Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 6:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

proeftijd en op staande voet ontslagen geldig?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kimberly

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2008 13:15    Onderwerp: proeftijd en op staande voet ontslagen geldig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag 1:
Een vriend van mij heeft eerst een jaar gewerkt via het uitzendbureau en daarna heeft het accountantskantoor hem een jaarcontract aangeboden. De proeftijd bedraagt 2 maanden en hij mag na het einde van zijn dienstverband niet bij een concurrent aan de slag gaan. Hierop staat een boete van 1000 euro per overtreding per maand.

Nu wil ik graag weten of de proeftijd van 2 maanden en het concurrentie- + boetebeding geldig zijn? Zo ja, op grond waarvan? Zo nee, waarom niet?

Vraag 2:
Ik werk part-time bij een accountantskantoor. Een collega van mij werkt daar ookal ruim 2 jaar. Vorige maand is hij betrapt terwijl hij tijdens werktijd op een computer op kantoor bezig is geweest werkzaamheden te verzorgen voor zijn eigen klantjes (dus geen klanten van het kantoor zelf). Hij is direct op staande voet ontslagen.
Nu ben ik toch nieuwsgierig of dit wel een geldige reden is om hem op staande voet te ontslaan en op grond waarvan?
Wat zijn eigenlijk in het algemeen de vereisten voor een dergelijk ontslag?

Laatst aangepast door kimberly op zo 30 mrt 2008 13:56, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 30 mrt 2008 13:24    Onderwerp: Re: proeftijd en ontslag op staande voet geldig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoor een huiswerkbelletje, dus allereerst: kijk in je boek en in de wet.
kimberly schreef:

Vraag 1:
Een vriend van mij heeft eerst een jaar gewerkt via het uitzendbureau en daarna heeft het accountantskantoor hem een jaarcontract aangeboden. De proeftijd bedraagt 2 maanden en hij mag na het einde van zijn dienstverband niet bij een concurrent aan de slag gaan. Hierop staat een boete van 1000 euro per overtreding per maand.

Nu wil ik graag weten of de proeftijd van 2 maanden en het concurrentie- + boetebeding geldig zijn? Zo ja, op grond waarvan? Zo nee, waarom niet?

Hint: hoe vaak mag je een proeftijd geven? Zie ook 7:691 BW
Hint 2: hoe lang duurt een proeftijd? Zie 7:652 BW

Quote:
Vraag 2:
Ik werk part-time bij een accountantskantoor. Een collega van mij werkt daar ookal ruim 2 jaar. Vorige maand is hij betrapt terwijl hij tijdens werktijd op een computer op kantoor bezig is geweest werkzaamheden te verzorgen voor zijn eigen klantjes (dus geen klanten van het kantoor zelf). Hij is direct op staande voet ontslagen.
Nu ben ik toch nieuwsgierig of dit wel een geldige reden is om hem op staande voet te ontslaan en op grond waarvan?

Hierover s.v.p eerst je eigen oplossing formuleren die je ter toetsing mag plaatsen Wink
Marco Knol

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008 2:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord op vraag 2 is trouwens te vinden op rechtspraak.nl Wink (maar vraag me niet naar het LJ nummer)

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008 8:27    Onderwerp: Re: proeftijd en op staande voet ontslagen geldig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

kimberly schreef:
Vraag 1:

Vraag 2:

Voor banen tot een duur van 2 jaar mag de proeftijd niet langer dan 1 maand bedragen.

Een concurrentiebeding mag niet eindeloos duren, er moet een bepaalde duur afgesproken worden. Eventueel kan uw vriend naar de rechter stappen om beperkingen - regio, duur, etc. - aan het concurrentiebeding te laten stellen.

Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij dat het accountantskantoor gelijk had om uw collega te ontslaan. Mensen hebben soms helemaal geen gevoel voor grenzen. Uw collega werkte toch voor het accountantskantoor, en niet voor zijn eigen klanten? Je kunt toch niet onder werktijd andere zaken gaan doen dan die waarvoor de werkgever opdracht heeft gegeven?
Een werknemer moet de werkgever geld opleveren. Als uw collega voor zijn eigen klanten zit te werken, verdient hij dubbel geld: aan het salaris van uw werkgever, en aan het inkomen dat zijn klanten voor hem genereren. Maar zijn werkgever verliest geld aan hem. Het is geen hobbyclub waarbij je wat voor jezelf kunt werken!
Vereisten voor een dergelijk ontslag: het moet gaan om zwaarwegende, dringende redenen.

Met vriendelijke groet,

Aafke Klopman.
davle

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 01 apr 2008 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

als die vriend het zelfde werk blijft doen is een proeftijd helemaal niet toegestaan. Wg heeft immers al een jaar kunnen bekijken of vriend voldoet of niet!

Voor ontslag op staande voet zijn dringende redenen nodig zie art 7:678 bw lid3 onder k "wanneer hij op andere wijze grovelijk de plichten veronachtzaamt, welke de arbeidsovereenkomst hem oplegt"
lijkt mij dat dit hier onder zou kunnen vallen.. Is trouwens verstandig om na zo'n niet heel onredelijk ontslag met werkgever te gaan praten en proberen ontslag op staande voet om te zetten in een ontslag met wederzijds goedvinden.. Op deze manier heb je WEl recht op WW en wg loopt niet het risico dat werknemer ontslag via kantonrechter terug draait..
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds