|
Auteur |
Bericht |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 06 apr 2008 17:52 Onderwerp: Telt proceskostenvergoeding bij competentie kantonrechter? |
|
|
Stel ik ga naar de kantonrechter wegens een inbreuk op mijn auteursrecht. Mijn schade is precies de € 5000,-- die ik bij hem mag vorderen, maar ik heb de nodige proceskosten gemaakt. Tellen deze nu mee bij de bepaling of de kantonrechter nog wel competent is? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 06 apr 2008 18:40 Onderwerp: |
|
|
In art. 93 Rv gaat het om de vorderingen waarvoor je een zaak begint, lijkt mij.
Volgens art. 95 Rv verwijst de kantonrechter naar de rechtbank bij een wijziging van eis, maar proceskosten lopen op zonder zo'n wijziging. Het lijkt me niet goed passen in dit systeem als art. 93 Rv ook op proceskosten ziet.
In AL3153 veroordeelt de kantonrechter tot een bedrag dat vermeerderd met rente de 5000 euro niet overstijgt, plus de proceskosten.
Interessant is dan wel AY0298 waarin de kantonrechter volgens de eis veroordeelt tot betaling van 5000 euro, te vermeerderen met de wettelijke rente, en daarbij de proceskosten.
Van beide gevallen vind ik meerdere voorbeelden. Ik zou je vraag willen herformuleren in "telt wettelijke rente mee bij competentie kantonrechter?"  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 06 apr 2008 19:15 Onderwerp: |
|
|
Die proceskosten staan m.i. los van de 5000-regeling.
Wat het bij auteursrecht misschien anders maakt is dat je daar volledige vergoeding van kosten van rechtsbijstand kunt krijgen, toch? Dus ik neem haast aan dat je die in de vordering moet opnemen en onderbouwen. En dan telt het misschien wel weer mee. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 06 apr 2008 20:13 Onderwerp: |
|
|
Maar ik denk niet dat je een opgave van de volledige proceskosten via een wijziging van eis doorgeeft? Al heb ik eigenlijk geen idee. Het lijkt mij in ieder geval vreemd als de volledige proceskostenvergoeding het verschil zou maken.
Wat betreft de wettelijke rente, het lijkt erop dat alleen de rente tot de dag van de dagvaarding meetelt voor de grens van 5000 euro (gut, dit staat gewoon letterlijk in art. 93 Rv zie ik nu). Dat lijkt mij redelijk, vooral omdat anders het enkele verloop van de tijd de bevoegdheid van de kantonrechter teniet zou kunnen doen gaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: zo 06 apr 2008 20:39 Onderwerp: |
|
|
Proceskostenveroordeling telt niet mee voor de absolute competentie. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 06 apr 2008 21:13 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Maar ik denk niet dat je een opgave van de volledige proceskosten via een wijziging van eis doorgeeft? Al heb ik eigenlijk geen idee. Het lijkt mij in ieder geval vreemd als de volledige proceskostenvergoeding het verschil zou maken.
|
Ik vermoed dat in een IE zaak de kantonrechter toch zal doorverwijzen naar de Rechtbank, omdat vergoeding van de werkelijke kosten een andere structuur heeft dan de forfaitaire vergoeding zoals deze gebruikelijk is.
Daarbij komt dat de verwijzing een niet-appellabele beslissing is  |
|
|
|
 |
bertvanloo
Leeftijd: 82 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 apr 2008 12:23 Onderwerp: |
|
|
Goede vraag van Arnoud.
Ooit kreeg in in de NLG-tijd toen de competitiegrens nog NLG 5.000,-- was een zaak toegewezen bij Mr. F.M. Visser (de rijdende rechter) voor de volle NLG. 5.000,-- plus de wettelijke rente en NLG 871,44 aan kosten.
Ktg. Zaandam, 5 januari 1995 rolnr. 94.2399. Of daar rechten aan kunnen worden ontleend kan ik niet beoordelen.
Maar de werkelijke gemaakte proceskosten onder de nieuwe regeling voor IE zaken kunnen de gevorderde hoofdsom wel eens overschrijden. Daarmee zou alleen al de competitiegrens mee kunnen worden overschreden. Dus wel een heel goede vraag die de deskundigen hopelijk een afdoend antwoord op vinden. _________________ Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd. |
|
|
|
 |
|