|
Auteur |
Bericht |
Raymonm
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 11 mei 2008 21:50 Onderwerp: Tentamenvraag;wie helpt me verder |
|
|
Goedenavond,
Tijdens een tentamen kregen we de volgende vraag voorgeshoteld maar het juiste antwoord, daar ben ik niet uit, de casus:
Meneer A werkt bij philips en heeft daar een arbeids ovk. Echter word meneer A benaderd door de concurent, laten we die Braun noemen.
Braun betaald meneer A maandelijks een bedrag van €1000,-- om zo aan geheime informatie te komen. Meneer A gaat in eerste instantie hiermee akkoord, maar krijgt later spijt.
Op welke voorwaarde kan meneer A de ovk met Braun vernietigen?
Ik dacht zelf aan strijd met goede zeden, maar omkoping lijkt me ook een optie.
Echter, meneer A pleegt ook bedrog tov zijn werkgever philips, ook dat lijkt me nog een optie. Heeft iemand een sluitend antwoord voor me?
Bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 11 mei 2008 22:07 Onderwerp: |
|
|
Hoe zie je "omkoping" als een grond voor de vernietigbaarheid of evt. nietigheid van de overeenkomst tussen A en Braun?
Natuurlijk is het feit dat het om omkoping gaat de reden dat A van de overeenkomst kan af kan, maar hoe kwalificeer je dat juridisch? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 8:44 Onderwerp: |
|
|
"omkoping" lijkt me een term voor een eventuele strafrechtelijke benadering. Hier gaat de tentamenvraag niet over.
De relatie die A met Philips heeft is niet bepalend voor de verbintenisrechtelijke relatie van A met Braun, in ieder geval niet voor zover het bedrog betreft. Op basis van bedrog zou het kunnen zijn dat Philips de overeenkomst met A kan beeinidigen (ontslag) maar hier gaat de tentamenvraag niet over. De juridische grondslag voor ontslag zou overigens waarschijnlijk een andere zijn zoals geen goed werknemersschap of zoiets.
De relatie die A met philips heeft is hooguit relevant om te bepalen of aan het hieronderstaande wordt voldaan.
In de tentamenvraag wordt gesuggereerd dat er aan een voorwaarde moet worden voldaan om van de overeenkomst af te komen. Ik vraag mij af of de overeenkomst uberhaupt wel rechtskracht (rechtsgeldigheid) heeft. Is hij nietig of vernietigbaar?
Wanneer je de overeenkomst schaart onder artikel 3:40 lid 1 BW dan concludeer ik tot een nietige overeenkomst. De vraag die nu overblijft is of bij een nietige overeenkomst nog moet worden voldaan aan het bepaalde uit artikel 3:49 BW. Is er een buitengerechtelijke verklaring of een rechtelijke uitspraak nodig om een nietige overeenkomst daadwerkelijk nietig te laten zijn? |
|
|
|
 |
Raymonm
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 9:59 Onderwerp: |
|
|
Een nietige overeenkomst heeft in princiepe nooit bestaan, maar je zal dan lijkt me wel de nietigheid in moeten roepen.
De vraag is dus ook concreet hoe je van de ovk af kon komen met welke reden.
Zoals CIA76 ook aangeeft vraag ik me ook af of de ovk nietig, of vernietigbaar is want het blijkt niet duidelijk uit de opgave, en naar mijn idee zijn er meerdere optie's om eraf te komen, maar welke correct is geen idee. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 10:50 Onderwerp: |
|
|
Raymonm schreef: | ...en naar mijn idee zijn er meerdere optie's om eraf te komen, maar welke correct is geen idee. |
Ik zie vooralsnog geen andere (betere) mogelijkheid dan je te beroepen op artikel 3:40 lid 1. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 13:08 Onderwerp: |
|
|
De overeenkomst tussen A en Braun strekt tot het plegen van een strafbaar feit. Het onthullen van bedrijfsgeheimen is strafbaar met zes maanden cel of geldboete van de vierde categorie, art. 273 Wetboek van Strafrecht. Het lijkt mij duidelijk dat een dergelijke overeenkomst tegen de openbare orde of goede zeden is en daarmee van rechtswege nietig (3:40 BW). Meneer A hoeft niet te vernietigen maar kan desgewenst de rechter de nietigheid laten uitspreken.
Arnoud |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 14:12 Onderwerp: |
|
|
Precies.
Je begint dus met de realisering dat "omkoping" op een of andere manier de reden is dat A niet gebonden kan zijn. En dat zou je dan vanzelf naar art. 3:40 BW moeten leiden en niet naar bijv. dwaling of één van de vele andere mogelijkheden.
Quote: | Zoals CIA76 ook aangeeft vraag ik me ook af of de ovk nietig, of vernietigbaar is want het blijkt niet duidelijk uit de opgave, en naar mijn idee zijn er meerdere optie's om eraf te komen, maar welke correct is geen idee. |
Kun je een sluitende redenering opschrijven waarin je de strafbaarheid van omkoping linkt aan de strijd met de openbare orde van art. 3:40? Ja.
Kun je voor één van de andere opties een sluitende redenering opschrijven waarin je begint met "dit is omkoping" en eindigt met, bijvoorbeeld, "dus er is sprake van dwaling"? Nee.
Dus welke is correct? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Raymonm
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 17:43 Onderwerp: |
|
|
Je hebt helemaal gelijk die vragen kunnen niet beantwoord worden op die wijze!
Thanx! |
|
|
|
 |
|