|
Auteur |
Bericht |
Mini
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 mrt 2008 2:54 Onderwerp: Huurachterstand bijna 3 maanden... |
|
|
Door langdurige verbouwingen in de buurt van mijn winkel (toen ik nog maar plm. 11 maanden open was) is de opstart volledig in de soep gelopen. Tijdens de verbouwingen heb ik ál mijn financiële reserves moeten opgebruiken om de vaste lasten te kunnen opbrengen. Na die verbouwingen (duurden totaal 11 mnd.) had ik geen geld meer voor reclame en het doen van voldoende inkopen, dus het hólde achteruit...
Ik maak geen enkele kans op enig soort van compensatie, omdat ik geen cijfers van de afgelopen 3 jaar kan overleggen, toen zat ik immers nog niet op deze locatie.
Inmiddels zit ik in de situatie dat ik bijna 3 maanden met de huur achterloop. Ik meen te weten dat de eigenaar dan de huur opzegt, toch?!
Nu probeerde ik de eigenaar al meerdere keren te laten vertellen waar ik aantoe ben, maar ik krijg geen duidelijk antwoord. Ik was op zoek naar een andere huurder in de hoop dat er een indeplaatsstelling kon komen.
Het lukt mij echter maar niet om dat te bewerkstelligen.
Iedere keer zegt degene die met dit soort zaken belast is dat "we het nog even moeten afwachten" in verband met mijn zoektocht naar een nieuwe huurder. Maar ondertussen... loop ik steeds verder achter met de huur!
Wat ik nu eigenlijk hóógnodig zou moeten doen is een opheffingsuitverkoop houden, om er in ieder geval nog wát geld uit te kunnen halen!
De afgelopen week heb ik drie mailtjes gestuurd naar twee verschillende mensen bij de "huisbaas", omdat ik wil weten wat ze met mij van plan zijn. Maar helaas... géén reactie!
Het is toch wel heel merkwaardig dat men mij blijkbaar niet wil vertellen waar ik aantoe ben.
Ik heb het akelige gevoel dat ze mij ergens in willen laten lopen, aanstaande dinsdag loop ik namelijk precies(!) 3 maanden achter met de huur. Nu ben ik bang dat ze mij er dan uit willen laten zetten, en dat ik dan helemaal geen kans krijg om een opheffingsuitverkoop te houden.
Nu kan ik echt geen maandhuur overmaken, ik hèb het gewoon niet.
Het enige dat ik kan doen is het volgende: aanstaande maandag met een spoedbetaling een halve maandhuur overmaken. Dat komt dan bij hen binnen één dag voordat ik 3 maanden huurachterstand heb.
Dan heb ik even een beetje tijd gewonnen waarin ik -wederom- kan proberen om bij hen een soort van reactie los te krijgen.
Heeft iemand enig idee: a) wat ik kan verwachten, b) wat ik eventueel zou kunnen doen?
Laatst aangepast door Mini op do 10 apr 2008 21:31, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 29 mrt 2008 10:55 Onderwerp: |
|
|
Voor hoe lang ben jij dit contract aangegaan?
Je moet uit opzegging/ontbinding niet de conclusie trekken dat dat ook het einde van je financiële lasten voor dit pand zou betekenen.
Wat staat er precies in je contract over het tussentijds beëindigen van de huurovereenkomst?
Vooralsnog lijkt het beste en soepelste plan mij dat je in overleg treedt met de verhuurder, hem je situatie duidelijk voorlegt en probeert tot een oplossing in de vorm van een vaststellingsovereenkomst te komen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mini
|
Geplaatst: zo 30 mrt 2008 2:33 Onderwerp: |
|
|
Het huurcontract is aangegaan voor een periode van vijf jaar, loopt nu nog ruim twee jaar. Ik kan op dit moment even niet bij het huurcontract komen, maar volgens mij staat er niets in over een eventuele tussentijdse beëindiging.
Ik ben juist volop bezig om de verhuurder "erbij te betrekken", maar die laat zich er nauwelijks bij betrekken. Net heb ik even opgezocht wat een vaststellingsovereenkomst is, ik kende deze term namelijk niet.
Als ik het goed heb begrepen, stellen de partijen dan vast wat er tussen hen geregeld kan worden buiten eventuele reeds eerder overeengekomen afspraken. Klopt dat zo?
Ik denk alleen dat het niet gaat werken op deze manier, volgens mij heeft de verhuurder totaal geen zin om enig begrip voor mijn situatie te tonen. Was het maar mogelijk om (op de één of andere manier) een beroep te doen op menselijkheid van de verhuurder. Regels zijn gemaakt door mensen, ze zouden daarom ook per geval menselijk bekeken moeten kunnen worden.
Maar ja, da's wel heel erg optimistisch in dit geval... vrees ik!
Ik weet dat als huurder en verhuurder wederzijds instemmen met de beëindiging, er geen bepaalde vereisten gelden. Over het algemeen -zo is mijn indruk- is het voor een verhuurder eerder mogelijk om een huurcontract te beëindigen, dan andersom.
Zijn er helemaal geen uitzonderingsgevallen bekend waarbij de huurder een mogelijkheid heeft om "wegens zwaarwegende redenen" of "veranderde omstandigheden buiten de huurder om" (of zoiets) tussentijds op te kunnen zeggen? |
|
|
|
 |
Mini
|
Geplaatst: do 10 apr 2008 21:15 Onderwerp: |
|
|
Sinds de eerdere berichtjes hierboven heb ik nog één maandhuur over kunnen maken.
Inmiddels heeft de verhuurder laten weten niet akkoord te gaan met een voortijdige beëindiging van het huurcontract. Men heeft nu een "voorstel" waarbij ik de twee maanden huurachterstand in 12 maandelijkse termijnen mag aflossen... bovenop de maandelijkse huur!
Practisch gezien is dat voor mij dus een huurverhoging gedurende 12 maanden. Men toont geen enkel begrip voor de situatie waarin ik (buiten mijn schuld) door de verbouwingen in- en rond het winkelcentrum terecht ben gekomen.
Men schrijft verder: "Indien u zich niet houdt aan bovengenoemde regeling, zijn wij genoodzaakt de vordering uit handen te geven aan een deurwaarder, waarbij alle bijkomende kosten en rente voor uw rekening komen".
Overigens heeft een medewerker van de verhuurder mij -zo'n maand of zes geleden- ook nog eens volledig op het verkeerde been gezet.
Ik heb toen namelijk al aangegeven dat het de verkeerde kant opging.
Vervolgens kwamen er twee voorstellen via de medewerker: Verhuizen naar een ander pand + onkostenvergoeding óf vier huurvrije maanden als ik zou gaan verhuizen naar een andere locatie.
De voorwaarden voor het nieuwe pand waren onaantrekkelijk, men wilde namelijk dat ik een huurcontract voor minder dan twee jaar zou aangaan. Dat zou betekenen dat er geen sprake van huurbescherming zou zijn.
Ik reageerde met een tegenvoorstel.
Het duurde erg lang voordat de medewerker daar een reactie op gaf. Ik mailde er een paar keer over maar kreeg ook daar geen reactie op.
Toen ik vervolgens belde en naar de man vroeg... bleek hij daar niet meer in dienst te zijn!
Bij navraag bleek dat er bij de verhuurder ook geen reden meer bestond om (nog) akkoord te gaan met de voorstellen die de medewerker mij gedaan en nu... speelt men "op hard".
Men dreigt met een deurwaarder en heeft er (ook) geen boodschap aan dat ik door hun eigen medewerker op het verkeerde been ben gezet. Als deze man mij nu had laten weten(!) dat zijn voorstellen niet meer van toepassing waren, had ik al máánden geleden naar een nieuwe huurder kunnen gaan zoek voor een indeplaatsstelling.
Ik ging er natuurlijk vanuit dat de medewerker zich verantwoordelijk zou gedragen, het is geen moment in mij opgekomen dat zijn voorstellen ineens niet meer geldig zouden zijn.
Natuurlijk heb ik mij bij zijn opvolger hierover beklaagd. Deze man heeft mij (per mail) zijn excuus aangeboden voor het niet-reageren van zijn ex-collega.
Dit excuus heb ik aanvaard, het was uiteindelijk niet zijn schuld dat die collega zo onverantwoordelijk heeft gehandeld.
Dat neemt niet weg dat ik hierdoor vele kostbare maanden,waarin ik een oplossing had kunnen zoeken, ben verloren.
En nu dan zit ik nu met deze volstrekt niet in een oplossing geïnteresseerde verhuurder die mij alleen maar zo snel mogelijk wil laten betalen...
Heeft iemand ook maar enig idee of ik nog een bepaald argument kan aanvoeren?? Ik heb geschreven dat ik ná het weekend inhoudelijk op het "voorstel" zal reageren.
Laatst aangepast door Mini op do 10 apr 2008 21:34, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Mini
|
Geplaatst: do 10 apr 2008 21:29 Onderwerp: |
|
|
Verder gaat de situatie binnen enkele weken weer achteruit in het "straatje" van het winkelcentrum waar ik zit. Het pand naast mij komt leeg te staan én het pand dáárnaast ook. |
|
|
|
 |
|