|
Auteur |
Bericht |
zjarany
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 mei 2008 16:20 Onderwerp: iets (zg) gedaan op 17 krijg je dan met 18 een strafblad? |
|
|
Stel je zou 2 keer naar halt zijn moeten gaan, 1 keer vuurwerk met 12 en een keer aanrijding met 17.
en dan word je ineens beschuldigd van iets wat je niet hebt gedaan maar wel een Strafblad zou opleveren.(diefstal van een computerspel bij mensen thuis)
en je hebt dan iets (zogenaamd) gedaan op je 17e en de zaak loopt tot na mijn 18e.
Kan ik dan een strafblad krijgen als 18 jarige?
of kijken ze daadwerkelijk naar de leeftijd waneer het gebeurd is?
want dat zou wel triest zijn op zich...
mvg  |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 06 mei 2008 17:07 Onderwerp: |
|
|
Word je nu vervolgd dan voor die (vermeende) diefstal?
Want dit wordt dan inderdaad opgenomen in jouw Justitiële Documentatie (JD), wat je de officiële naam voor "strafblad" zou kunnen noemen. Hierin zijn alle feiten opgenomen waar je voor vervolgd bent. De pleegdatum van het feit wordt hier overigens ook bij vermeld, zodat wel afgeleid kan worden dat je destijds nog minderjarig was. Ik dacht dat dit laatste van belang kan zijn voor de duur van vermelding van dit feit op je JD.
Ik twijfel even of HALT-afdoeningen óók op de JD vermeld worden. |
|
|
|
 |
zjarany
|
Geplaatst: di 06 mei 2008 17:34 Onderwerp: |
|
|
Ja wat houdt vervolging precies in?
Als je bedoelt of de politie me al ondervraagd heefd: jah.
En ik ben nou nog 1 maand en 10 dagen 17 daarna word ik 18.
dus kortom door de bocht,
zou ik hiervoor een strafblad krijgen (wat ik dus absoluut niet accepteer).
dan zou het een minderjarig strafblad zijn en dan zou ik na mijn 18e dus weer clean zijn? om het zo maar even te zeggen?
want ik ben helemaal niet trots op mn verleden maar ook ik wil met een schone lei na mn 18e en dan zou dit dat wel behoorlijk verpesten.
mvg |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 8:00 Onderwerp: |
|
|
Je kunt ook voor je 18 gewoon vervolgd worden voor bepaalde feiten, als het dan op berechting aankomt is meestal wel het jeugdstrafrecht van toepassing. Het is niet zo dat er op je 18e verjaardag een schakelaar omgaat en je weer met een schone lei kunt beginnen. (Ik weet niet of dat wel geldt voor HALT, ik geloof van wel, dus daar ben je dan van af.)
Vervolging is wel wat meer dan alleen ondervraging door de politie. Het is het onderzoek door de Officier van Justitie naar het strafbare feit, met uiteindelijk berechting door de rechter.
an alleen politieondervraging hoef je niet wakker te liggen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 16:46 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Het is het onderzoek door de Officier van Justitie naar het strafbare feit, met uiteindelijk berechting door de rechter.
an alleen politieondervraging hoef je niet wakker te liggen. |
Ook een sepot wordt op je JD vermeld volgens mij. |
|
|
|
 |
zjarany
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 17:41 Onderwerp: |
|
|
jah ze hebben mijn verhaal ook doorgestuurd naar justitie en daar zou ik dan bericht van krijge.. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 18:28 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Michèle schreef: | Het is het onderzoek door de Officier van Justitie naar het strafbare feit, met uiteindelijk berechting door de rechter.
an alleen politieondervraging hoef je niet wakker te liggen. |
Ook een sepot wordt op je JD vermeld volgens mij. |
Dat weet ik niet. Zou kunnen, maar wat is dan de waarde van b.v. een sepot maar ook HALT? Er vindt geen vervolging plaats, maar iedere aantekening is er één.
Zjarany stelt dat hij nu onterecht van iets wordt beschuldigd. Als de politie in een verkennend onderzoek mensen ondervraagt, zonder dat je echt verdachte bent, is er op zich niets aan de hand.
Maar zjarany schrijft bericht te zullen krijgen van justitie, dus dat zal wel betekenen dat hij verdachte is van diefstal.
Zjarany, je kunt natuurlijk gewoon even bellen naar de politie en informeren hoe het met deze zaak staat. Zij kunnen je ook vertellen hoe het zit met een mogelijk strafblad. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 07 mei 2008 19:16 Onderwerp: |
|
|
Een strafblad is een vermelding in het strafregister over de keren dat iemand in het verleden verdacht werd van strafbare feiten (met name misdrijven) en over de afloop daarvan (sepot, vrijspraak, veroordeling).
HALT staat voor Het Alternatief. Je krijgt geen strafblad.
Kijk verder even hier. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: do 08 mei 2008 0:24 Onderwerp: |
|
|
Ben je eigenlijk bang dat er überhaupt iets vermeld wordt, of dat er een veroordeling vermeld zou kunnen worden? Je kunt er immers ook voor gaan om je onschuld aan te tonen, als je onschuldig bent. Als je wordt vrijgesproken, wordt dat ook gewoon vermeld.
Helaas kun je een vermelding niet voorkomen, zover ik weet. Als ik vandaag volledig onterecht van iets beschuldigd word en over enkele maanden door de rechter op alle punten vrijgesproken word, staat dat tóch in mijn JD. |
|
|
|
 |
|