als jouw arts, en toch de gevraagde informatie kreeg. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de huisarts bewijs heeft overlegd dat tegen hem een klacht is ingediend, en dat hij de gevraagde stukken nodig heeft om zich fatsoenlijk te kunnen verdedigen. Uiteindelijk gaat het om een gewezen patiënt van hem en is jouw privacy volgens mij niet daadwerkelijk in het geding gekomen. Je huisarts heeft het recht zich te verdedigen. (Ik zie nu dat ik het met Michèle eens ben.)

Of zou je het terecht hebben gevonden als de huisarts er bij het tuchtcollege slechter vanaf was gekomen alleen doordat hij niet had kunnen bewijzen hoe het echt was gegaan?

Leeftijd: 49
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de huisarts bewijs heeft overlegd dat tegen hem een klacht is ingediend, en dat hij de gevraagde stukken nodig heeft om zich fatsoenlijk te kunnen verdedigen.

Het blijkt overigens niet uit het verhaal dat de stukken relevant waren voor de arts om zich te verdedigen. Daarbij zijn er volgens mij nettere wegen om aan zulke stukken te komen: stellen dat deze bestaan, en voor het tuchtcollege aan de betrokkene om toestemming vragen deze op te vragen en in het dossier te brengen. Het is volgens mij hoe dan ook niet netjes om dit achter iemands rug te doen, en zeker ook niet van die ziekenhuizen om die te verstrekken. Dat dit misschien "gebruikelijk" is, doet daar volgens mij niet aan af.

Toevoeging: Eliza11, het antwoord op je vragen weet ik overigens helaas niet. Ik hoop dat Gwenny je kan/kon helpen.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoelde het zeker niet vervelend en vind het prettig dat mijn vraagstelling door anderen kan worden gewaardeerd.

Voor het overige stagneer ik het een en ander even bewust, vanwege de wijze waarop de bejegening soms geschiedt.
Bekijk de homepage
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onze bedrijfsarts moet trouwens altijd een correcte machtiging overleggen. Zonder machtiging geen info. Sterker nog, de meeste huisartsen geven zelfs geen info aan hun patiënt mee om aan de bedrijfsarts te overleggen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds