Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 1:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ex-kamerlid de cel in.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 14:59    Onderwerp: Ex-kamerlid de cel in. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vvd kamerlid de cel in wegens fraude.

http://www.nu.nl/news/942969/11/Oud-Kamerlid_Remak_veroordeeld_voor_fraude.html

1 jaar zitten voor het verduisteren van 1 ton aan geld.
Hoeveel krijgen gewone mensen doorgaans als ze frauderen ?
Is deze straf hoog genoeg om een afschrikkende werking te hebben ?

Ilja

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gezien de motivering in het artikel: ernstig schaden van vertrouwen van het publiek in ambtsdragers is er rekening gehouden met haar positie en is zij daarvoor ZWAARDER bestraft dan gemiddeld.

9 maanden onvoorwaardelijk is behoorlijk zwaar voor een dergelijk delict. De afschrikkende werking van straffen is voornamelijk een grote fabel en speelt een marginale rol.

Volgens mij is dit een prima strafoplegging door de rechter.

Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 12 jan 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht te voor de hand liggend om hier op te merken, maar ze zal het verduisterde geld natuurlijk ook moeten terugbetalen. Ik vermoed dat aardig wat mensen op een bericht als dit reageren met "voor 1 ton wil ik ook wel 9 maanden zitten".

Ik begrijp niet helemaal goed hoe Remak kon denken dat dit niet uit zou komen... misschien dacht ze dat ze er bij ontdekking met een "sorry, vergeten te melden" vanaf had kunnen komen.

Ze was kennelijk al eens eerder veroordeeld voor fraude. We wisten al dat de VVD niet altijd even goed screent...

Leeftijd: 61

BerichtGeplaatst: za 13 jan 2007 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Merkwaardig; Remak wordt zwaarder gestraft dan anderen vanwege haar positie, en de rammende rechter Wedzinga werd juist lichter gestraft vanwege zijn positie. (Weet u nog: "De rechtbank houdt er rekening mee dat het voor een voormalig lid van de rechterlijke macht extra pijnlijk is om publiekelijk te moeten terechtstaan en met het feit dat verdachte nooit meer als lid van de rechterlijke macht actief zal kunnen zijn.") Inconsequent hoor.
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze mevrouw zat van de week bij Nova en beweerde daar dat de rechter niet onafhankelijk was, er sprake zou zijn van een complot en dat ze nooit veroordeeld zou zijn als ze geen kleurling was geweest.

Ze was echt totaal niet serieus te nemen.
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nosferatu schreef:
(Weet u nog: "De rechtbank houdt er rekening mee dat het voor een voormalig lid van de rechterlijke macht extra pijnlijk is om publiekelijk te moeten terechtstaan en met het feit dat verdachte nooit meer als lid van de rechterlijke macht actief zal kunnen zijn.") Inconsequent hoor.

Zou de rechtbank daarmee niet bedoeld hebben dat hij al gestraft wordt doordat hij zijn beroep niet meer kan uitoefenen, en daarom de aanvullende staf iets minder zwaar is?
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Zou de rechtbank daarmee niet bedoeld hebben dat hij al gestraft wordt doordat hij zijn beroep niet meer kan uitoefenen, en daarom de aanvullende staf iets minder zwaar is?

Ik denk dat de vernietiging van Remak's carrière minimaal zo grondig is.

Het is mij trouwens niet duidelijk dat de straf van de rechter wel zo licht is uitgevallen. Gevangenisstraf lijkt me niet gebruikelijk voor wanneer iemand een ander "alleen maar" een blauw oog heeft bezorgd. Poging tot doodslag is niet bewezen en leek het ook niet te zijn. Zo op het eerste gezicht lijkt de taakstraf van de rechter mij niet ongepast (én rekening te houden met zijn voormalige maatschappelijke functie). Maar goed, de rechtbank heeft die opmerking natuurlijk wel in het vonnis opgenomen.

En wat betreft Remak's opmerkingen... Het is niet zo moeilijk om een aantal frauderende (lokale) politici op te noemen dat er zonder enige straf vanaf is gekomen. Ik denk bijvoorbeeld aan een huidige Haagse wethouder.

Leeftijd: 61

BerichtGeplaatst: ma 15 jan 2007 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het is mij trouwens niet duidelijk dat de straf van de rechter wel zo licht is uitgevallen. Gevangenisstraf lijkt me niet gebruikelijk voor wanneer iemand een ander "alleen maar" een blauw oog heeft bezorgd.

Er was wel iets meer aan de hand hoor. Twee zinnen voor het eerdere citaat uit het vonnis zegt de rechtbank: "Verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan twee ernstige, langdurige mishandelingen van zijn toenmalige vriendin."

Ik blijf tot het einde van mijn dagen de overweging dat het voor een lid van de rechterlijke macht extra pijnlijk is om publiekelijk te moeten terechtstaan op zijn zachtst gezegd opmerkelijk vinden. Alsof het voor een banketbakker of buschauffeur minder pijnlijk is. En leden van de rechterlijke macht moeten met hun positie rekening houden. Voor hetzelfde geld had men dus kunnen (en mijns inziens moeten) overwegen dat Wedzinga door zijn handelen er blijk van heeft gegeven dat niet te hebben gedaan. En als we de Telegraaf van vrijdag mogen geloven gaat hij daar tegenwoordig vrolijk mee door.

Alhoewel mevrouw Remak m.i. de plank misslaat als ze het heeft over rassenjustitie bestaat er in dit land dus wel degelijk zoiets als klassenjustitie.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:

Wat is dit voor vreemde redenering ?
Een simpele werknemer kan doorgaans door de straf zijn functie ook niet meer uitoefenen dus ik vind dit wel heel erg krom. De rechter zal waarschijnlijk zo werk krijgen als hij zich laat inschrijven bij een uitzendbureau.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat erom dat hij zijn vorige beroep, namelijk rechter, nooit meer zal kunnen uitoefenen.
Een loodgieter kan na gevangenisstraf gewoon weer loodgieten.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat wist hij toch voordat hij deed wat hij gedaan heeft ?
Ik blijf het een typisch geval van klassejustitie vinden.

Volgens de redenering van de rechtbank kan dus iedereen die een functie bekleed die hij na een veroordeling niet kan uitoefenen op een lagere straf rekenen.
Ik denk dat een hogere straf veel meer gerechtigheid zou opleveren.
Want van iemand in zo'n functie wordt een hoge mate van verantwoordelijkheid verwacht. Iets waarvan men uitging toen degene de post kreeg. Dat is dus ook iets wat extra zwaar moet wegen bij een veroordeling.

Als ik het bovenstaande even vrij vertaal kom ik uit op lagere functies dienen meer verantwoordelijkheid te tonen dan hun functie verlangt.
Hogere functies worden door justitie beschermd. Een laag verantwoordelijkheidsgevoel van de mensen in hogere functies wordt beloond met een lagere straf.
Een hoog verantwoordelijkheidsgevoel van mensen in lage functies wordt als iets vanzelfsprekends beschouwd en hier hangen geen voordelen aan.

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Volgens de redenering van de rechtbank kan dus iedereen die een functie bekleed die hij na een veroordeling niet kan uitoefenen op een lagere straf rekenen.

En dat is ook heel gebruikelijk. In het algemeen kijkt de rechter naar wat er met de dader is gebeurd. Heeft de dader door zijn daad een been of baan verloren, dan kan dat tot een lagere straf leiden. Een loodgieter die geen lood meer kan gieten zal ook op een lagere straf kunnen rekenen. Alle omstandigheden bij elkaar genomen zijn die personen toch slechter af.

Waar nosferatu volgens mij vooral over valt is dat de rechtbank specifiek vermeldt dat het voor een voormalig lid van de rechterlijke macht extra pijnlijk is om publiekelijk te moeten terechtstaan, en dat daarmee bij de strafoplegging rekening is gehouden. En ik vind ook wel dat nosferatu daar een punt heeft.

Quote:
Ik denk dat een hogere straf veel meer gerechtigheid zou opleveren.
Want van iemand in zo'n functie wordt een hoge mate van verantwoordelijkheid verwacht. Iets waarvan men uitging toen degene de post kreeg. Dat is dus ook iets wat extra zwaar moet wegen bij een veroordeling.

En daar vind ik ook wel wat voor te zeggen. Best lastig dus, zo'n strafopleggingsafweging.

In ieder geval vind ik dat personen in zo'n positie niet ontzien mogen worden bij de vervolging. Het kan verleidelijk zijn om te seponeren en zo het rechterlijke apparaat "schoon" te houden. Mijns inziens is dat bij OvJ Tonino gebeurd. Het "per ongeluk" in bezit hebben van verboden materiaal door risicovol surfgedrag is bij veel personen gewoon afgestraft (zoals een eenvoudige zoekopdracht op www.rechtspraak.nl uitwijst). Tonino is echter niet vervolgd.

Of naast een (door mij gewenst) 100% vervolgingsrisico (natuurlijk wel alleen bij voldoende bewijs) ook nog eens zwaarder gestraft moet worden weet ik niet. Dat zou toch ook een vorm van rechtsongelijkheid geven.

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan de ene kant vind ik er wel wat voor te zeggen, een rechter of OvJ die een strafbaar feit begaat, verwoest daarmee (althans, wanneer het neerleggen van de functie daar een gevolg van is) al op zodanige wijze zijn leven, want naast het feit dat je geen rechter/OvJ meer bent, is het maar de vraag of je nog op enige wijze een juridisch beroep uit kan oefenen, dat het opleggen van een celstraf weinig meer toevoegt. Aan de andere kant vind ik het ook wel totaal en volledig onacceptabel dat een rechter/OvJ met zijn voorbeeldfunctie en verantwoordelijkheden zo'n feit begaat..

Quote:

Als ik het bovenstaande even vrij vertaal kom ik uit op lagere functies dienen meer verantwoordelijkheid te tonen dan hun functie verlangt.
Hogere functies worden door justitie beschermd. Een laag verantwoordelijkheidsgevoel van de mensen in hogere functies wordt beloond met een lagere straf. Een hoog verantwoordelijkheidsgevoel van mensen in lage functies wordt als iets vanzelfsprekends beschouwd en hier hangen geen voordelen aan.

Dat vind ik wel heel vrij vertaald, het nooit meer uit kunnen oefenen van je beroep moet je als een onderdeel van de straf beschouwen. Zoals reeds opgemerkt zal een loodgieter over het algemeen na het uit zitten van zijn straf wel weer als loodgieter aan de slag kunnen...

Ik ben wel heel erg benieuwd wat iemand als Tonino nu doet...
Pet Shop Boys - Integral
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met de aantekening dat Tonino nog gewoon OvJ is. Het "neerleggen" van zijn functie kwam neer op een verhuizing van Amsterdam naar Den Haag.

En in het rijtje niet vervolgen passen dus ook de graaiende wethouders, zoals Frits Huffnagel (ook al van Amsterdam naar Den Haag).

Dus Remak is behoorlijk hard aangepakt. Je kunt je afvragen waarin ze verschilt van de anderen. Verkeerde partij?

Maar wie weet wordt Jorritsma deze keer eens wél vervolgd Mr. Green

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2007 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Saillant detail: Remak is jurist en ook nog eens afgestudeerd in fiscaal recht...

Iseut
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds