|
Auteur |
Bericht |
PostmanNL
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 apr 2008 13:24 Onderwerp: Prijsverhoging na orderbevestiging |
|
|
Goedemiddag,
Afgelopen week zag ik een aanbieding bij een internetwinkel. Dit artikel werd redelijk goedkoop aangeboden. Na prijsvergelijk bleek dat er meerdere webwinkels waren die het artikel rond dezelfde prijs verkochten. Ook waren er een aantal webwinkels waar het artikel fors duurder was.
Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en het artikel besteld. Binnen een aantal minuten kreeg ik een orderbevestiging via de mail. De volgende ochtend kreeg ik een mail van het bedrijf waarin ze aangaven dat het betalen via iDeal was mislukt en men vroeg mij opnieuw te betalen middels iDeal. In deze mail was een link bijgevoegd naar het online betalen gedeelte.
Omdat ik direct na mijn bestelling het geld al had overgemaakt naar de rekening van het bedrijf, heb ik ze gemaild met het verzoek dit te controleren en een betalingsbevestiging te sturen. Deze kreeg ik binnen een paar uur in mijn mail.
Enkele dagen later kreeg ik de volgende mail:
Quote: | Geachte heer, mevrouw XXX,
Helaas is er een prijsverschil opgetreden bij product XXX. Er is geen prijsprotectie van toepassing. Onze excuses voor het ongemak.
Kunt u ons laten weten of u akkoord gaat met de nieuwe prijs? Indien u akkoord gaat, dan zullen wij u een nieuwe orderbevestiging toesturen, zodat u het verschil kunt bijbetalen.
Oude prijs: € 237.71
Nieuwe prijs: € 371.63
Indien u niet akkoord gaat en u de betaling al heeft gedaan, op welke bankrekening wenst u de betaling dan retour te ontvangen?
De status van uw order kunt u 24 uur per dag volgen via de orderstatus op http://www.XXX.nl.
Indien u vragen heeft, dan kunt u altijd reageren op deze e-mail.
Met vriendelijke groet, |
Ik heb daarop een reactie teruggestuurd:
Quote: | Geachte heer/mevouw,
Allereerst bedankt voor uw reactie betreffende de bestelling die ik eerder bij uw organisatie geplaatst heb. Ik heb over deze reactie een aantal vragen/opmerkingen.
Ik vind het erg vreemd dat:
- Een geplaatste bestelling door uw organisatie eenzijdig wordt geannuleerd (zie Orderhistorie onder ‘Mijn Account’).
- Een product meer dan 2 weken voor een bepaalde prijs op uw website vermeld staat en dat deze prijs achteraf niet blijkt te kloppen.
- Hetzelfde product op de frontpage van uw website gepromoot wordt als zijnde een aanbieding.
- Ik na de order te hebben geplaatst een orderbevestiging krijg waarin het product en de overeengekomen prijs worden genoemd.
- Ik naar aanleiding van een storing op uw website met betrekking tot iDeal de volgende dag een mail gestuurd krijg met het verzoek alsnog te betalen middels iDeal. Kon in deze mail niet worden aangegeven dat de prijs niet juist was?
- Ik het overeengekomen bedrag na de bestelling direct middels telebankieren heb overgemaakt en hiervan de volgende dag een bevestiging heb ontvangen. Wederom hierbij de vraag, waarom kon toen niet worden aangegeven dat de prijs niet juist was?
Naar aanleiding van bovenstaande punten ga ik er daarom ook van uit dat het annuleren van de order door uw organisatie ongedaan gemaakt wordt en dat alsnog wordt overgegaan tot uitleveren van de order tegen de overeengekomen prijs.
Graag ontvang ik uw reactie.
Met vriendelijke groet,
|
De reactie van het bedrijf op deze mail was het volgende:
Quote: | Geachte heer XXX,
Bedankt voor uw reactie. Het spijt ons dat er een prijswijziging is opgetreden. Helaas is de prijs die op onze website heeft gestaan geen geldig aanbod.
Wat betreft de bevestiging van de ontvangst van uw bestelling. Wij hebben bevestigd dat uw bestelling ons heeft bereikt (artikel 3:37 lid 3 BW). Juist omdat bij een bestelling die via elektronische weg wordt gedaan geen direct menselijk contact plaatsvindt, is - na de implementatie van de Europese richtlijn betreffende elektronische handtekeningen - wettelijk vereist dat wij u zo spoedig mogelijk via elektronische weg de ontvangst van de bestelling bevestigen (artikel 6:227 c lid 2 BW).
Kunt u ons vertellen op welke rekening wij het door u vooruitbetaalde bedrag kunnen retourneren?
Nogmaals onze excuses voor het ongemak. |
Kan iemand van de experts op dit forum mij vertellen wat ik nu nog kan doen? Mijn gevoel zegt dat ik in mijn recht sta, maar is dit ook zo? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 03 apr 2008 13:30 Onderwerp: |
|
|
Zijn ze bij de geschillencommissie aangesloten?
Die heeft al eerder uitgesproken dat bij reële prijzen ze moeten leveren of anders het prijsverschil moeten vergoeden wanneer u het artikel elders koopt. |
|
|
|
 |
PostmanNL
|
Geplaatst: do 03 apr 2008 13:43 Onderwerp: |
|
|
Ik heb geen idee of ze bij de geschillencommissie zijn aangesloten. Hoe kan ik daar achter komen? Moet dit aangegeven worden op de website? |
|
|
|
 |
Mist
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: do 03 apr 2008 22:03 Onderwerp: |
|
|
Art. 6:227 C lid 2 BW:
Indien een wederpartij van een dienstverlener langs elektronische weg een verklaring uitbrengt die door de dienstverlener mag worden opgevat hetzij als een aanvaarding van een door hem langs elektronische weg gedaan aanbod, hetzij als een aanbod naar aanleiding van een door hem langs elektronische weg gedane uitnodiging om in onderhandeling te treden, bevestigt de dienstverlener zo spoedig mogelijk langs elektronische weg de ontvangst van deze verklaring. Zolang de ontvangst van een aanvaarding niet is bevestigd, kan de wederpartij de overeenkomst ontbinden. Het niet tijdig bevestigen van de ontvangst van een aanbod geldt als verwerping daarvan.
Zoals ik het lees betekend dit dus dat het WEL bevestigen van de aanvaarding betekend dat ze hier ook aan gebonden zijn.
Zeker als deze aanbieding al 2 weken zichtbaar is en je rederlijkerwijs niet kan vermoeden dat er sprake is van een vergissing in het aanbod. (Hier was bijvoorbeeld sprake van toen Otto LCD-schermen aanbood voor 99 euro.)
Volgens art. 3:33 BW komt er bij een vergissing in het aanbod geen rechtshandeling tot stand.
art. 3:35 BW beschermt echter mensen die te goeder trouw afgaan op een aanbod waarin een vergissing is geslopen.
zie www.wetboek-online.nl als je de teksten er eens op na wilt lezen.
succes! |
|
|
|
 |
PostmanNL
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 9:46 Onderwerp: |
|
|
Mist, Bedankt voor je reactie! Ik heb het bedrijf de volgende email gestuurd: (copy / paste zeg maar )
Quote: | Geachte heer XXX,
Allereerst wil ik bestrijden dat de prijs die op uw website heeft gestaan geen geldig aanbod is. Dat de prijs die er gestaan heeft naar uw mening niet klopte, is wat anders dan niet geldig.
Wat betreft de orderbevestiging. In het wetboek staat het volgende omschreven:
Art. 6:227 C lid 2 BW:
Indien een wederpartij van een dienstverlener langs elektronische weg een verklaring uitbrengt die door de dienstverlener mag worden opgevat hetzij als een aanvaarding van een door hem langs elektronische weg gedaan aanbod, hetzij als een aanbod naar aanleiding van een door hem langs elektronische weg gedane uitnodiging om in onderhandeling te treden, bevestigt de dienstverlener zo spoedig mogelijk langs elektronische weg de ontvangst van deze verklaring. Zolang de ontvangst van een aanvaarding niet is bevestigd, kan de wederpartij de overeenkomst ontbinden. Het niet tijdig bevestigen van de ontvangst van een aanbod geldt als verwerping daarvan.
Zoals ik het lees betekend dit dus dat het WEL bevestigen van de aanvaarding betekend dat u hier ook aan gebonden bent.
Zeker omdat deze aanbieding al 2 weken zichtbaar was en ik omdat er meerdere webshops deze processor voor deze prijs aanboden redelijkerwijs niet kon vermoeden dat er sprake is van een vergissing in het aanbod. (Hier was bijvoorbeeld sprake van toen Otto LCD-schermen aanbood voor 99 euro.)
Volgens art. 3:33 BW komt er bij een vergissing in het aanbod geen rechtshandeling tot stand. Echter, Art. 3:35 BW beschermt echter mensen die te goeder trouw afgaan op een aanbod waarin een vergissing is geslopen.
Graag uw reactie hierop! |
Wat betreft www.wetboek-online.nl, ik had daar al meerdere keren gekeken, maar als je daar niet op afgestudeerd bent, valt dat vies tegen! Ik kan daar helaas maar heel weinig mee. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 15:34 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wat betreft www.wetboek-online.nl, ik had daar al meerdere keren gekeken, maar als je daar niet op afgestudeerd bent, valt dat vies tegen! Ik kan daar helaas maar heel weinig mee.
|
Artikelen die genoemd worden, zijn makkelijk te raadplegen.
Art. 3: 33 BW, betekent Burgerlijk Wetboek, boek 3, artikel 33.
Je klikt op www.wetboek-online.nl en je klikt ‘Burgerlijk Wetboek 3’ aan.
Vervolgens zoek je artikel 33 op en klik je deze aan.
Heb je een scheve schaats gereden en wil je in het Wetboek van Strafrecht kijken, klik dan ‘Sr’ aan, helemaal bovenin.
Weet je niet zo goed waar je het zoeken moet, dan kan de index je helpen.
(Het rechtenforum ook.)  _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Mist
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 21:19 Onderwerp: |
|
|
Graag gedaan PostmanNL,
jij hebt mij ook geholpen; ik was op zoek naar regelgeving betreffende elektronische bestellingen en het bleek in het artikel te staan dat in jou post genoemd werd  |
|
|
|
 |
PostmanNL
|
Geplaatst: vr 04 apr 2008 22:46 Onderwerp: |
|
|
Nu nog afwachten of het ook klopt. Ik ga er vanuit dat de tekst die ik gestuurd heb inmiddels op de juridische afdeling van het betreffende bedrijf is beland! Wanneer ik bericht terug heb, zal ik het hier plaatsen! |
|
|
|
 |
PostmanNL
|
Geplaatst: do 10 apr 2008 10:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb vanochtend een mail gestuurd naar het bedrijf waarin ik gevraagd heb of er inmiddels een reactie gegeven kan worden op mijn eerder gestuurde mail. Ondertussen heb ik een reactie terug gekregen:
Quote: | Geachte heer, mevrouw Post,
Bedankt voor uw reactie. De order is geannuleerd. De reden voor de annulering hebben wij u reeds toegezonden. Om niet in herhaling te vallen moeten wij de correspondentie hierover afsluiten.
Kunt u ons vertellen op welke rekening wij het door u vooruitbetaalde bedrag kunnen retourneren?
Nogmaals onze excuses voor het ongemak.
|
Wat kan ik nu nog doen? |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: do 10 apr 2008 23:15 Onderwerp: |
|
|
Om welk bedrijf gaat het?
Als het bedrijf dwars blijft liggen, en dat hebben ze nu aangegeven, dan rest je niets anders dan stappen te ondernemen, waaronder een aangesloten geschillencommissie aanschrijven en naar de kantonrechter stappen vallen. Een procedure bij de kantonrechter kun je zonder advocaat doen, maar dat kan wel lastig zijn om valkuilen, zoals proces fouten, te ontlopen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|