|
Auteur |
Bericht |
schoonmaker
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 17 mei 2008 19:38 Onderwerp: Klopt mijn contract? |
|
|
Sinds 2 dagen werk ik voor een schoonmaakbedrijf en heb een contract van 38 uur per week.
Ik ben te werk gesteld bij een opdrachtgever die zelf een werkrooster heeft opgesteld waaran ik me dien te houden.
Het rooster ziet er letterlijk als volgt uit...
Maandag van 0700 uur tot 1200 uur =5uur
van 1330 uur tot 1800 uur (2x half uur koffiepauze) =4.5 uur
Dinsdag van 0900 uur tot 1200 uur =3uur
van 1330 uur tot 1800 uur (2x half uur koffiepauze) =4.5uur
Woensdag van 0900 uur tot 1200 uur =3uur
van 1330 uur tot 1800 uur (2x half uur koffiepauze) =4.5uur
Donderdag van 0900 uur tot 1200 uur =3uur
van 1230 uur tot 1900 uur (2x half uur koffiepauze) =6.5uur
Vrijdag van 0600 uur tot 1200 uur =6uur
van 1330 uur tot 1630 uur (2x half uur koffiepauze) =3uur
Ik kom nu op 43 uur maar mijn werkgever zegt dat er elke dag een uur koffiepauze afgaat en dan komen ze op 38.
De koffiepauzes zijn op deze manier vastgelegd door de opdrachtgever maar er wordt geen tijd bij vermeld van hoelaat tot hoelaat de koffiepauze genomen moet worden.
In de praktijk is zelfs gebleken dat het niet eens lukt om een uur per dag koffie te drinken omdat je je werk dan niet afkrijgt. Bovendien zijn elke dag diverse tijdstippen bepaald waarop bepaalde werkzaamheden uitgevoerd moeten worden.
Nu blijkt dus dat alle koffiepauzes voor mijn rekening komen maar naar mijn mening heb ik na 5.5 uur recht op een half uur betaalde pauze en dat is in het geval van dit rooster dus 1 uur per week!! (2x half uur omdat ik per week 2 blokken werk, langer dan 5.5 uur)
Dit staat zo in de arbeidstijdenwet maar in het CAO wordt er geen woord over gerept.
4 Dagen per week ben ik tussen de middag 1.5 uur vrij en op 1 dag in de week 1 uur.
Nu lees ik in het CAO http://www.fnvbondgenoten.nl/site/branches_bedrijven/branches/dienstverlening/schoonmaak/712497 onder ART.12-2b ook iets van
"gebroken diensten".
Is er bij mij sprake van gebroken diensten??
Volgens mij klopt er niets van mijn contract qua uren en aangezien ik nooit in de schoonmaakbranche heb gewerkt, ben ik ook niet helemaal op de hoogte van de regeltjes.
Ik hoop dan ook dat iemand mij kan adviseren wat hier aan de hand is en wat ik kan of moet doen.
Alvast bedankt voor de reakties.
[url][/url] |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 17 mei 2008 22:09 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je wel kunt spreken van gebroken diensten, alleen is art. 12 lid 2 volgens mij niet op je van toepassing. Je hebt geen rooster waarbij zowel gedurende de daguren, avonduren als de nachturen werkzaamheden kunnen worden verricht.
Ik zie eigenlijk geen strijd met de CAO of de Arbeidstijdenwet. Wel vind ik het rooster behoorlijk belabberd. Natuurlijk zul je wel echt 2x een half uur koffiepauze moeten hebben als die tijd niet wordt uitbetaald. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
schoonmaker
|
Geplaatst: za 17 mei 2008 22:58 Onderwerp: |
|
|
Quote: | alleen is art. 12 lid 2 volgens mij niet op je van toepassing. Je hebt geen rooster waarbij zowel gedurende de daguren, avonduren als de nachturen werkzaamheden kunnen worden verricht. |
In mijn contract staat; Werktijden van 00.00 uur tot 00.00 per dag, op 5 dagen per week.
Quote: | Ik denk dat je wel kunt spreken van gebroken diensten, |
Dus??
Moeten ze mij die tussentijdse uren dan ook uitbetalen?
Quote: | geen strijd met de CAO of de Arbeidstijdenwet |
Dus áls ik recht heb op koffie- of rustpauze, is deze áltijd voor rekening van de medewerker mits dit niet geregeld is in de CAO?
Ik ben van 1 kant wel blij met je andere kijk op deze zaak dan ik bona fides want ik zat me al helemaal op te fokken om maandag morgen meteen naar het kantoor te bellen maar begin nu wel ff te twijffelen...
Ik denk dat ik maar weer ander werk ga zoeken... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 18 mei 2008 0:13 Onderwerp: |
|
|
schoonmaker schreef: | Quote: | alleen is art. 12 lid 2 volgens mij niet op je van toepassing. Je hebt geen rooster waarbij zowel gedurende de daguren, avonduren als de nachturen werkzaamheden kunnen worden verricht. |
In mijn contract staat; Werktijden van 00.00 uur tot 00.00 per dag, op 5 dagen per week. |
Je rooster bevat geen nachturen. Dis art. 12 lid 2 lijkt mij niet van toepassing.
Quote: | Quote: | Ik denk dat je wel kunt spreken van gebroken diensten, |
Dus??
Moeten ze mij die tussentijdse uren dan ook uitbetalen? |
Zoals ik schreef, het zijn dan wel gebroken diensten, maar art. 12 lid 2 is niet van toepassing. Dus de CAO verbiedt het niet.
Het zijn geen betaalde uren.
Quote: | Quote: | geen strijd met de CAO of de Arbeidstijdenwet |
Dus áls ik recht heb op koffie- of rustpauze, is deze áltijd voor rekening van de medewerker mits dit niet geregeld is in de CAO? |
De betaalde werktijd mag worden onderbroken door onbetaalde pauzes, zolang deze 15 minuten of langer duren.
Quote: | Ik denk dat ik maar weer ander werk ga zoeken... |
Dat zou ik ook doen. Wel kun je even afwachten of iemand hier op basis van je CAO en de Arbeidstijdenwet op een andere conclusie komt dan ik. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 18 mei 2008 0:52 Onderwerp: |
|
|
Je stelde dat je niet in de gelegenheid wordt gesteld om pauze te nemen. Onder pauze wordt verstaan:
arbeidstijdenwet artikel 1:7 lid 1 sub E schreef: |
pauze: een periode van ten minste 15 achtereenvolgende minuten, waarmee de arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken en de werknemer geen enkele verplichting heeft ten aanzien van de bedongen arbeid. |
Nu jij feitelijk deze pauze niet krijgt kan je werkgever die ook niet van je uren aftrekken zou ik zeggen. Anders geredeneerd kun jij bedingen dat je die pauze daadwerkelijk krijgt en neemt. Werk dat je daardoor niet afkrijgt is dan een probleem van de werkgever zou ik zeggen, maar de exacte omstandigheden van het geval ken ik natuurlijk niet.
Als je van plan bent om nog naar je werkgever te stappen zou ik trachten vaste tijden af te spreken waarin je de pauzes neemt of andere afspraken die het nemen van je pauzes concreter maakt. Wellicht gaat hij op die manier inzien dat ie met een betere regeling zal moeten komen. E.e.a. zou ik schriftelijk vastleggen zodat je later wellicht geld (loon) kunt vorderen over de gewerkte uren die niet worden uitbetaald omdat je baas er zo'n lullig standpunt op nahoudt. |
|
|
|
 |
schoonmaker
|
Geplaatst: zo 18 mei 2008 9:45 Onderwerp: |
|
|
Het is me helemaal duidelijk nu.
Ik laat de pauzetijden op papier zetten en ga afspreken dat elke minuut die van mn koffietijd afgesnoept wordt, uitbetaald moet worden. En dan daar weer zo snel mogelijk weg want ik vind het niet normaal dat je nog geen 1500 euro bruto verdient met dit rooster..
Bedankt in ieder geval voor de uitleg.. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 20 mei 2008 3:23 Onderwerp: |
|
|
Nu werk ik toevallig al zo'n 5 jaar in de schoonmaak op een afdeling P&O en deze werkgever doet volgens mij z'n best de CAO te ontduiken. Maar waar deze werkgever, zoals zovele, geen rekening mee houdt is artikel 31 van de CAO. De vorige CAO kende eenzelfde bepaling, of althans soortgelijk.
Mijn advies; informeer bij de vakbond, hou je 1½ jaar gedeisd en claim dan. Of wacht met claimen tot je andere baan hebt. Je hebt nu namelijk naar ik aanneem een ½-jaar contract met een proeftijd van 2 maanden. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|