|
Auteur |
Bericht |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 17:54 Onderwerp: |
|
|
Het zal ook voldoende zijn om aangifte van te kunnen doen, al was het maar om de verplichting om deze op te nemen die jij omschreef. Ik ga er niet over maar ik heb de overtuiging dat deze zaak ergens in het traject geseponeerd zal gaan worden.
M.b.t. de afspraak aangifte kan ik niets vinden bij De Nationale Ombusman over dit onderwerp. Het is een fenomeen dat landelijk al jaren in heel Nederland word gehanteerd en het gebeurd op (bijna) ieder bureau zo zwart-wit als gesteld. Geen afspraak, geen aangifte. Kennelijk kan het dus wel. Als termijn wordt over het algemeen binnen drie dagen gesteld. Aan de wettelijke plicht word juist voldaan. Het moge duidelijk zijn dat als ik zojuist in elkaar ben geslagen en ik bel de politie dat er direct aangifte wordt opgenomen. Bij zaken die niet urgent zijn zie ik het bezwaar ook niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 18:26 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | M.b.t. de afspraak aangifte kan ik niets vinden bij De Nationale Ombusman over dit onderwerp. Het is een fenomeen dat landelijk al jaren in heel Nederland word gehanteerd en het gebeurd op (bijna) ieder bureau zo zwart-wit als gesteld. Geen afspraak, geen aangifte. Kennelijk kan het dus wel. |
Dat het - volgens jou - bijna overal gebeurt wil niet zeggen dat het mag. De ombudsman is er zeer duidelijk over wat de wettelijke plicht om aangifte op te nemen inhoudt. De politie kan die plicht niet door eigen beleid opzij zetten.
Met google vind ik zelf nauwelijks aanwijzingen dat "geen afspraak, een aangifte" op grote schaal officieel beleid is. Dat bijna overal de mogelijkheid is geschapen om op afspraak aangifte te doen wil niet zeggen dat je zonder afspraak wordt geweigerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 19:07 Onderwerp: |
|
|
Dat is nu juist wat ik zeg, de ombusman heeft zich niet uitgesproken over dit item. De Ombusman heeft uitgesproken dat de politie verplicht is een aangifte op te nemen, maar nergens staat dat dit direct moet gebeuren.
De raad van hoofdcommissarissen heeft landelijk deze afspraak gemaakt. Ik zou zeggen, bel eens een paar regio's en vraag ernaar. Je zult overal hetzelfde antwoord krijgen. |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 19:51 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | De Ombusman heeft uitgesproken dat de politie verplicht is een aangifte op te nemen, maar nergens staat dat dit direct moet gebeuren.
|
Niet om flauw te doen, maar bedoelen jullie met ombusman en ombudsman dezelfde instantie? |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 19:58 Onderwerp: |
|
|
jazeker, om helemaal offtopic te gaan...
Dat is dus een van mijn standaard vertypinkjes in de haast van het typen zo ook bij aanfite (ipv aangifte) en snelhied (ipv snelheid). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 19:59 Onderwerp: |
|
|
Dat vraag ik me ook een beetje af, want de ombudsman lijkt mij toch heel duidelijk waar hij schrijft:
Quote: | Wanneer bij de politie aangifte wordt gedaan mag van haar worden verwacht dat zij deze aangifte opneemt op het moment dat deze wordt gedaan. Voorzover de feitelijke mogelijkheid daartoe op dat moment, objectief bezien, ontbreekt, dient degene die aangifte wenst te doen daartoe zo spoedig mogelijk alsnog de gelegenheid te krijgen. |
Het idee dat je hier door een afspraakbeleid omheen zou kunnen werken gaat niet op. De politie kan niet op eigen houtje de inhoud van een wettelijke plicht verdraaien. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 20:34 Onderwerp: |
|
|
Ik heb in dit topic op geen enkele plaats beweerd dat de politie om een wettelijke plicht zou kunnen draaien. Wat ik beweerde is dat er geen wettelijke basis is die de verplichting geeft om dit direct te doen.
Ik kon dus, zoals gezegd, ook geen uitspraak van Ombudsman vinden, maar kennelijk heb jij die wel gevonden.
Verzoek om de link te plaatsen, ik wil het artikel graag lezen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 26 mrt 2008 21:39 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Ik kon dus, zoals gezegd, ook geen uitspraak van Ombudsman vinden, maar kennelijk heb jij die wel gevonden. |
En uit die uitspraak had ik dus al gequote in hetzelfde bericht als waarin ik in deze draad over de ombudsman begon... dat stukje had je wat mij betreft wel even kunnen lezen.
Quote: | Verzoek om de link te plaatsen, ik wil het artikel graag lezen. |
Zie Rapport 1997/146. Dezelfde toelichting op de wettelijke verplichting is in andere uitspraken terug te vinden. Het stuk dat ik citeer heeft niet betrekking op de specifieke zaak, maar op de achtergrond van de wettelijke bepalingen.
Iedere burger die kennis heeft van een strafbaar feit heeft de bevoegdheid om aangifte te doen. Die bevoegdheid moet je kunnen uitoefenen en de wet stelt daar niet de voorwaarde aan dat je eerst een afspraak maakt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: do 27 mrt 2008 0:14 Onderwerp: |
|
|
Dan heb je gelijk, ik kende deze uitspraak niet. |
|