Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 19:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aankoop via marktplaats
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mevrouwtje

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2008 15:45    Onderwerp: Aankoop via marktplaats Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi!
Vorige week heb ik via marktplaats een telefoon gekocht.
Van te voren heb ik goed uitgezocht wat de voors en tegens van deze telefoon waren, zo wist ik dus dat het uitvallen onder het bellen een probleem was dat wel eens voor wilde komen, maar natuurlijk bij lang niet alle toestellen!
Toen ik bij de verkoper was om het toestel te bekijken heb ik nog heel nadrukkelijk gevraagd of dat deze telefoon hier ook last van had. Zij zei toen dat ze dat absoluut nog nooit heeft meegemaakt.
Ik heb daar even de telefoon uitgeprobeerd etc, en toen meegenomen.
En je raad het al; hij valt dus wel uit onder het bellen!
De verkoper beweert dat dit eerst helemaal niet zo was.

Naar mijn weten heb ik nu het recht om de koop te ontbinden, klopt dit?
Waar kan ik mij op beroepen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Steefiej

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2008 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U kunt de verkoper schriftelijk meedelen dat hij niet heeft gezorgd voor herstel en / of vervanging van het product en dat u de overeenkomst op die grond wilt ontbinden. U moet dan het product teruggeven, de verkoper geeft u uw geld retour.

Omdat het bovenstaande in het algemeen geldt voor winkels e.a, weet ik niet of dit ook geldt voor natuurlijke personen die eenmalig iets verkopen via een website als marktplaats.

In dit geval is het misschien een optie als hij geen gehoor geeft aan uw correspondentie om naar de geschillencommissie te stappen en anders naar de rechter.
Freak

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2008 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tot zover ik weet geldt bovenstaande enkel voor bedrijven, niet voor particulieren.

Mocht de verkoper een particulier zijn, en je aannemelijk kunt maken dat de verkoper op het moment dat de koopovereenkomst gesloten werd zich van het gebrek bewust was, dan is de verkoper verplicht het gebrek te herstellen, of de koopovereenkomst te ontbinden.

(graag een jurist die dit bevestigt, of tegenspreekt..)
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 09 apr 2008 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij geldt de conformiteitseis ook bij verkoop tussen twee consumenten. Artikel 7:17 BW spreekt nergens over professionele verkopers.

Het recht op ontbinding bij koop op afstand geldt wel alleen bij een professionele verkoper en een consumentkoper.

Arnoud
Verstuur e-mail
Mevrouwtje

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties!

Het komt er dus op neer dat ik best sterk sta geloof ik.
..En ik heb recht op herstel of schadevergoeding, niet op ontbinding. klopt dit?
luukg

luukg

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Volgens mij geldt de conformiteitseis ook bij verkoop tussen twee consumenten. Artikel 7:17 BW spreekt nergens over professionele verkopers.

Definitie als vermeld in lid 2 van het bovenvermelde artikel:

Quote:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

Geldt dit ook voor een tweedehands telefoon toestel? Het toestel is blijkbaar te oud om er nog winkel of fabrieksgarantie op te krijgen. Bij nieuwere toestellen is dit vaak toch 2 jaar. Mag je van een telefoon een hogere levensverwachting dan 2 jaar verwachten?

Ik weet het niet maar ik persoonlijk verwacht het er in ieder geval niet van. Daarnaast zal het moeilijk te bewijzen zijn dat het gebrek ook daadwerkelijk vooraf aanwezig was. Telefoons zijn nu eenmaal niet altijd even betrouwbaar en willen wel eens plots stuk gaan. Ik verwacht dat er ook een stukje eigen risico komt kijken bij tweedehands telefoons. Ook de verkoper kan natuurlijk niet vooraf weten dat hij de volgende dag kapot gaat.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

luukg schreef:
Quote:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

Geldt dit ook voor een tweedehands telefoon toestel? Het toestel is blijkbaar te oud om er nog winkel of fabrieksgarantie op te krijgen. Bij nieuwere toestellen is dit vaak toch 2 jaar. Mag je van een telefoon een hogere levensverwachting dan 2 jaar verwachten?

Van een telefoon die tweedehands wordt aangeboden mag je verwachten dat deze bij normaal gebruik nog wel eventjes meegaat. Maar ik zou een ander stuk vet maken:
Quote:

In casu heeft de verkoper medegedeeld nooit last te hebben gehad van uitvallen. Nu zou uitvallen plots direct na de verkoop kunnen zijn begonnen, maar heel waarschijnlijk is dat niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds