|
Auteur |
Bericht |
akh
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 feb 2008 19:07 Onderwerp: Wie kan mij helpen vwb schikkingen vwb bedreiging met mes |
|
|
Hallo,
Een tijd terug heeft iemand mijn man bedreigd met een mes,waarop mijn man als reactie daarop de vooruit van de auto van de bedreiger vernielde.
Beiden hebben op het polititebureau aangifte gedaan tegen elkaar.Na verhoor mocht mijn man naar huis.
Mijn man moet nu voorkomen,wegens vernieling van die voorruit(hij heeft geen strafblad verder hoor,laat staan dat ie ooit heeft moeten voorkomen) alleen heb ik via het persbericht vd politie begrepen dat de bedreiger een schikking heeft getroffen voor een bedrag van 330,-- euro.En mocht na verhoor ook naar huis.
Wat houdt dit precies nu in?Moet die bedreiger dan niet terecht staan voor de bedreiging?Of verboden wapen bezit?
Graag zou ik hier wat informatie over willen,wat het eventueel kan in houden e.d. en iedereen die goede tips heeft ze zijn van harte welkom.
Alvast bedankt,
akh |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 09 feb 2008 19:22 Onderwerp: |
|
|
Justitie heeft de bedreiger een transactievoorstel gegaan, en de bedreiger is op dit voorstel ingegaan. Door betaling van 330 euro heeft hij verdere strafvervolging afgekocht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
akh
|
Geplaatst: za 09 feb 2008 19:28 Onderwerp: |
|
|
wil dat dan zeggen dat hij nu een strafblad heeft dan? want het is toch min of meer schuld bekennen toch?
En mijn man dan?Die hebben ze dat niet eens aangeboden terwijl hij inpricipe slachtoffer was van de bedreiger. Wat zou dan de reden zijn dat mijn man dan moet voorkomen?Puur voor die voorruit dan? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 10 feb 2008 12:23 Onderwerp: |
|
|
Ingaan op het transactievoorstel lijkt schuld bekennen, maar is het niet (raar he? ). Door in te gaan op het voorstel voorkom je wel dat je een strafblad krijgt (het is namelijk geen veroordeling).
Waar jouw man voor moet komen staat op de dagvaarding. Hoe luidt het ten laste gelegde precies? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 10 feb 2008 15:44 Onderwerp: |
|
|
sowies het "strafblad" bestaat niet meer he....
maar een transactie wordt wel degelijk geregistreerd op je justitiele documentatie... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 10 feb 2008 16:00 Onderwerp: |
|
|
Als je man zijn bedreiger ook vervolgd wil zien, kan hij binnen 3 maanden schriftelijk beklag doen bij het gerechtshof (art. 12 Sv). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
quinty
|
Geplaatst: zo 10 feb 2008 16:52 Onderwerp: |
|
|
inderdaad, nuttige aanvulling nog..
alleen, als haar man verklaard heeft "ik ben bedreigd" etc, en de bedreiger ontkent...dan moet hij toch op zoek naar getuigen, anders zie ik niet veel kans van slagen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 10 feb 2008 17:31 Onderwerp: |
|
|
Dat is misschien de reden geweest dat een transactievoorstel is gedaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
akh
|
Geplaatst: ma 11 feb 2008 0:27 Onderwerp: |
|
|
Er staat:
"Ik verwijs naar de mededelingen onder 1,3,4,6,7,8,8 en 10 op het formulier dat met deze dagvaarding aan u is uitgereikt.
Aan bovengenoemde persoon wordt ten laste gelegd:
dat hij opzettelijk en wederrechtelijk een autoruit van "pietje puk",in elk geval enig goed,geheel of ten dele toebehorend aan "pietje puk" in elk geval aan (een)ander(en) dan aan hem,verdachte,heeft vernield en/of beschadigd en/of onbruikbaar gemaakt;"
Kunnen jullie hier iets mee?
Enig idee waarom ze bij mijn man geen voorstel hebben gedaan?Het is zo bizar allemaal.Mijn man is inprincipe slachtoffer en die moet uit eindelijk voorkomen...hoe krom is dat?? |
|
|
|
 |
akh
|
Geplaatst: ma 11 feb 2008 0:28 Onderwerp: |
|
|
ik was tevens ook de getuige en heb een getuigenverklaring moeten afleggen bij het politiebureau |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 11 feb 2008 1:08 Onderwerp: |
|
|
akh schreef: | Enig idee waarom ze bij mijn man geen voorstel hebben gedaan?Het is zo bizar allemaal.Mijn man is inprincipe slachtoffer en die moet uit eindelijk voorkomen...hoe krom is dat?? |
Het heeft voor ons weinig zin om daarover te speculeren. Wij kennen de omstandigheden en de ernst van de feiten niet. Vraag het de OvJ. In ieder geval is je man in deze strafzaak de verdachte en niet het slachtoffer. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 11 feb 2008 8:28 Onderwerp: |
|
|
akh schreef: |
Enig idee waarom ze bij mijn man geen voorstel hebben gedaan?Het is zo bizar allemaal.Mijn man is inprincipe slachtoffer en die moet uit eindelijk voorkomen...hoe krom is dat?? |
Die vraag kunt u aan de officier stellen.
Als het vernielen niet tot doel had een directe bedreiging te beëindigen, of bijvoobeeld het vluchten van de bedreiger onmogelijk te maken, dan is het zonder twijfel strafbaar.
In dat geval doet u er goed aan de officier aan te schrijven, kort en zakelijk uit te leggen dat er sprake was van een bedreiging en dat uw man op dat moment meende, onder hevige emotionele invloeden door de bedreiging, dat dit de juiste stap was. U vraagt dan in uw brief om een sepot en als dat er niet in zit om een transactievoorstel. |
|
|
|
 |
akh
|
Geplaatst: ma 11 feb 2008 19:14 Onderwerp: |
|
|
Als we dit laatste dan zouden doen,wat houdt dat dan precies in voor mijn man?Heeft hij dan een strafblad?Of komt zoiets na een bepaalde periode te vervallen? |
|
|
|
 |
quinty
|
Geplaatst: ma 11 feb 2008 21:40 Onderwerp: |
|
|
hij krijgt dan een aantekening op zijn justitiele documentatie...dat blijft er 30 jaar op staan, het betreft een misdrijf.
ik zou inderdaad ook de betreffende officier aanschrijven. Even naar rechtbank bellen waar je moet voorkomen. Dit staat aan het begin van de dagvaarding. Je vraag of je doorverbonden kunt worden met de strafgriffie. Daar krijg je een miep aan de lijn en dan geef je het parketnummer (staat ook op dagvaarding) en daar is een officier aan gekoppeld.
Betreffende officier schrijf je vervolgens meteen een brief waarbij je de hele situatie uitlegt.
Makkelijkste is als je de brief faxt....gaat sneller! Bel je even rechtbank weer en dan vraag je of je doorverbonden kunt worden met het secretariaat van betreffende officier. En dan vragen wat het faxnummer is en versturen!!
als het niet lukt, laat maar weten!! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 11 feb 2008 21:51 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Daar krijg je een miep aan de lijn | Hoe heet de mannelijke versie van Miep? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|