|
Auteur |
Bericht |
Go
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 06 mei 2008 10:23 Onderwerp: Terugvorderen onverschuldigde betaling door bewindvoerder |
|
|
Mijn moeder is benoemd tot bewindvoerder over het vermogen van mijn opa. Voor aanvang van het bewindvoerderschap heeft mijn opa zijn vriendin gemachtigd om zijn bankzaken te regelen. Zij heeft op die manier enkele duizenden euro's van zijn rekening gehaald (contant gepint), hetgeen voor iemand die alleen een AOW-uitkering heeft, een aanzienlijk bedrag is.
Mijn vraag is dan ook: kan mijn moeder als bewindvoerder dit geld terugvorderen, ookal zijn de bedragen weggenomen voor de aanvang van het bewindvoerderschap? Het bewind is over zijn gehele vermogen ingesteld.
Mijn redenatie is dat op het moment van onderbewindstelling er een vordering uit onverschuldigde betaling in zijn vermogen zat, en omdat zijn gehele vermogen onder het bewind valt, deze vordering er ook onder valt en mijn moeder het geld van haar op kan eisen. Is deze redenatie juist? |
|
|
|
 |
JayJay
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: vr 09 mei 2008 19:52 Onderwerp: |
|
|
Nou weet ik niet veel van bewindvoering maar weet wel dat er hier geen sprake is van een vordering uit onverschuldigde betaling. Er is namelijk geen sprake van 'betaling'. Dat die vrouw misbruik heeft gemaakt is evident maar lastig aan te tonen. |
|
|
|
 |
Go
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 11 mei 2008 14:54 Onderwerp: |
|
|
Vordering uit onrechtmatige daad dan? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 8:57 Onderwerp: |
|
|
Go schreef: | Vordering uit onrechtmatige daad dan? |
onrechtmatigheid -> ja
schade -> ja
causaal verband -> ja
relativiteitsvereiste voldaan -> ja
toerekenbaarheid -> ja
is er een rechtvaardigingsgrond -> nee
Dus ja, een vordering uit onrechtmatige daad lijkt mij een goede optie. Weerleg maar een van bovenstaande zaken en pas dan kan het antwoord anders luiden.
ongerechtvaardigde verrijking lijkt mij ook een optie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 14:30 Onderwerp: |
|
|
Het is in het geheel niet ondenkbaar dat opa het zijn vriendin gunde om op zijn kosten leuke dingen te doen. Vanuit de kinderen van opa gezien is dit natuurlijk wat moeilijker te verkroppen. In ieder geval ligt de bewijslast niet bij de vriendin. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 12 mei 2008 15:15 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het is in het geheel niet ondenkbaar dat opa het zijn vriendin gunde om op zijn kosten leuke dingen te doen. Vanuit de kinderen van opa gezien is dit natuurlijk wat moeilijker te verkroppen. In ieder geval ligt de bewijslast niet bij de vriendin. |
Hetgeen ik in mijn vorige bericht schreef ging inderdaad uit van het zonder medeweten van opa besteden van zijn geld voor eigen pleziertjes, terwijl als opa dit geweten zou hebben het niet zou hebben toegestaan. Hiervan ligt -zoals bona fides ook al stelt- de bewijslast inderdaad wel bij de opa / moeder (artikel 150 Rv). |
|
|
|
 |
|