|
Auteur |
Bericht |
matthijs12345
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: ma 28 apr 2008 12:35 Onderwerp: Werkgever aansprakelijk bij diefstal uit kluisje? |
|
|
Hallo,
ik heb een vraag. Als een werkgever borg vraagt en sleutels uitdeelt voor kluisjes binnen het bedrijf en vervolgens worden er spullen gestolen uit dat kluisje, is de werkgever dan aansprakelijk? Ze hebben hier in een soort lijst met bedrijfsregeltjes opgenomen dat ze niet aansprakelijk zijn voor diefstal uit het kluisje. Is dit geldig? Het zijn geen algemene voorwaarden geloof ik, maar gewoon een soort regeltje binnen het bedrijf. Het is nog niet gebeurd bij mijn weten, maar zou een werkgever toch aansprakelijk zijn ondanks deze exoneratie?? |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 02 mei 2008 10:38 Onderwerp: |
|
|
Dat is moeilijk te zeggen, en afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Hoe zijn de spullen uit het kluisje verdwenen, is het kluisje opengebroken of geopend met een loper? Wat is eruit verdwenen? En heb je een alternatief voor het gebruik van het kluisje, of is het voor je werk noodzakelijk om er gebruik van te maken?
Dit laatste is mede van belang ivm de "exoneratieclausule". Als er voor jou redelijkerwijs een noodzaak bestaat tot het gebruik maken van dit kluisje, valt diefstal uit deze kluis mijns inziens binnen de risicosfeer van de werkgever, ondanks diens poging tot exoneratie.
Maar daar valt wellicht ook genoeg tegen in te brengen. Er zal ook vast wel jurisprudentie over bestaan, want zo uniek is dit niet.  |
|
|
|
 |
|