Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Michielva
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 apr 2008 19:45 Onderwerp: Hoorzitting huurcommissie, problemen met verhuurder |
|
|
Even een situatieschets voordat ik van wal steek met mijn verhaal:
Huurder betaalt een huurprijs van 290,- all in per maand voor een kamer (9,46m² + gemeenschappelijke ruimten met een totaal van 7,94m²) waarvan door de huurcommissie is bepaald dat de huurprijsgrens van de kale huur ligt op 98,26 per maand (56 punten volgens het beoordelingssysteem). Er is een onderzoek gedaan door de huurcommissie waardoor deze huurprijsgrens tot stand is gekomen.
Nu is de huurder uitgenodigd voor een hoorzitting van de huurcommissie waarin aangegeven kan worden of huurder het eens is met het opgestelde rapport. Deze zitting zal vrijdag plaatsvinden.
Vandaag bereikte ons via de post een ingekomen stuk waarin de verhuurder de servicekosten uitlegt (€209,52). Het lijkt mij vrij absurd dat de servicekosten twee keer zo hoog zijn als de kale huur.. Hoe zit het hiermee, mag dit zo hoog zijn?
Als servicekosten worden aangemerkt:
Eneco energie 183,00 p/mnd = 2196 p/jaar
Duinwaterbedrijf 70,58 p/kwartaal = 282,32 p/jaar
Digitenne 9,95 p/mnd = 119,40 p/jaar
Eenmalige aansluitkosten (internet + digitale televisie) 29,95
Vereniging van Eigenaren w.o. opstalverz. 50,00 p/mnd = 600,00 p/jaar
Reserveringsfonds ver.v. eigenaren 50,00 p/mnd = 600,00 p/jaar
CV combiketel onderhoud 146,54
Afschrijving ketel 3000,00 p/10 jr = 300,00 p/jaar
Controle brandblussers 2x 6kg poeder, werpladder en rookmelders 38,00
Schilderwerk buiten + huur hoogwerker 600,00 p/2 jaar = 300,00 p/jaar
30m² vloerbedekking, televisie, eethoek, zitbank, salontafel, luxaflex met een nieuwprijs van 5350,00 waarvan 20% berekend = 1070,00
Periodiek onderhoud en reparaties aan kamers en gemeenschappelijke ruimtes 3 dgn p/jaar x 50,00p/u + reiskosten van 6u x 30,00 = 1380,00
Belastingen Hoogheemraadschap = 170,80
Afvalstoffenheffing = 309,60
Totaal 7542,61 delen door 3 bewoners 2514,20 delen door 12 maanden = 209,52
Nou zijn er sowieso dingen die niet kloppen. Zo rekent men de kosten van een werpladder maar ligt deze op de kamer van de dochter van de verhuurder en is deze niet direct te pakken in geval van brand (kamer is immers afgesloten).
Daarnaast zijn bank, tafel, kastjes en dergelijke via een lokaal prikbord gekocht en nooit nieuw geweest.
In het huurcontract is het volgende opgenomen over betalingsverplichtingen:
4.1 Met ingang van de ingangsdatum van deze huurovereenkomst bestaat de betalingsverplichting uit:
- de huurprijs
- de vergoeding voor onder punt 6 genoemde bijkomende leveringen en diensten (servicekosten).
4.2. De vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten wordt bepaald overeenkomstig het bepaalde in 14.1 tot en met 14.7 van de algemene bepalingen. Op de vergoeding wordt een systeem van voorschotbetalingen met latere verrekening toegepast zoals daar is aangegeven.
4.3. De huurprijs en het voorschot op de vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten zijn bij vooruitbetaling verschuldigd, steeds te voldoen voor of op de eerste dag van de periode waarop de betaling betrekking heeft op de door verhuurder aangegeven wijze.
4.4. Per betaalperiode van één maand bedraagt
- de huurprijs incl. energie 290,00
- de huurprijs is excl. tv aansluiting en excl internetaansluiting (vergoedingsprijs hiervoor momenteel nog niet bekend).
Zodat de huurder per maand in totaal heeft te voldoen €290,00 p.m.
4.5. Met het oog op de datum van ingang van deze huurovereenkomst heeft de eerste betaalperiode betrekking op de periode van 01-09-07 tot en met 30-09-07, vermeerderd met een maand huur, deze heeft betrekking op de laatste periode van de huurovereenkomst, vermeerderd met de borgsom van €250,00 waarbij de borgsom een vergoeding is voor gebreken na oplevering bij beëindiging huurovereenkomst.
De eerste periode is een bedrag van €830,00 verschuldigd. Huurder zal dit bedrag voldoen vóór 24-08-07.
Leveringen en diensten
6. De door of vanwege verhuurder voor huurder te verzorgen bijkomende leveringen en diensten zijn de volgende:
Televisie aansluiting
Internet aansluiting
Bijzondere bepalingen:
Storingen waarvoor de huurder verantwoordelijjk is, maar waarvoor de verhuurder tijd en kosten moet maken ter constatering, dienen te worden vergoed per dagdeel van €30,00 p/u exclusief reiskosten.
Hoe sterk staat de verhuurder in dit geval met de berekende servicekosten die mijns inziens in geen verhouding staan tot de kale huurprijs?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 02 apr 2008 20:12 Onderwerp: Re: Hoorzitting huurcommissie, problemen met verhuurder |
|
|
Michielva schreef: | Eneco energie 183,00 p/mnd = 2196 p/jaar
Duinwaterbedrijf 70,58 p/kwartaal = 282,32 p/jaar
Digitenne 9,95 p/mnd = 119,40 p/jaar
Eenmalige aansluitkosten (internet + digitale televisie) 29,95 |
Als voorschot op de echte kosten lijkt me dit niet zo'n probleem.
Quote: | Vereniging van Eigenaren w.o. opstalverz. 50,00 p/mnd = 600,00 p/jaar
Reserveringsfonds ver.v. eigenaren 50,00 p/mnd = 600,00 p/jaar
CV combiketel onderhoud 146,54
Afschrijving ketel 3000,00 p/10 jr = 300,00 p/jaar |
Dit moet de verhuurder betalen van de huuropbrengst. Dus hier mogen geen servicekosten voor worden berekend.
Quote: | Controle brandblussers 2x 6kg poeder, werpladder en rookmelders 38,00 |
Misschien ok (als voorschot op de echte kosten), maar weet ik niet zeker.
Quote: | Schilderwerk buiten + huur hoogwerker 600,00 p/2 jaar = 300,00 p/jaar |
Dit moet van de huuropbrengst.
Quote: | 30m² vloerbedekking, televisie, eethoek, zitbank, salontafel, luxaflex met een nieuwprijs van 5350,00 waarvan 20% berekend = 1070,00 |
Als de huurprijs hier niet op is gebaseerd, lijkt het mij niet onredelijk om dit in de servicekosten te verrekenen.
Quote: | Periodiek onderhoud en reparaties aan kamers en gemeenschappelijke ruimtes 3 dgn p/jaar x 50,00p/u + reiskosten van 6u x 30,00 = 1380,00 |
Alleen voor zover het om de kosten voor "kleine herstellingen" gaat mag er een voorschot voor de echte kosten worden berekend. Kleine herstellingen zijn de herstellingen die in beginsel voor kosten van de huurder blijven. (Dus als de verhuurder die uitvoert, mag hij dat doorberekenen in de servicekosten.)
Quote: | Belastingen Hoogheemraadschap = 170,80
Afvalstoffenheffing = 309,60 |
Lijkt me ok.
Quote: | Hoe sterk staat de verhuurder in dit geval met de berekende servicekosten die mijns inziens in geen verhouding staan tot de kale huurprijs?? |
Ik weet even niet precies of alle soorten servicekosten al in de huurovk moeten zijn gespecificeerd en of dat nog iets zou uitmaken.
Verder geldt voor servicekosten altijd dat het om een voorschot gaat en dat achteraf zal moeten worden verrekend met de werkelijke kosten. Daar kan overigens wel een percentage administratiekosten bij komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 02 apr 2008 21:36 Onderwerp: |
|
|
Servicekosten staan los van de huurprijs.
M.i. heb je hier een 2de zaak voor de huurcommissie. Je kunt de huurcommissie vragen uitspraak te doen wat je betalingsverplichting is. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Michielva
|
Geplaatst: do 03 apr 2008 8:56 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting! Hier kan ik wat mee!
Thanks |
|
|
|
 |
Michielva
|
Geplaatst: do 03 apr 2008 11:42 Onderwerp: |
|
|
Ik lees net op de website van VROM de richtlijnen die zij aanhouden voor servicekosten. Als ik de post van bona fides goed begrepen heb dan denkt hij dat o.a. C.V. en dergelijke niet onder de servicekosten mogen vallen. Echter ik lees net in een PDF bestand waarin de huurcommissie de servicekosten specificeert het volgende:
3. Roerende zaken
De roerende zaken die de verhuurder volgens het huurcontract aan de
huurder ter beschikking heeft gesteld in de woning of mede ter beschikking
heeft gesteld in de gemeenschappelijke gedeelten; in ieder
geval de volgende roerende zaken:
a. (roerende) apparatuur voor het verwarmen van water, zoals geisers
en boilers;
b. (niet-inbouw)keukenapparatuur;
c. kachel;
d. meubilering, stoffering en overige inboedel.
Zou dit dan toch gerekend mogen worden?
Linkje: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=7252 |
|
|
|
 |
Martijn
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 03 apr 2008 13:08 Onderwerp: |
|
|
Bij de roerende kachel moet je denken aan bijvoorbeeld een losse electrische kachel. Het gaat hier om de CV en die wordt naar mijn weten niet als roerend gezien. De verhuurder krijgt overigens al een vergoeding voor het feit dat de CV in huis is, in de vorm van punten in het puntensysteem.
Kleine herstellingen (bijvoorbeeld het ontluchten van de installatie) die moet je in principe zelf uitvoeren, doet de verhuurder dat voor je dan mag hij daarvoor een vergoeding vragen.
De uitgebreide servicekosten handleiding staat ook op de website van de huurcommissie : http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/huurcom/2006_servicekostenbeleid_jan2006.pdf .
Als verhuurder echt vervelend gaat doen kan je inderdaad ook een servicekostenprocedure starten bij de huurcommissie, dit kan in beginsel tot 2 jaar nadat je de afrekening over een bepaald jaar had moeten krijgen. (dus 2006 had 1 juli 2007 afgerekend moeten worden dus tot 1 juli 2009 de tijd)
Succes op de zitting, verwacht overigens geen hele lange zitting met rechtbanktaferelen, hooguit 10 minuten is mijn ervaring. |
|
|
|
 |
Michielva
|
Geplaatst: do 03 apr 2008 15:51 Onderwerp: |
|
|
Martijn schreef: | Bij de roerende kachel moet je denken aan bijvoorbeeld een losse electrische kachel. Het gaat hier om de CV en die wordt naar mijn weten niet als roerend gezien. De verhuurder krijgt overigens al een vergoeding voor het feit dat de CV in huis is, in de vorm van punten in het puntensysteem.
Kleine herstellingen (bijvoorbeeld het ontluchten van de installatie) die moet je in principe zelf uitvoeren, doet de verhuurder dat voor je dan mag hij daarvoor een vergoeding vragen.
De uitgebreide servicekosten handleiding staat ook op de website van de huurcommissie : http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/huurcom/2006_servicekostenbeleid_jan2006.pdf .
Als verhuurder echt vervelend gaat doen kan je inderdaad ook een servicekostenprocedure starten bij de huurcommissie, dit kan in beginsel tot 2 jaar nadat je de afrekening over een bepaald jaar had moeten krijgen. (dus 2006 had 1 juli 2007 afgerekend moeten worden dus tot 1 juli 2009 de tijd)
Succes op de zitting, verwacht overigens geen hele lange zitting met rechtbanktaferelen, hooguit 10 minuten is mijn ervaring. |
Ik snap het. In dit geval gaat het echter om kosten gemaakt door een bedrijf die naar de ketel heeft gekeken, niet de eigenaar zelf. Kosten die hij zou maken voor het ontluchten van een systeem zouden vallen onder de kleine herstellingen neem ik aan en niet als een aparte kostenpost op de lijst staan.
Het viel te verwachten dat de zitting zo kort zou zijn, erg jammer want we moeten 'even' vanuit Zeeland naar Den Haag toe, maar dat is ons probleem
Bedankt voor de uitleg! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 03 apr 2008 16:20 Onderwerp: |
|
|
Michielva schreef: | In dit geval gaat het echter om kosten gemaakt door een bedrijf die naar de ketel heeft gekeken, niet de eigenaar zelf. Kosten die hij zou maken voor het ontluchten van een systeem zouden vallen onder de kleine herstellingen neem ik aan en niet als een aparte kostenpost op de lijst staan. |
De kosten van het ontluchten van een CV-ketel zouden inderdaad wel eens onder kleine herstellingen kunnen vallen en dus als servicekosten in rekening mogen worden gebracht. Maar de CV-ketel is niet roerend maar onroerend (want bestemd duurzaam ter plaatse te blijven). De kosten van de afschrijving van de CV-ketel moeten daarom van de huuropbrengst worden betaald, en dus niet van de servicekosten. Ook reparaties van de CV-ketel die je niet zelf kunt uitvoeren moeten van de huuropbrengst.
In ieder geval is het systeem je nu wel duidelijk  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|