|
Auteur |
Bericht |
Izzy
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 03 mei 2008 20:14 Onderwerp: te hoge schutting |
|
|
Wij hebben een jaar geleden per ongeluk (hoe krijg je het voor elkaar inderdaad.....) een schutting geplaatst die hoger is dan 2 meter. Hij is minstens 206 aan de laagste kant en zo'n 220 cm aan de hoogste kant.
Deze schutting staat aan de achterzijde van de tuin, niet op een erfgrens o.i.d. maar op onze eigen grond, 1.50 van de erfgrens. De schutting grenst het stuk af waarover wij recht van overpad verlenen aan de buren.
Nu beginnen de buren te zeuren dat de schutting niet hoger mag zijn dan 180 cm. Volgens mij (en de vastgestelde beleidsregels van de gemeente) is het 200 cm maar dat doet niet ter zake.
-Staan ze in hun recht hoewel de schutting geheel op onze grond staat?
-Is het mogelijk (voor het geval ze gelijk krijgen) alsnog een vergunning te krijgen voor de schutting?
Bedankt |
|
|
|
 |
aroud
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: do 08 mei 2008 20:10 Onderwerp: |
|
|
Elke eigenaar is bevoegd het erf af te sluiten. (art 5:48 BW)
Verder kun je vorderen dat de andere eigenaars meewerken aan het plaatsen van een afscheidingsmuur, max 2 meter. De kosten zullen gedeeld worden door beide eigenaars. (art 5:49 BW)
Zie dus geen reden waarom je geen schutting mag plaatsen, al is ie dus wel te hoog!
Maar het is altijd makkelijker om er met de buren uit te komen natuurlijk.
PS: indien ik het bericht verkeerd begrepen heb excuses voor onjuistheden in mijn bericht. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 09 mei 2008 2:39 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat er inderdaad een bouwvergunning voor nodig is. In ieder geval voldoet de schutting niet aan art. 2 sub e Besluit bouwvergunningvrije en licht-bouwvergunningsplichtige bouwwerken, op grond waarvan geen vergunning nodig is voor
Quote: | e. het bouwen van een erf- of perceelafscheiding, mits voldaan wordt aan de volgende kenmerken:
1°. niet hoger dan 1 m, of
2°. niet hoger dan 2 m en gebouwd:
a) op een erf of perceel waarop reeds een gebouw staat,
b) meer dan 1 m achter de voorgevelrooilijn, en
c) meer dan 1 m van de weg of het openbaar groen. |
Gezien art. 4 lid 2 van dit besluit volstaat een lichte bouwvergunning.
(Ik neem aan dat een schutting op 1,5m van de erfgrens nog wel kan worden gezien als een erf- of perceelafscheiding.)
Als je zo'n vergunning krijgt is de schutting gelegaliseerd.
Van strijd met het burenrecht is volgens mij geen sprake. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|