Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 0:22 Onderwerp: Garantie voor rekening van koper? |
|
|
Mijn broer heeft ruim twee en een half jaar geleden een tuinset (vier stoelen, tafel) van het merk Jardin bij de Kwantum gekocht. Hier zit drie jaar garantie op.
Onlangs hebben twee rugleuningen de geest gegeven: rugleuning bij de armleuning geknapt. En omdat dit binnen de garantietermijn van drie jaar valt heeft hij die twee stoelen teruggebracht naar de Kwantum. Ook de bon meegenomen waarop de garantietermijn van 3 jaar vermeld staat. Ze deden er heel moeilijk over maar beloofden telefonisch contact op te nemen.
Vrijdag belde de klantenservice van de Kwantum met de volgende uitleg over de garantie: de garantieperiode van drie jaar was als volgt verdeeld: 1 jaar fabrieksgarantie, 1 jaar garantie van Kwantum en het derde jaar komt voor rekening van de klant. Omdat het gebrek in het derde jaar is ontstaan komen de kosten volgens Kwantum in principe voor rekening van de klant. Maar uit coulance zijn ze bereid om 1/3 van de kosten van de defecte stoelen te vergoeden. Ook zou mijn broer kunnen proberen om de fabrikant over te halen om hun derde deel aan hem te vergoeden.
Maar op de bon, die hij goed bewaard heeft, staat duidelijk dat er drie jaar garantie op de stoelen zit. En wie heeft er ooit van gehoord dat een koper een deel van de garantie zelf moet betalen?
Ik heb het idee dat de Kwantum op een creatieve manier onder de garantie probeert uit te komen. De stoelen zijn weliswaar niet buitensporig duur maar wel duurder dan een gemiddelde plastic tuinstoel. Het is daarom ook logisch dat de garantieperiode wat langer is dan de standaard fabrieksgarantie, daar betaal je per slot van rekening ook voor.
Mijn broer heeft een koopovereenkomst gesloten met de winkel, hij hoeft zijn garantie toch niet op de fabrikant te verhalen?
Hij zegt dat de rugleuningen zijn geknapt toen hij in de stoel achterover leunde. Daar moet zo’n stoel toch op berekend zijn? Volgens mij moet je met je rug tegen een rugleuning kunnen leunen, ander is de stoel niet deugdelijk.
De garantie is volgens art. 7.6a een gedane toezegging van verkoper aan koper (en dus niet fabrikant) en is in dit geval van toepassing. Kwantum ontkent dit ook niet maar geeft een wel heel vreemde uitleg aan de term garantie. Kwantum stelt ook niet dat er oneigenlijk gebruik is gemaakt van de stoelen maar hun uitleg van de term garantie is een nogal vreemde.
Het gaat in dit geval maar om een relatief klein bedrag en is natuurlijk niet iets om meteen een rechtszaak voor te beginnen. Maar wat kan hij het beste ondernemen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 0:33 Onderwerp: Re: Garantie voor rekening van koper? |
|
|
Tilda schreef: | Vrijdag belde de klantenservice van de Kwantum met de volgende uitleg over de garantie: de garantieperiode van drie jaar was als volgt verdeeld: 1 jaar fabrieksgarantie, 1 jaar garantie van Kwantum en het derde jaar komt voor rekening van de klant. |
Ja, mijn neus, zeg je dan. Garantie komt natuurlijk niet voor eigen rekening.
Quote: | Maar op de bon, die hij goed bewaard heeft, staat duidelijk dat er drie jaar garantie op de stoelen zit. |
Heb je toevallig de exacte tekst?
Quote: | Mijn broer heeft een koopovereenkomst gesloten met de winkel, hij hoeft zijn garantie toch niet op de fabrikant te verhalen? |
Ligt er een beetje aan wie de garantie hier geeft. In ieder geval heeft de verkoper te maken met de "wettelijke garantie", maar daar zou dit wel eens buiten kunnen vallen.
Quote: | De garantie is volgens art. 7.6a een gedane toezegging van verkoper aan koper (en dus niet fabrikant) en is in dit geval van toepassing. |
Ik leesin art. 7:6a BW verkoper of producent. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 13 apr 2008 6:35 Onderwerp: |
|
|
Briefje sturen:
Quote: |
Geachte directie,
Op <datum> heb ik bij een tuinset gekocht van het merk Jardin. Volgens de bon (zie bijlage) hebt u op die tuinset drie jaar garantie gegeven.
Onlangs raakten twee stoelen defect en ik heb mij met deze stoelen gemeld bij uw vestiging te <plaats> aan het adres <adres>.
Uw medewerkers waren op daad moment al erg terughoudend en beloofden contact met mij op te nemen. Dat hebben ze ook gedaan: ik zou, geen garantie hebben, maar uit coulance zou u 1/3 van de kosten vergoeden.
Met deze brief verzoek ik u, en voor zover nodig sommeer ik u, de defecte stoelen kostenloos te repareren of vervangen. Ik begrijp dat dit voor een moeilijke zaak is en die reden geef ik twee weken de tijd, te rekenen vanaf de dagtekening van deze brief.
Indien u hieraan geen gehoor geeft, zal ik mij tot een deskundige wenden om mij bij te staan.
Ik vertrouw erop dat het niet zover zal hoeven komen.
Met vriendelijke groet,
<ondertekening>
|
|
|
|
|
 |
Tilda
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 2:12 Onderwerp: |
|
|
Dank Steven, perfecte brief. Die ga ik meteen maandag versturen.
@ bona fides: op de bon staat de garantie nogal vreemd omschreven als: 'Garantie: 03 / 08. Bewaar deze bon goed, het is tevens uw garantiebewijs.'
De garantietermijn was 3 jaar en loopt af op de verkoopdatum in 2008. De medewerkers van Kwantum kunnen zich nog herinneren dat de garantie op deze stoelen 3 jaar was dus daarover bestaat ook geen meningsverschil.
bona fides schreef: | Ik leesin art. 7:6a BW verkoper of producent. |
Ja dit staat er inderdaad maar ik lees op andere fora dat Jardin alle klachten afwijst of soms zelf helemaal niet op klachten reageert. Bovendien is er een koopovereenkomst tussen mijn broer en Kwantum waarbij Kwantum een garantie voor een periode van 3 jaar heeft gegeven. Het lijkt mij het beste om dit met deze partijen te regelen, natuurlijk staat het Kwantum vrij om hun kosten op Jardin te verhalen.
Toevallig vanmiddag op de website van Kwantum beland, de stoelen type Oxford a 14,99 per stuk zijn niet meer verkrijgbaar. De stoel die het meeste in de buurt komt kost 22,99. Een veel eenvoudiger variant van de stoel kost 4.99.
En dit is ook het bedrag wat ze willen vergoeden: 1/3 van 14,99. Dit zou de vreemde uitleg over de garantie kunnen verklaren: blijkbaar wil Kwantum geen verlies lijden over een boekjaar wat al is afgesloten.
Kijk maar eens hier, en let ook op de twee jaar garantie die bij de details plotseling 12 maanden is: http://www.kwantum.nl/020101_Stoelen/0213008/STAPELSTOEL_JARDIN_GROEN_CUBA |
|
|
|
 |
Tilda
|
Geplaatst: ma 14 apr 2008 23:19 Onderwerp: |
|
|
Update: vandaag contact gehad met Consuwijzer (informatieloket van overheid). Volgens hen zit het als volgt: Kwantum is aangesloten bij het CBW, en de verstrekte garantie valt blijkbaar onder de CBW voorwaarden. Dit houdt in dat de garantie van 3 jaar een zgn. ‘afnemende garantie’ is. Blijkbaar gaat de stoel maar zo’n vier jaar mee en daarop is deze garantie gebaseerd. Gaat zo’n stoel stuk in het derde jaar dan is de restwaarde van de stoel nog ca. 33% van de aankoopprijs en dit wordt vergoed. Dit zou je ook mogen verwachten als er geen garantie op de stoel was gegeven, van de verkoper mag dan verwacht worden dat hij de restwaarde van de stoel vergoedt.
De kreet: ‘3 jaar garantie!!!’ blijk in dit geval dus een wassen neus, er is in dit geval juist helemaal geen sprake van een garantie.
Consuwijzer is van mening dat Kwantum ons met hun langere garantietermijn op het verkeerde been heeft gezet en ook hadden ze bij het product de garantiebepalingen van het CBW moeten verstrekken en ons mee hadden moeten delen dat het om een beperkende garantie ging. Ze adviseerden ons om er nog eens een brief aan te wagen, ons te beroepen op dwaling en het volledige aankoop bedrag terug te eisen.
Ik heb ook nog even gebeld met een filiaal van Kwantum over de stoel van de link in het bericht hierboven. Er werd mij eerst verzekerd dat er 2 jaar volledige garantie op zat maar toen ik er op doorvroeg en zei dat er bij de omschrijving maar 1 jaar garantie stond, werd ik doorverbonden met iemand anders die me wist te vertellen dat het 2e jaar onder de CBW voorwaarden viel. Dus in het 2e jaar krijg je maar de helft van de aankoopprijs terug.
Je moet als klant dus wel goed doorvragen anders kom je er pas later achter dat die hele garantietermijn niet zoveel voorstelt.
Afijn, ik schrijf nog even een brief en laat hier nog even weten hoe het afloopt.
Groet, Tilda |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|