|
Auteur |
Bericht |
Plus5
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: do 29 mei 2008 16:15 Onderwerp: bank heeft mijn geld |
|
|
Een vriend van mij heeft onlangs via internet een bedrag van ong. 35000 euro overgeschreven (fortisrekening) naar een andere vriend (postbankrekening). De volgende dag stond dit bedrag op zijn rekening. Dezelfde dag echter werd dit bedrag weer afgeschreven door de bank. Het geld staat nu op geen van beider rekening meer. Na bellen met de bank, door de begunstigde van het geldbedrag, werd medegedeeld dat er volgens de bank sprake is geweest van een foutje aan de kant van de betaler en dat zij daarom het geld weer heeft afgeschreven. Dit terwijl het gewoon de bedoeling was van de betaler dit geld over te schrijven.
Kan de postbank zomaar concluderen dat de betalende partij dit geld niet heeft willen overschrijven en vervolgens dus afschrijven van de rekening van de begunstigde? En waar is het geld nu? _________________ "Pulchrum est paucorum hominum" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 29 mei 2008 17:15 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat een bank niet zonder toestemming van de rekeninghouder geld van een rekening mag afboeken. Ook niet als de Fortisrekeninghouder wél een fout zou hebben gemaakt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 29 mei 2008 19:04 Onderwerp: |
|
|
Nee, dat kan de bank niet. De postbankrekeninghouder moet zijn bank aanschrijven vanwege de onrechtmatige afschrijving. |
|
|
|
 |
|