|
Auteur |
Bericht |
Question Mark
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 19 apr 2008 17:49 Onderwerp: overlijden erfgenaam tijdens afwikkeling erfenis |
|
|
Situatie: In 2007 overlijdt een tante van ons. Zij heeft geen kinderen en in haar testament is bepaald dat een gedeelte naar haar broers en zussen gaat. Mijn vader is een broer van mijn tante.
De afwikkeling van haar nalatenschap is nog gaande, er is nog geen bedrag uitgekeerd.
Nu is mijn vader overleden. Hij heeft een testament waarin hij alles aan mijn moeder nalaat. Verder waren zij in gemeenschap van goederen getrouwd. Wij hebben als zijn kinderen een vordering op mijn moeder.
Nu is de vraag gerezen wat er gebeurt met het erfdeel van mijn vader dat hij van mijn tante zou krijgen. Gaat dat nu naar mijn moeder? Of gaat op in de vordering die wij als kind op mijn moeder hebben? En wat heeft dit voor een consequenties voor de hoogte van het bedrag?
Een vreemde situatie, maar wie weet hoe dit geregeld is? BVD. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 19 apr 2008 18:05 Onderwerp: |
|
|
Dat aandeel in de nog onverdeelde boedel is naar moeder gegaan.
Voor de hoogte van jullie vordering kan het uitmaken of dat aandeel vóór het overlijden aan vader alleen toekwam, of in de gemeenschap van goederen viel. Dat hangt volgens mij af van wat het testament van de tante precies bepaalde. (Anderen hier weten daar vast meer vanaf.)
In ieder geval is het niet echt een "vreemde" situatie. Op het moment van overlijden van de tante heeft vader (of vader en moeder gezamenlijk) een aandeel verkregen in de nalatenschap van de tante. Dat aandeel (of de helft van dat aandeel, als het aandeel in de gemeenschap viel) maakt deel uit van de nalatenschap van vader. Het werkt allemaal volgens de gebruikelijke regels (die weliswaar niet altijd even eenvoudig zijn om te doorgronden). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mvd
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 19 apr 2008 20:30 Onderwerp: |
|
|
BF heeft volgens mij helemaal gelijk; voor de hoogte van de vordering die jullie op moeder hebben gekregen is het van belang of in het testament van tante een zogenaamde uitsluitingsclausule stond opgenomen. Is deze opgenomen, dan valt de hele erfenis van tante in de nlp van vader.
Een en ander kan eventueel anders zijn indien tante een zogenaamde tweetrapsmaking heeft gemaakt; dat komt echter niet zo vaak voor.
mvg |
|
|
|
 |
|