|
Auteur |
Bericht |
Mrtn
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 98
|
Geplaatst: wo 09 apr 2008 9:50 Onderwerp: Notaris als getuige? |
|
|
Mag ik een civiele zaak een notaris als getuige worden opgeroepen. Hat gaat daarbij om een verklaring die niet ziet op wetenschap die hij heeft verkregen in de uitoefening van zijn beroep.
Voor advocaten mag dit niet, maar voor notarissen kan ik niets vinden. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 09 apr 2008 10:04 Onderwerp: |
|
|
Je mag iedereen oproepen. Het is enkel dat een verschoningsgerechtigde het beantwoorden van vragen kan weigeren en het is primair aan de verschoningsgerechtigde zelf om te beoordelen of hij of zij zich op dit recht beroept. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 10 apr 2008 0:10 Onderwerp: |
|
|
Verschoningsgerechtigden zijn alleen verschoningsgerechtigd als zij de info uit hoofde van hun ambt hebben vernomen. Zie artikel 165 lid 2 sub b van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
Mrtn
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 98
|
Geplaatst: do 10 apr 2008 11:45 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de antwoorden.
Waar het mij eigenlijk om ging is het volgende:
Een advocaat mag je niet zonder voorafgaandetoestemming van de Deken oproepen. Volgens mij geldt dit niet voor een notaris. |
|
|
|
 |
|