|
Auteur |
Bericht |
margotje
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: do 06 mrt 2008 0:10 Onderwerp: Nederlands of buitenlands recht van toepassing? |
|
|
aan een Zweede staatsburger hebben wij een aanzienlijk bedrag geleend. Nu ontkent zij dat ze dit geld heeft ontvangen. Wij moeten daar naar de rechter mee.
Wie weet welke recht is hier van toepassing: Nederlands of Zweeds?
Vast bedankt voor de toelichting |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 06 mrt 2008 0:12 Onderwerp: |
|
|
Waar woont die persoon, waar is de overeenkomst gesloten en uitgevoerd? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: do 06 mrt 2008 0:15 Onderwerp: |
|
|
Ik ben zelf pas een 2e jaars student en weet hier dus niet zo heel veel van af.
Wel weet ik dat partijen in beginsel bevoegd zijn om zelf bij het aangaan van een overeenkomst af te spreken welk recht van toepassing is. Is er sprake van een schriftelijke overeenkomst? Zo ja, dan is het daar misschien wel in te vinden.
Verder lijkt wat meer informatie me handig. Hoe is het sluiten van de lening precies in zijn werk gegaan? |
|
|
|
 |
margotje
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: do 06 mrt 2008 0:19 Onderwerp: Nederlands of buitenlands recht van toepassing |
|
|
bona fides schreef: | Waar woont die persoon, waar is de overeenkomst gesloten en uitgevoerd? |
Deze persoon is van Zweedse nationaliteit en ook in Zweden woonachtig.
Het (mondeling) overeenkomst heeft in Nederland gesloten en ook vanuit Nederland uitgevoerd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 06 mrt 2008 0:57 Onderwerp: |
|
|
Dan lijkt mij het Nederlandse recht van toepassing, tenzij expliciet iets anders is overeengekomen.
Je kunt de schuldenaar oproepen voor het gerecht van de plaats waar de verbintenis die aan de eis ten grondslag ligt, is uitgevoerd of moet worden uitgevoerd (art. 5 EEX-verordening). Ik vermoed dat de Nederlandse rechter daar wel aan voldoet, al is het mij niet helemaal duidelijk. (De plaats waar de verbintenis om het geld terug te betalen moet worden uitgevoerd is niet noodzakelijk de plaats waar de overeenkomst is gesloten...) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|