|
Auteur |
Bericht |
Go
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 28 feb 2008 0:31 Onderwerp: Juridische status bierfiets |
|
|
Beste mensen,
Ik ben met een groepje vrienden van plan een traject te gaan fietsen op een bierfiets. Nu waren wij van plan een vrij uitgebreid programma hieromtrent op te gaan zetten, maar voordat wij dit doen is het wel handig om te weten wat de juridische status van de 'bierfiets' is. Mag je er überhaupt mee op de openbare weg? Het mag dan een 'bierfiets' heten, maar gezien de omvang lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat deze van de fietspaden geweerd wordt?
Stel nu dat de juridische status onduidelijk is. Wij zetten plannen op voor een goed doel, en daarbij is het niet handig de eerste dag van de weg te worden gehaald. Is het mogelijk een vergunning/ontheffing/goedkeuring van de bevoegde autoriteiten (ministerie van Justitie?) aan te vragen om zekerheid te krijgen? |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 feb 2008 1:32 Onderwerp: |
|
|
Gezien de manier van voortbewegen (van de pedalen) lijkt het mij dat deze bierfiets zich ook daadwerkelijk als fiets clasificeert. Een fiets breder dan 75 cm mag in principe gewoon op de weg, en is niet gebonden aan het fietspad.
Een vergunning/ontheffing heb je tot zover ik weet niet nodig. Wat zou jij (gaan) doen dat wettelijk niet is toegestaan?
Ik neem aan dat jullie ook alcohol willen schenken op deze fiets? Zolang je dit alleen aan je vriendengroep doet lijkt mij dit te mogen. Verkoop (en misschien ook wel het kosteloos verstrekken) je dit bier ook aan derden, dan kan ik mij voorstellen dat je een vergunning hiervoor nodig hebt.
Houdt er rekening mee dat de persoon die de bierfiets stuurt, niet (te veel) drinkt, anders heb je bij een eventuele alcoholcontrole een probleem. Verder zal je misschien moeten oppassen er geen baldadigheid of openbaar dronkenschap plaatsvindt, etc...
ps. Ik las op internet dat er gemeentes waren die van plan waren om middels een APV de bierfiets te verbieden. Misschien is dit nog wel iets om even naar te kijken. |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 feb 2008 17:34 Onderwerp: |
|
|
Voor de duidelijkheid: ik ben geen jurist. Misschien dat een jurist hier ook nog even wat over kan zeggen?
Moderatie: hieronder zijn twee berichten verwijderd wegens spamming. |
|
|
|
 |
Go
|
Geplaatst: ma 03 mrt 2008 0:04 Onderwerp: |
|
|
Nog juristen hier?  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 03 mrt 2008 0:27 Onderwerp: |
|
|
Je kunt in het Voertuigenreglement opzoeken of het ding een fiets is. Zie vanaf artikel 5.9.3. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 mrt 2008 1:19 Onderwerp: |
|
|
Er is een aflevering van Blik op de weg geweest waarin ze zo'n bierfiets aan de kant gezet hebben. Er werd zelfs tot tijdelijke inbeslagname overgegaan om uit te zoeken of dat ding op de openbare weg mocht. De conclusie was dat het een fiets was, en ermee op de openbare weg gereden mocht worden, zolang men zich maar netjes aan de wegenverkeerswet houdt. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 03 mrt 2008 10:39 Onderwerp: |
|
|
Dus zouden je reisgenoten nog bekeurd kunnen worden voor drinken op straat, wat in veel gemeentes verboden is (op bepaalde plaatsen).  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Go
|
Geplaatst: ma 03 mrt 2008 15:44 Onderwerp: |
|
|
ergo sum schreef: | Er is een aflevering van Blik op de weg geweest waarin ze zo'n bierfiets aan de kant gezet hebben. Er werd zelfs tot tijdelijke inbeslagname overgegaan om uit te zoeken of dat ding op de openbare weg mocht. De conclusie was dat het een fiets was, en ermee op de openbare weg gereden mocht worden, zolang men zich maar netjes aan de wegenverkeerswet houdt. |
Dat weet ik me ook te herinneren! Maar als ik het Voertuigenreglement lees, zoals hierboven is aangehaald, dan staat in art. 5.9.6 dat "Fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met zijspanwagen mogen niet breder zijn dan 1,50 m." Nu weet ik zo de afmetingen van een bierfiets niet, maar ik weet een ding zeker: hij is breder dan 1,50m.
Kan iemand verklaren waarom de bierfiets kennelijk toegestaan is, terwijl hij breder dan 1,50m is? Kwestie van gedogen om de feeststemming niet te verpesten? |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 mrt 2008 16:37 Onderwerp: |
|
|
Go schreef: | Nu weet ik zo de afmetingen van een bierfiets niet, maar ik weet een ding zeker: hij is breder dan 1,50m. |
Gevonden op Fietscafe.nl:
De afmetingen van het Fietscafe®zijn:
5.50m lang
2.45m breed
2.70m hoog
(De spoorbreedtes en wielbases zijn echter als van een personenwagen). _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
|