Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 22:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Voortuintje/erfgrens/gemeente
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
André 1

Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 2:25    Onderwerp: Voortuintje/erfgrens/gemeente Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ivm herinrichting van "ons" pleintje een briefje van Gemeente Zoetermeer ontvangen met de mededeling dat een deel mijn voortuintje op Gemeentegrond staat en of ik dat even binnen 6 werkdagen tot aan de erfgrens wil terugbrengen.
Op zich niets mis mee en klopt, betreft zo'n 30 cm Smile

Destijds van vorige huurders overgenomen (huurhuis).

Nu staat me iets bij omtrent verjaringstermijn 20 jaar, kan ik daar iets mee ?

En, moet zo'n schrijven niet tenaam gesteld zijn ipv aan de bewoners van
xxx straat nr xx .
Mijn poezen wonen hier ook, zie ik niet snel bezig met afbreken van teveel voortuin Wink

Wellicht niet onbelangrijk ? extra 30 cm voortuintje maakt geen deel uit van herinrichtingsplannen, en ook niemand last van.

Vriendelijke groet,
André
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt 6 dagen wel een erg korte termijn. Verder lijkt me niets mis met de brief.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2008 19:15    Onderwerp: Re: Voortuintje/erfgrens/gemeente Reageer met quote Naar onder Naar boven

André 1 schreef:

Na 20 jaar bezit ben je van rechtswege eigenaar. Kun je aantonen dat de strook al 20 jaar lang tot de tuin behoort?

De vraag is wel hoe de strook bij de tuin is gekomen. Als dit met toestemming van de gemeente gebeurde, was jij (en je rechtsvoorgangers) al die tijd houder van de strook voor de gemeente en is er van verjaring geen sprake. Maar goed, dat is dan aan de gemeente om aan te tonen.

Leeftijd: 80
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2008 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beiden bedankt.

Helaas kan ik de vorige bewoners niet traceren, en ik heb zo het vermoeden dat de Gemeente destijds niet om toestemming is gevraagd, zodat ik van de week maar eens wat ga spitten Wink
Kan de zaak middels correspondentie wel gaan vertragen, ook leuk maar wat schiet je er mee op behoudens plagen.
Niet de moeite waard voor die paar bloemtjes Wink

Mea culpa (altijd opassen bij overname's)

vr gr,
André
bona fides

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2008 0:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

André 1 schreef:
Helaas kan ik de vorige bewoners niet traceren, en ik heb zo het vermoeden dat de Gemeente destijds niet om toestemming is gevraagd, zodat ik van de week maar eens wat ga spitten Wink

Maar geen toestemming is goed in dit geval. Goed lezen!

Voorlopig nog maar even niet spitten dus. (Al maakt het op zich niet zoveel uit als je het stukje grond even in beheer geeft aan de gemeente. Als er is verjaard, dan ben je van rechtswege eigenaar en dat blijf je voorlopig.)

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2008 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Wellicht niet onbelangrijk ? extra 30 cm voortuintje maakt geen deel uit van herinrichtingsplannen, en ook niemand last van. "

wordt de wijk er mooier van?
zo ja dan zou ik op die gronden een verzoek indienen in dit geval niet naar de kadastale gegevens te kijken om hier een oordeel over te geven maar op basis van de maatschappelijk gewenste situatie.
Bij ons heeft de gemeenteraad hier nadrukkelijk gekozen voor een beleid de wensen van een burger of de burgers zeer serieus te nemen. De grond kan zelfs tegen en zeer schappelijke prijs worden gekocht.
Ik zit zelf in een dergelijke kwestie op dit moment en nu blijkt dat mijn ontruimingsbevel Crying or Very sad voorlopig in de ijskast is gezet. en mogelijk krijg ik het ter koop aangeboden. Rolling Eyes
Een gemeente is verplicht dit soort ontruimingsschrijvens te doen om te zorgen dat ze hun rechten niet verliezen (in verband met die verjaring).
Een briefje naar de gemeente zie ik daarom niet als plagen.
(NB sommige zaken zijn beter oplosbaar zonder de juridische regels) Laughing
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2008 14:13    Onderwerp: Re: Voortuintje/erfgrens/gemeente Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
André 1 schreef:

Na 20 jaar bezit ben je van rechtswege eigenaar. Kun je aantonen dat de strook al 20 jaar lang tot de tuin behoort?

Andre is huurder, geen eigenaar.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2008 17:12    Onderwerp: Re: Voortuintje/erfgrens/gemeente Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Andre is huurder, geen eigenaar.

Ai, wel een relevant punt. Dat vereenvoudigt de situatie niet... Moet de gemeente dan niet bij de verhuurder aankloppen?

Op het eerste gezicht lijkt het me dat de verhuurder zich op verjaring zou kunnen beroepen als de strook al 20 jaar bij de huurders in gebruik is.

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 10 mrt 2008 23:56    Onderwerp: verkrijgende verjaring Reageer met quote Naar onder Naar boven

en hoe zit het met opvolgende huurders dan?
Ik vraag me af hoe een beroep kan slagen als een huis verkocht wordt aan een ander. Want via kadastrale gegevens 'had je toch kunnen weten dat' . Bij verkoop van een huis wordt dan de verjaring gestuit of gaat het over op een opvolgend koper? Je kunt je toch niet beroepen op goede trouw (immers als je de kadastrale gevens had gecheckt, had je geweten dat het stuk grond e rniet bij hoorde) Toch ?? Dat doet de notaris toch bij verkoop?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een huurder een strook grond van zeg de gemeente bij zijn gehuurde tuin betrekt, zou ik zeggen dat de huurder die strook voor zijn verhuurder gaat houden. (Net zoals hij de rest van de tuin voor zijn verhuurder houdt.) De verhuurder is dan bezitter (niet te goeder trouw) van die strook.

Iedere opvolgende huurder zal die strook ook voor de verhuurder houden. De verhuurder blijft steeds bezitter. Weliswaar niet te goeder trouw, maar dat is niet erg.

Na verloop van 20 jaar wordt de verhuurder van rechtswege eigenaar.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2008 3:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar de kans is groot dat die verhuurder een woningcorporatie is en over 30 cm die de gemeente terug wil hebben niet moeilijk gaat doen. Al helemaal niet in het kader van het beter leefbaar maken van de wijk. Ze moeten tenslotte nog vaker zaken doen met elkaar.
Voor een particuliere verhuurder kan dat natuurlijk anders liggen; die pakt 30 cm en een paar vierkante meter grond erbij en dat levert bij verkoop toch weer wat meer op.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds