|
Auteur |
Bericht |
joseluis86
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 mei 2008 13:33 Onderwerp: wet op productaansprakelijkheid toepassen op laptop ? |
|
|
Beste mensen van rechtenforum.nl,
Anderhalf jaar geleden kocht ik een laptop van Toshiba. Bij deze laptop zat standaard 1 jaar garantie. Binnen dit jaar is de laptop 2 maal 1 maand weggeweest voor reparatie ivm disfunctioneren. Deze problemen waren niet door toedoen van de gebruiker, maar slechte hardware.
Nu is anderhalf jaar verstreken en heb ik inmiddels geen garantie meer. 3 weken geleden ging mijn laptop echter weer kapot. Weer is het niet door toedoen van de gebruiker, maar simpelweg het slecht functioneren van de hardware. Toen ik dit aangaf bij Toshiba wezen ze me op de verstreken garantieperiode en lieten me vervolgens weten dat ik 34 euro verzendkosten moest betalen, 40 euro onderzoekskosten en daarbovenop nog eens de reparatiekosten.
Omdat dit voor mij (student) erg veel geld is kan ik dit niet zomaar betalen en ik voelde mij erg benadeeld in deze situatie. Tot ik 2 weken geleden hoorde van de wet op productaansprakelijkheid. In deze wet zou staan dat een producent zijn product moet garanderen zolang deze zich binnen de gemiddelde technische levensduur bevindt, MITS de schade niet veroorzaakt is door de gebruiker.
Dit klopt dus in mijn situatie allemaal.
Wat mijn vraag nu is is of ik deze wet kan toepassen in mijn situatie en hoe ik dat doe, wat moet ik nu precies doen?
Ik zou jullie erg dankbaar zijn voor jullie advies!
Bij voorbaat dank,
José-Luis Almagro |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 05 mei 2008 13:48 Onderwerp: Re: wet op productaansprakelijkheid toepassen op laptop ? |
|
|
joseluis86 schreef: | Beste mensen van rechtenforum.nl,
Anderhalf jaar geleden kocht ik een laptop van Toshiba. Bij deze laptop zat standaard 1 jaar garantie. Binnen dit jaar is de laptop 2 maal 1 maand weggeweest voor reparatie ivm disfunctioneren. Deze problemen waren niet door toedoen van de gebruiker, maar slechte hardware.
Nu is anderhalf jaar verstreken en heb ik inmiddels geen garantie meer.
|
Dan bent u door de verkoper onjuist geïnformeerd. De verkoper is gehouden het product te garanderen voor de redelijke termijn dat het product hoort mee te gaan.
Toshiba is hier echter niet aan gebonden, vandaar dat u tegen de handelswijze van Toshiba geen maatregelen kunt nemen. |
|
|
|
 |
joseluis86
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 mei 2008 13:56 Onderwerp: |
|
|
Is hier dan iets aan te doen in mijn geval?
De verkoper liet me enkel weten dat ik het maar met Toshiba moet regelen. |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: ma 05 mei 2008 16:41 Onderwerp: |
|
|
joseluis86 schreef: | Is hier dan iets aan te doen in mijn geval?
De verkoper liet me enkel weten dat ik het maar met Toshiba moet regelen. |
Voorzover ik weet mag een verkoper de aansprakelijkheid niet afwentelen op de fabrikant: de verkoper is aansprakelijk voor wat hij verkoopt. De wettelijke bepalingen hebben het nl enkel over de 'verkoper', niet de fabrikant (zie bijvoorbeeld 7:17 en 7:18 BW). Met Toshiba heb jij als consument niets te maken, wel met de verkoper. Met dat verhaal zou je naar de verkoper kunnen stappen (ik garandeer je dat de verkoper dan chagrijnig wordt ).
Overigens: bij mij hebben ze dat ook geflikt onder het mom dat rechtstreeks naar HP sturen ervoor zou zorgen dat ik de laptop sneller terug zou hebben. Aangezien ik net voor een tentamenperiode stond, heb ik dat maar gedaan. Ik was mn laptop uiteindelijk 43 dagen kwijt met hardwareproblemen (ik was dus heel blij met HP ) en de tentamens waren inmiddels voorbij. _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 05 mei 2008 16:54 Onderwerp: |
|
|
Voor zover het echt zou gaan om de wettelijke productenaansprakelijkheid (die TS aanhaalt) op grond van art. 6:185 BW, heeft de consument juist wel met de fabrikant te maken. Maar het gaat hier niet om letselschade of schade aan andere zaken, dus de wettelijke productenaansprakelijkheid is niet van toepassing.
Je moet dus inderdaad bij de verkoper zijn. Je kunt zelf kiezen: reparatie of vervanging. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|