|
Auteur |
Bericht |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 21 mrt 2008 14:26 Onderwerp: Verbod tot procederen in persoon, kan dat bij ons? |
|
|
De beruchte Amerikaanse advocaat Jack Thompson is het verboden om nog processen in Florida te beginnen zonder zich te laten vertegenwoordigen door een advocaat. Dit vanwege de grote hoeveelheid frivole zaken, motions en andere onzin waar hij de tijd van de rechtbank mee verdeed. Zie het arrest van het Hooggerechtshof van Florida.
Stel dat iemand zich in de Nederlandse rechtbanken net zo misdraagt. Kan de rechter hem dan op enigerlei wijze verbieden om nog langer pro se naar de rechtbank te komen?
Arnoud |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 21 mrt 2008 14:43 Onderwerp: |
|
|
Ik denk het niet, maar in het bestuursrecht kan zinloos procederen aanleiding zijn om de burger in de kosten te veroordelen. Ook is er volgens mij een geval waarin een gemeente voortaan mocht volstaan met het kennelijk niet ontvankelijk verklaren van de bezwaarmaker.
Als ik het goed lees is deze Thompson zelf advocaat / lid van de "Florida bar" (edit: dat schrijf je ook). In zo'n geval kan ik me voorstellen dat er in Nederland bij de Orde een discplinaire klacht wordt ingediend, maar of rechters dat (kunnen) doen weet ik eigenlijk niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|