|
Auteur |
Bericht |
opelkadetje
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 5:49 Onderwerp: |
|
|
dus als je verhoort bent dan is er nog geen dossiernummer?
vraag ik me dan toch af hoelang het zou kunnen duren voor dat je wat hoort van het OM of iets dergelijks, nadat je verhoort bent.
wat ik dus nu snap zeg maar is, een verhoor maakt het nog niet dat er een dossier nummer is aangemaakt.
wanneer zou je dan iets moeten horen van politie/om mbt je verhoor? |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 14:57 Onderwerp: |
|
|
opelkadetje schreef: |
wanneer zou je dan iets moeten horen van politie/om mbt je verhoor? |
Als er reden is om je opnieuw te horen.
Of als de OvJ besluit de zaak voor de rechter te brengen danwel te seponeren. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
opelkadetje
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 15:22 Onderwerp: |
|
|
en hoelang mag er na je verhoor overheen gaan dan,
(als het strafrechterlijk onderzoek is aangezegd, daarom wordt je verhoord)
voordat je wat hoort van ovj of rechter?
en als ovj besluit er een zaak van te maken krijg je dit dmv post dus brief waarin staat wanneer je zaak voorkomt, of komt bijvoorbeeld politie je thuis halen en blijf je in afwachting van je proces in hechtenis?
ja misschien al 10 x gezegd, maar ik ben gewoon een simpele boer:D
snap vaak maar de helft van alle termen, vandaar ook de vragen. |
|
|
|
 |
jvkessel
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 1:57 Onderwerp: |
|
|
Als je wordt verhoord door de politie, dan wil dit nog niet zeggen dat er een dossier komt bij het OM. Je hebt in elk geval recht op een kopie van het proces-verbaal dat de politie naar het OM heeft gestuurd. In het proces-verbaal worden ook de wetsartikelen uit het Wetboek van Strafrecht genoemd waarvan je verdacht wordt die te hebben overtreden. Dat is toch handig om te weten, dan kan je dit opzoeken. Het ligt voor de hand, maar lang niet iedere verdachte neemt de moeite.
Het OM kan eindeloos wachten met een besluit tot vervolging. Zij hanteren immers de termijn: aanmaken dossiernummer, dan gaat de twee jaar redelijke termijn tellen.
Het OM heeft nog enkele andere mogelijkheden: ze kan je een brief sturen dat ze seponeren op bepaalde voorwaarden, bijv. dat ze binnen twee jaar geen aangiftes meer krijgen van hetzelfde strafbare feit waarvan je wordt verdacht.
Of ze kunnen een geldboete opleggen, een zgn. transactie.
Alleen als er een gerechtelijk vooronderzoek is gestart, en dit wordt officieel beeindigd, op dat moment moet het OM binnen twee maanden laten weten of men wel of niet vervolgt.
Zo te horen seponeert men de zaak, zonder dat je bericht hierover krijgt. Daar is volgens mij niets tegen te doen.
Mocht je in de toekomst opnieuw voor verhoor worden uitgenodigd door de politie: je bent lang niet altijd verplicht om op dit verzoek in te gaan. En je hebt altijd zwijgrecht, je hoeft dus geen enkele verklaring af te leggen. Bij dit soort gevallen kan je denk ik beter gewoon je mond houden, anders kan het later eventueel (geheel uit zijn verband) tegen je worden gebruikt mocht het toch tot een zitting komen. Je hoeft je verklaringen bij de politie trouwens ook niet te ondertekenen.
Laatst aangepast door jvkessel op wo 04 mrt 2009 11:38, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
opelkadetje
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 10:20 Onderwerp: |
|
|
duidelijk dankjewel voor je antwoord.
maar moet zeggen dat ik het toch beetje raar vind dat na seponatie je nix verneemt van ovj oid.. mbt je zaak dat die geseponeerd is dan. |
|
|
|
 |
jvkessel
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 18:53 Onderwerp: |
|
|
opelkadetje schreef: | duidelijk dankjewel voor je antwoord.
maar moet zeggen dat ik het toch beetje raar vind dat na seponatie je nix verneemt van ovj oid.. mbt je zaak dat die geseponeerd is dan. |
De procedures die politie, het OM, de rechtbank en de advocaat volgen staan precies omschreven in het Wetboek van Strafvordering. Dit noemt men formeel strafrecht. Dit is voor burgers gewoon lastige materie om door te worstelen.
Na die aanslag september 2001 in New York is er trouwens een hele lading artikel 126a t/m z.. bijgekomen. Mensen die van terrorisme worden verdacht, die kunnen ze zonder hiervoor enige reden te geven voor twee jaar opsluiten, of gaan stalken.
Al eerder had men voorheen illegale opsporingsmethodes legaal gemaakt (Commissie Van Traa). Dat zijn opsporingsmethodes waarmee men de zware jongens te pakken wil krijgen. Veel infiltranten nog steeds, en er wordt veel telefoon en internet getapt. Er mag al worden getapt nog voordat er een gerechtelijk vooronderzoek is gestart.
Het tappen door de AIVD is eigenlijk aan geen enkele regel gehouden, dit kan onbeperkt. Ook weer natuurlijk om terroristen te pakken, of mensen die er verdacht moslimachtig uitzien. En de dierenrechtactivisten die het oneens zijn met Guusje Ter Horst' Manifest.
Vroeger de joden, nu de moslims en de dierenradicalen. Het wachten is op legalisering van de 'treintransporten'? Is dat dan weer de eindoplossing? Een vijandbeeld hebben de autoriteiten altijd nodig. Liever Wilders dan hun eigen beleid ter discussie stellen.
Wat offtopic allemaal, maar er bestaat toch geen censuur, immers?
Laatst aangepast door jvkessel op di 03 mrt 2009 23:57, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 21:58 Onderwerp: |
|
|
jvkessel schreef: |
Wat offtopic allemaal, maar er bestaat toch geen censuur, immers? |
Je mag hier niet alles zeggen wat je maar wilt
En dat is misschien maar goed ook. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
porcaro
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 12:01 Onderwerp: |
|
|
Terug on topic. De redelijke termijn begint te lopen als je van de overheid een signaal hebt gekregen waaruit je redelijkerwijs kunt afleiden dat je vervolgd zal worden. Dat kan soms het verhoor zijn, maar dat hoeft niet persé. De mededeling van de politie dat de zaak zal worden ingestuurd naar het OM ter beoordeling geldt volgens mij wel al een dergelijk signaal.
Wat t.s. moet doen is een kopie van het PV verhoor aanvragen bij de politie. Daar staat als het goed is een mutatienummer op. Een kopie van dat PV moet-ie naar het arrondissementsparket sturen met de vraag of er terzake van dit dossier al een vervolgingsbeslissing is genomen. Als t.s. on speaking terms is met de politie, kan hij/zij ook aan de politie vragen om eens te informeren hoe het ervoor staat. Op grond van artikel 167 Sv moet er z.s.m. worden beslist over vervolging. Er zijn echter geen termijnen.
De angst om slapende honden wakker te maken is wellicht niet helemaal ongegrond, maar moet worden afgewogen tegen de wens om te weten waar je aan toe bent. Vergeet niet dat er in deze zaak ook nog een slachtoffer zal zijn dat wil weten of er nog iets wordt gedaan met zijn/haar aangifte; dus de kans dat het allemaal in de vergetelheid zal raken lijkt mij niet groot.
De suggestie dat een vraag om informatie bij de griffie (wat ik dus niet zou doen, want die gaan er niet over) wel eens opgevangen zou kunnen worden door een passerend ovj die daar dan iets mee gaat doen vind ik ver gezocht. Geeft niet echt blijk van een realistisch beeld van de praktijk. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 19:04 Onderwerp: |
|
|
porcaro schreef: |
De suggestie dat een vraag om informatie bij de griffie (wat ik dus niet zou doen, want die gaan er niet over) wel eens opgevangen zou kunnen worden door een passerend ovj die daar dan iets mee gaat doen vind ik ver gezocht. Geeft niet echt blijk van een realistisch beeld van de praktijk. |
Als je je dossier wilt inzien (ook bij voorwaardelijk/onvoorwaardelijk sepot) dan dien je je daarvoor te wenden tot de griffie.
Wat ik elke keer meemaakte is dat de baliemedewerkers van de griffie dan altijd gaan telefoneren om te vragen of ze toestemming hebben om (welke delen van) het dossier te tonen aan de verzoeker.
Ze bellen op dat moment de (zaaks-) officier, neem ik aan.
De wereld in de rechtbank is klein en ik zou in dit geval beslist niet van 'vergezocht' willen spreken. Maar dan doel ik uitsluitend op info die de OvJ's daar ter ore komt. Ook dat die OvJ's er iets mee gaan doen als dat zo uitkomt daar twijfel ik niet aan. Maar het zal inderdaad niet vaak zo uitkomen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|