|
Auteur |
Bericht |
Mini
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 9:23 Onderwerp: Ongewenste "huurbescherming". |
|
|
Als winkelier/huurder heb je een vijf-jaarscontract.
Als verhuurder mag je de huurder gedurende die vijf jaar de huur niet opzeggen (huurbescherming), tenzij...
Er zijn wel een paar mogelijkheden voor de verhuurder om de huur op te zeggen; als de verhuurder het pand voor eigen gebruik nodig heeft bijvoorbeeld. Ik ben een leek en weet niet precies wat er verder wél of niet mogelijk is voor de verhuurder om de huur op te zeggen.
Als huurder heb je geen enkele mogelijkheid om van het huurcontract af te komen, toch?!
Ook al is de winkel niet levensvatbaar meer (door langdurige verbouwingen in- en rond het winkelcentrum) ontstaat er leegstand direct naast de winkel en verdient de huurder NIETS meer... hij moet dóórgaan!
De huurder "heeft z'n eigen leven weer nodig", maar kan dat niet afdwingen bij de verhuurder, zoals de verhuurder dat wel zou kunnen doen als hij het pand nodig heeft.
Dankzij de huur-"bescherming" kan de verhuurder áltijd de huur op blijven eisen en is er geen enkele mogelijkheid voor de huurder om de huur opzeggen.
Dat klinkt (en voelt) als rechtsongelijkheid. De huurder kan pas onder het huurcontract uit bij overlijden... of zie ik iets over het hoofd? |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 19 apr 2008 12:20 Onderwerp: Re: Ongewenste "huurbescherming". |
|
|
Mini schreef: |
Als huurder heb je geen enkele mogelijkheid om van het huurcontract af te komen, toch?!
|
Dat lijkt me stug. Het lijkt me dat bij een huur-overeenkomst waar geen opzegtermijn voor de huurder in vermeld staat, voor de huurder eenzelfde opzegtermijn geldt ( danwel afdwingbaar is) als in de branche gebruikelijk is.
Al bij uitspraken / jurisprudentie gesnuffeld? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
StevenK Moderator