|
Auteur |
Bericht |
Daan86
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 20:23 Onderwerp: Juridisch vraagstuk: Aansprakelijkheid lening ex-partners |
|
|
Hallo,
Ik ben benieuwd naar het volgende;
Situatie:
Partner 1 sluit een lening af voor een auto en tekent, partner 2 mede ondertekent het contract.
Het stel gaat uit elkaar en partner 1 houdt de auto. Vervolgens besluit partner 1 zijn deel van de schuld niet meer terug te betalen. Partner 2 moet dus opdraaien voor de schuld.
Wat kan partner 2 ondernemen?
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen..
Groetjes Daan |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 21:54 Onderwerp: |
|
|
Zijn/waren beide partners getrouwd in gemeenschap van goederen? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 22:01 Onderwerp: |
|
|
Partner 2 moet betalen (die heeft zich hoofdelijk verbonden, huwelijk/gemeenschap van goederen maakt hier niet uit).
Partner moet maar een goede poging doen om van partner 1 geld terug te krijgen.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Daan86
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 22:12 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de snelle reacties!
Het stel is niet getrouwd geweest, ze woonden alleen samen.
Ik dacht zelf ook al dat er weinig aan te doen is.. Gezien het feit dat beide partners getekend hebben. Het is alleen erg vervelend als de ene partner de ander voor een schuld laat opdraaien die ze samen gemaakt hebben en waarvan die partner nu ook nog eens profiteert (auto). _________________ Vandaag is het feest en morgen ook! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 20 mrt 2008 22:14 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Partner 2 moet betalen (die heeft zich hoofdelijk verbonden, huwelijk/gemeenschap van goederen maakt hier niet uit). |
Of de partners hoofdelijk verbonden zijn hangt af van wat er precies in het contract staat. De hoofdregel is dat ieder voor een gelijk deel (de helft) is verbonden (art. 6:6 BW). Vermoedelijk wordt in het contract van die hoofdregel afgeweken, maar dat weten we niet.
Het lijkt mij ook denkbaar dat partner 2 zich slechts borg heeft gesteld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|