|
|
| Auteur |
Bericht |
pollux
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 1:44 Onderwerp: gelijkheidsbeginsel sociaal plan |
|
|
Ik heb een vraagje,
Een werknemer neemt na een fusie vrijwillig ontslag. Zij betaalt echter voor een hypotheek een rente met personeelskorting. Zij heeft van haar leidinggevend vernomen dat ze deze regeling, als ze het bedrijf verlaten, kwijt zal raken. Ze heeft echter van enkele collega's vernomen dat andere medewerkers die in een zelfde situatie verkeren wel nog in aanmerking kunnen komen voor een hypotheek regeling. Haar leidinggevende heeft al aangegeven dat ze niet in aanmerking komt voor deze regelen omdat het een en ander in overleg is bepaald met de vakbonden.
De werknemer is geen lid van een vakbond, en zij zich dus niet gebonden acht aan de regeling van welke vakbond dan ook. Ten tweede beroept ze zich op het gelijkheidsbeginsel.
Hoe staat deze werknemer ervoor? Maakt deze enige kans bij de kantonrechter? |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 16:56 Onderwerp: Re: gelijkheidsbeginsel sociaal plan |
|
|
| pollux schreef: | | Hoe staat deze werknemer ervoor? Maakt deze enige kans bij de kantonrechter? |
Nee, ze maakt volgens mij geen kans. Volgens de regels verliest ze het recht als ze vrijwillig ontslag neemt. Blijkbaar is er voorheen beleid gevoerd waarbij vertrekkende medewerkers de personeelskorting mochten houden, maar dat beleid is nu veranderd. Iedereen die nu vertrekt verliest de korting, en daarmee houdt het gelijkheidsbeginsel op (zo het al van toepassing is in deze relatie). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 20:22 Onderwerp: |
|
|
Je hebt het over afspraken met vakbonden, ik neem dan aan dat daarmee dan een sociaal plan wordt bedoeld?
Soms is een sociaal plan ook van toepassing op mensen die vrijwillig ontslag nemen. Die moeten dan meestal wel eerst boventallig zijn verklaard en concreet met ontslag worden bedreigd. Dat lijkt in dit geval niet aan de orde hoewel je het allemaal nogal onduidelijk omschrijft.
Een beroep op enig gelijkheidsbeginsel gaat dan ook niet op omdat er geen gelijke situatie is: een sociaal plan is van toepassing op boventallige werknemers waar na een reorganisatie of inkrimping geen plek meer voor is. Dat geldt voor deze werknemer niet, die zelf om een andere reden ontslag neemt. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 20:53 Onderwerp: |
|
|
Hmm, als ik de vraag nog eens lees zijn mij toch een paar dingen niet duidelijk:
| pollux schreef: | | Ze heeft echter van enkele collega's vernomen dat andere medewerkers die in een zelfde situatie verkeren wel nog in aanmerking kunnen komen voor een hypotheek regeling. |
In mijn eerste lezing dacht ik dat dit over medewerkers ging die in het verleden ontslag hebben genomen. Maar als ik het letterlijk lees gaat het over medewerkers in "een zelfde" situatie verkeren, dus die min of meer op hetzelfde moment als de werknemer waar het om gaat ontslag nemen.
Toch vermoed ik eigenlijk dat mijn eerste lezing (medewerkers die in het verleden ontslag hebben genomen) juist is. Andere mogelijkheid is dat die collega's gedwongen vertrekken en door de afspraken met de vakbonden personeelskorting blijven houden, maar dan bevinden die collega's zich juist niet in dezelfde situatie (zoals mcvg al schrijft). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 20:57 Onderwerp: |
|
|
| De reden waarom ik dat dacht is omdat in de titel staat: sociaal plan. Maar het is inderdaad aan de hand van de tekst van de TS een beetje gissen hoe de situatie nu precies is. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 22 mrt 2008 21:30 Onderwerp: |
|
|
Goed punt, dat spreekt voor jouw interpretatie.
Lijkt er een beetje op dat de werknemer zich niet gebonden acht aan het sociaal plan en om die reden in combinatie met een beroep op het gelijkheidsbeginsel juist wil worden behandeld als iemand die gedwongen wordt ontslagen en wel onder het sociaal plan valt.
Die redenering is in ieder geval niet erg sterk  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|