Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 1:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overeenkomst bewijslast
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vraag234

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2008 20:30    Onderwerp: Overeenkomst bewijslast Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dames/Heren,

Ik heb een vraag over een overeenkomst die ikzelf, en mijn opdrachtgever hebben getekend. Achteraf had ik dat misschien nooit moeten doen, maar ik ben nu benieuwd of deze overeenkomst wel rechtsgeldig is, aangezien er volgens mij onredelijke dingen in worden beschreven.

In de overeenkomst staat het volgende:
Quote:
Deze overeenkomst is gelosten voor onbepaalde tijd en kan door beide partijen onafhankelijk van elkaar worden ontbonden met inachtneming van drie maanden opzegtermijn.

[...]

Het is opdrachtnemer geduren de duur van deze onvereenkomst tot en met één jaar na het beëindigen van deze overeenkomst niet toegestaan om:
-Klant gegevens te noteren/bewaren
-Contact te onderhouden met zakenrelaties
-Enz...

[...]

Opdrachtnemer dient alle, op enigerlei wijze verkregen gegevens van klanten en/of zakenrelaties van Opdrachtgever terstond te vernietigen.
Bij overtreding van bevoengenoemde bepalingen is Opdrachtnemer aan Opdrachtgever een boete verschuldigd van 7500 euro per gebeurtenis en 2000 euro per dag dat de overtreding voortduurt. Deze boete is direct en zonder maning opeisbaar door Opdrachtgever terstond na het bekend worden van deze overtreding danwel bij een vermoeden van overtreding. Uit hoofde van deze overeenkomst is Opdrachtgever ontheven van bewijslast.

Hoewel ik echt niet van plan ben contact op te nemen met zijn klanten, of opzettelijk dingen bewaren, ben ik bang dat er altijd nog wel een papiertje/mailtje zou rondslingeren waarop gegevens van zijn klanten kunnen staan of iets dergelijke.

Nu staat dus in de overeenkomst dat hij bij een vermoede mij al een boete mag opleggen, en dat de bewijslast niet aan zijn kant ligt. Volgens mij onrdelijk?

Ik had zelf nog lopen zoeken en vond de volgende twee stukken:

Quote:
Fortis heeft bijvoorbeeld in hun AV staan dat zij niet aansprakelijk zijn
tenzij , terwijl dit dus een omkering van de bewijslast is hetgeen verboden is volgens 6:236k. Dit is dus zelfs een bepaling die op de zwarte lijst staat en niet eens op de grijze.

Bron: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/8725/highlight/bewijslast/
en
Quote:

De bewijslast rust op de persoon die zich op het bestaan van de overeenkomst, of een bepaling daaruit, beroept. Wanneer die persoon het bewijs niet kan leveren, zal het beroep in beginsel niet slagen.

Bron: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/15020/highlight/bewijslast/

Kan iemand mij vertellen of ik dus wanneer ik gewoon mijn best doe om de gegevens te verwijderen nog een boete zou kunnen krijgen?[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2008 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Betreffen dit bedingen die opgevat moeten worden als algemene voorwaarden?
vraag234

BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2008 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Betreffen dit bedingen die opgevat moeten worden als algemene voorwaarden?
Ik begrijp je reactie niet helemaal.
De eerste Quote gaat over een overeenkomst die ik en mijn opdrachtgever hebben getekend. Dat zijn dus geen algemene voorwaarden. In de overeenkomst staat trouwens nog wel een artikel over algemene voorwaarden. "Op deze overeenkomst zijn de algemene voorwaarden van Opdrachtgever van toepassing. In het geval van conflicterende artikelen, zal deze oveenkomst prevaleren. Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing."
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: wo 26 mrt 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het geen bedingen zijn die tot rubriek algemene voorwaarden behoren of als zodanig kunnen (moeten) worden beschouwd is wat je daarna hebt uitgezocht minder relevant. De regeling omtrent de onredelijke bezwarendheid van bedingen die in de paragraaf voor algemene voorwaarden geschreven is in het burgerlijk wetboek gaat dan namelijk niet op. Maar ik twijfel nu nog of je die bedingen als algemene voorwaarden moet zien of niet. Kijk hier
Als het als algemene voorwaarde gelezen moet worden dan heb je wat aan hetgeen je reeds zelf uitgezocht hebt.

Zo nee, dan moet je kijken of de bedingen in strijd zijn met de redelijkheid en billijkheid (6:248 lid 2 of in strijd met 3:40 BW

Als je antwoord hebt op bovenstaande vragen dan kun je indien nodig jurisprudentieonderzoek doen om te kijken hoe groot de kans is dat de rechter je in het gelijk stelt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 26 mrt 2008 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een algemene voorwaarde is een beding dat is opgesteld ten einde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van kernbedingen. Kernbedingen zijn bedingen die de "kern" van de prestaties aangeven, de essentiële punten van de overeenkomst.

Beslissend is dus niet of het boetebeding op een aparte bijlage "algemene voorwaarden" is terug te vinden.

In dit geval gaat het vermoedelijk niet om een kernbeding (al is dat niet met zekerheid te zeggen nu de rest van de overeenkomst ontbreekt), maar het is mij niet duidelijk of het beding bestemd is om in meerdere overeenkomsten te worden gebruikt. (Als er "algemene voorwaarden" boven zou hebben gestaan zou er op dat laatste punt geen twijfel zijn.)

Het gaat hier (denk ik) niet om een consumentenovereenkomst, dus de zwarte (art. 6:236 BW) en grijze (art. 6:237 BW) lijst zijn niet direct van toepassing. Mogelijk is er wel reflexwerking, nl. wanneer de positie van de opdrachtnemer vergelijkbaar is met die van een consument.

Maar hoe dan ook, als het boetebeding zoals hier geformuleerd een algemene voorwaarde is lijkt het mij onredelijk bezwarend en dus vernietigbaar. Als het geen algemene voorwaarde is lijkt mij dat toepassing van het beding al snel naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is (art. 6:248 lid 2 BW).

cia76

BerichtGeplaatst: wo 26 mrt 2008 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou er zelfs nog aan kunnen denken om de overeenkomst anders te interpreteren dan zo heel erg letterlijk zoals je nu doet (haviltex-arrest).

Op basis van jouw informatie en hetgeen in voorgaande berichten is geschreven zijn dit dus allemaal argumenten (die nader uitgewerkt zouden kunnen worden) op basis waarvan wij denken dat de kans dat je met een boete geconfronteerd wordt die rechtens afdwingbaar is, zeer klein is.
vraag234

BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2008 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben bang dat dit niet onder de noemer Algemene voorwaarden valt, want het is een overeenkomst die ik (als eenmanszaak) en mijn opdrachtgever gesloten hebben. De overeenkomst is door mijn opdrachtgever 'speciaal' voor deze gelegenheid opgesteld, het is dus niet een standaard formuliertje.

Dus het valt dus onder een 'vrije overeenkomst', en dus geld enkel het verhaal;

Burgerlijk Wetboek 6, Afdeling 4 Rechtsgevolgen van overeenkomsten, Artikel: 248, Lid 2:
Quote:
Een tussen partijen als gevolg van de overeenkomst geldende regel is niet van toepassing, voor zover dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.

Is er niet nog een artikel waarin staat dat de eiser (in dit geval mijn opdrachtgever) ten alle tijden verplicht is het bewijs te leveren?
vraag234

BerichtGeplaatst: di 08 apr 2008 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schopje... : "Is er niet nog een artikel waarin staat dat de eiser (in dit geval mijn opdrachtgever) ten alle tijden verplicht is het bewijs te leveren?"
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 apr 2008 1:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee. Als het beding geldig is en niet buiten toepassing hoeft te blijven, dan hoeft de opdrachtgever slechts te bewijzen dat aan dat beding is voldaan. En dat bewijs is snel geleverd.

In die als zitten de al genoemde artikelen (met bijv. nog art. 6:233 BW erbij, voor zover de zwarte/grijze lijst zelf niet van toepassing is).

Leeftijd: 49
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: di 08 apr 2008 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wellicht zou je hier ook een verweer kunnen voeren met behulp van 3:13 lid 2 BW als de werkgever zich zonder concrete verdenking op de boetebepaling beroept.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds