|
Auteur |
Bericht |
edo
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 4
|
Geplaatst: di 01 apr 2008 16:10 Onderwerp: SCRIPTIE onderwerp |
|
|
Hallo iedereen,
Ik wil mijn Master scriptie waarschijnlijk over het volgende onderwerp doen:
Aansprakelijkheid bij vriendendiensten
Weet iemand hier een goede probleemstelling bij??
PS: zou over dit onderwerp genoeg te schrijven zijn voor een scriptie?
Wie helpt mij? bij voorbaat dank. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 apr 2008 16:20 Onderwerp: |
|
|
Je vraagt hier wel om een 'vriendendienst'....
Hoe zit het met de aansprakelijkheid ?  _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Poeh
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 69
|
Geplaatst: di 01 apr 2008 20:38 Onderwerp: |
|
|
Edo,
Ik denk dat je eerst eens even een middag in de bibliotheek moet gaan zitten. Je kunt dan literatuur over dit onderwerp lezen en komt dan wellicht een goede probleemstelling tegen.
Succes! |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 01 apr 2008 23:51 Onderwerp: |
|
|
Hierbij een uitspraak die je interesse kan prikkelen;
Verkeersrecht 2005, 119, p. 292-293 schreef: |
Ktr. Leiden, 1 december 2004
Aansprakelijkheid bij vriendendienst. Geen mildere zorgvuldigheidsnorm. In casu geen aansprakelijkheid. Ongelukkige samenloop van omstandigheden geen bevrijdend verweer.
Vrouw verliest bij kluswerkzaamheden aan een schuur haar evenwicht. De klauwhamer die zij in haar hand houdt, valt volop de mond van de man die haar bij de werkzaamheden helpt. Ongelukkige samenloop van omstandigheden levert volgens de kantonrechter geen bevrijdend verweer op. De handelwijze van de vrouw wijst volgens hem op een zekere mate van onvoorzichtigheid maar die onvoorzichtigheid is nog niet zonder meer onrechtmatig jegens haar vriend. Indien zij al een norm heeft geschonden, strekte deze norm primair tot bescherming van haar eigen veiligheid. Bij dit alles speelt uitdrukkelijk geen rol de omstandigheid dat de procespartijen inmiddels een affectieve relatie en gemeenschappelijke huishouding met elkaar hebben. |
_________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
|