|
Auteur |
Bericht |
krab
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mrt 2008 21:19 Onderwerp: Verschil tussen 'in gijzeling' en gearresteerd zijn |
|
|
Beste lezers,
Een familielid van mij is opgepakt wegens achterstallige schulden uit een voormalig bedrijf. De schulden liepen bij het GAK. (ja...het was een VOF)
Nou schijnt er een verschil te zijn tussen gearresteerd zijn en in gijzeling zijn.
Door dit verschil kan mijn familielid geen aanspraak maken op gratis studie en kan een gearresteerde dit wel?
Ik ben erg benieuwd naar de reacties.
Groeten,
Krab |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mrt 2008 21:27 Onderwerp: |
|
|
In gijzeling genomen worden is een maatregel om iemand te dwingen openstaande boetes te betalen. Het vervangt de geldboete niet en kan worden opgeheven zodra de openstaande boete betaald word. Het is dus geen vervangende hechtenis.
Zodra je vrij komt en niet betaald heb kun je de volgende keer weer voor dezelfde boete in gijzeling worden genomen. |
|
|
|
 |
krab
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mrt 2008 21:31 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | In gijzeling genomen worden is een maatregel om iemand te dwingen openstaande boetes te betalen. Het vervangt de geldboete niet en kan worden opgeheven zodra de openstaande boete betaald word. Het is dus geen vervangende hechtenis.
Zodra je vrij komt en niet betaald heb kun je de volgende keer weer voor dezelfde boete in gijzeling worden genomen. |
Hallo,
Allereerst dank voor de snelle reactie!
In dit geval zou mijn familielid wel van zijn schuld afzijn als hij tot ca. oktober vast zou blijven zitten. Dat zou dus in moeten houden dat hij niet in gijzeling is?
En, is er dan een verschil in rechten tussen een arrestant en een gegijzelde?
Bijvoorbeeld het recht op gratis studie? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2008 0:36 Onderwerp: |
|
|
Zoals ik het begrijp wordt het familielid gegijzeld om hem te dwingen zijn schuld te betalen. Wat ik niet begrijp is dat als hij tot oktober vast zou blijven zitten, hij van die schuld af zou zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2008 12:22 Onderwerp: |
|
|
Dat vind ik ook vreemd.
Het was mij niet bekend dat iemand die in detentie zit recht heeft op gratis studie. Wat ik wel weet is dat gijzeling een apart verhaal is en dat dit soort rechten niet gelden voor een gegijzelde. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2008 18:52 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Het was mij niet bekend dat iemand die in detentie zit recht heeft op gratis studie. |
Minderjarigen in detentie zijn gewoon leerplichtig. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
|