Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
retro tapes
bamboo
pirots4
Smaad laster
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 26 dec 2025 10:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De contractverlenging voor onbepaalde tijd vs. overmacht
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tr4nce

Tr4nce

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 13:42    Onderwerp: De contractverlenging voor onbepaalde tijd vs. overmacht Reageer met quote Naar onder Naar boven

We weten allemaal dat het contract van een werknemer, dat 2 maal verlengd is, verlengd zal moeten worden voor onbepaalde tijd, mits de werknemer 35 maanden in dienst is, ex. art 7: 691 jo. art. 7:668a BW.

Mijn vraag is echter, stel dat de werkgever het contract (v/d werknemer die via het uitzendbureau werkzaam is) niet wil verlengen en door een of andere vorm van overmacht verzuimt te verlengen, kan hij zich dan ook beroepen op de overmacht? Of is er gewoon een rechtsgeldige verlenging ontstaan? Is hier jurisprudentie over? Zijn er vormen van bijvoorbeeld overmacht die het verzuim om te verlengen rechtvaardigen?

Dank voor uw antwoord!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 14:14    Onderwerp: Re: De contractverlenging voor onbepaalde tijd vs. overmacht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rik Kiers schreef:
We weten allemaal dat het contract van een werknemer, dat 2 maal verlengd is, verlengd zal moeten worden voor onbepaalde tijd, mits de werknemer 35 maanden in dienst is, ex. art 7: 691 jo. art. 7:668a BW.

Zoals je het hier stelt staat art. 7:691 BW er buiten. Art. 7:668a BW vereist of een derde verlenging (sub b), of meerdere tijdelijke contracten over een periode langer dan 36 maanden (sub a). De voorwaarden zijn niet cumulatief (dus geen "mits").

Het is mogelijk om bij CAO van art. 7:668a BW af te wijken.

Quote:
Mijn vraag is echter, stel dat de werkgever het contract (v/d werknemer die via het uitzendbureau werkzaam is) niet wil verlengen en door een of andere vorm van overmacht verzuimt te verlengen, kan hij zich dan ook beroepen op de overmacht?

Op welke partij doel je met "werkgever"? Het uitzendbureau is de werkgever van de uitzendkracht, maar ik vraag me af of je het zo bedoelt.

Verder is niet duidelijk wat je bedoelt met "verzuimt te verlengen". Misschien bedoel je "verzuimt op te zeggen"?

In ieder geval kun je overmacht alleen gebruiken om aan te voeren dat het niet nakomen van een verplichting niet toerekenbaar was. Van het niet nakomen van een verplichting is hier geen sprake.

Mogelijk is een beroep op redelijkheid en billijkheid mogelijk, maar dan moet eerst duidelijk zijn wat er precies aan de hand is.

Tr4nce

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. Ik zal mijn vraag verduidelijken.

Met 'werkgever' bedoel ik de inlener, dus niet het uitzendbureau. Verder is het probleem dat deze inlener geen gebruik meer maken wil van de diensten van de 'ingeleende'. De inlener wil dan ook niet het contract verlengen van de werknemer, maar is door overmacht niet in staat het contract op te zeggen. Bestaat er een vorm van overmacht die er voor zorgt dat het contract inderdaad niet is verlengd?

Ik weet dat dit erg theoretisch klinkt, maar ik moet voor een bepaalde practicumopdracht voor een bepaald vak op de uni een casus maken hierover. Het is de bedoeling dat de inlener er door overmacht niet aan toekomt het contract op te zegge. Ik zelf vind het ook een vreemde casuspositie, maar ik moet het hier nu eenmaal mee doen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rik Kiers schreef:
Met 'werkgever' bedoel ik de inlener, dus niet het uitzendbureau. Verder is het probleem dat deze inlener geen gebruik meer maken wil van de diensten van de 'ingeleende'. De inlener wil dan ook niet het contract verlengen van de werknemer, maar is door overmacht niet in staat het contract op te zeggen. Bestaat er een vorm van overmacht die er voor zorgt dat het contract inderdaad niet is verlengd?

Ten eerste, de inlener heeft geen contract met de uitzendkracht maar met het uitzendbureau. Als dit een opdracht is voor je studie lijkt het me van belang om hier niet slordig mee om te springen.

Of voor beëindiging van de overeenkomst tussen inlener en uitzendbureau opzegging nodig is, hangt denk ik af van wat inlener en uitzendbureau precies hebben afgesproken. Als het een contract voor bepaalde tijd was, dan eindigt dat contract normaal gesproken na afloop van die bepaalde tijd.

Het lijkt erop dat je denkt dat art. 7:668a BW van toepassing is op dat contract. Dat lijkt mij dus niet. Art. 7:668a BW is ingevolge art. 7:691 BW (na 6 maanden) van toepassing op een uitzendovereenkomst, maar dat is de overeenkomst tussen uitzendkracht en uitzendbureau.

Ook een bepaling als art. 7:668 BW lijkt mij niet van toepassing op het contract waar jij naar kijkt.

Verder probeerde ik al uit te leggen wat overmacht inhoudt. Overmacht ziet op een situatie waarin een persoon door force majeur niet in staat is een (feitelijke) verplichting na te komen. Overmacht ziet niet op een situatie waarin een persoon door force majeur niet in staat is een rechtshandeling te verrichten. Begrijp je dit?

Tr4nce

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik begrijp je helemaal, maar het lullige is dat ik niet met deze feiten en bewoordingen aangekomen ben. Het staat zo precies in de opdracht, ook met de voornoemde artikelen erbij en het woord 'overmacht'. Naja, ik zal nog eens wat overleg plegen met mijn begeleidster, bedankt voor je adviezen!

Dit is de opdracht:
Quote:

Maak een casus naar aanleiding van art. 7:691 lid 3 jo. art. 7:668a BW. De bedoeling is dat in de te maken casus een werkgever, die iemand via een uitzendbureau heeft ingehuurd, er door overmacht niet aan toekomt een uitzendkracht, wiens contract twee maal met een tussenpoos van drie maanden verlengd is en die nu 35 maanden bij hem aan het werk is, op te zeggen, hoewel dit opzeggen wel het voornemen van de werkgever is. De werknemer daarentegen wil graag blijven. Heeft hij/zij recht op een aanstelling voor onbepaalde tijd, ja of neen? Of kan de werkgever een beroep doen op overmacht? Maak de situatie verder zo, dat toch te verdedigen is, dat de werkgever mogelijk toch schuld heeft aan de overmacht.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of de begeleidster snapt er zelf geen hout van, of het is de bedoeling van de opdracht om de spraakverwarring te ontwarren en het één en ander te voorzien van de juiste juridische kwalificatie.

"Schuld aan overmacht". Als je schuld hebt, is het per definitie geen overmacht.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een overeenkomst tussen werkgever, de inlener, en het uitzendbureau. Werknemer komt eventueel gewoon bij het uitzendbureau in dienst, maar dat is ook afhankelijk van wat de CAO zegt. Ik dacht dat ABU en NBBU van 4 contracten uitgingen, maar zeker weten doe ik dat niet meer. Van een arbeidsovereenkomst tussen werkgever en werknemer kan iig nimmer sprake zijn, tenzij zulks expliciet overeengekomen is of wordt.
Maar goed, je kunt natuurlijk best een leuke inleenovereenkomst bedenken. Twisted Evil

Tr4nce

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja we kunnen wel over de juridische termen heen blijven vallen, maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Zijn er situaties mogelijk waarin de inlener niet het contract heeft opgezegd en dit kan billijken omdat hij op een bepaalde manier verhinderd was?
M

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je ook gelezen wat er staat over "met een tussenpoos van drie maanden"?

Wat is de huidige truc van een aantal werkgevers, waaronder overheidsinstellingen: iemand 3 maanden uit dienst laten en dan weer terug aannemen. Dan heb je in het geheel niet meer te maken met de drie jaar regeling en/of 4de achtereenvolgende contract regeling.
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord op je vraag is m.i. gegeven door bona fides. De opdracht suggereert ten onrechte dat artikel 7:668a van toepassing is op de overeenkomst tussen inlener en uitzendbureau. Dat is iets meer dan "over juridische termen heenvallen".
In heel algemene zin kan je allerlei redenen bedenken waarom iemand een contract niet tijdig kan opzeggen maar of er veel geldige redenen zijn die op "overmacht" duiden, denk ik eigenlijk niet. Ziekte voor de inlener lijkt me bijvoorbeeld niet voldoende tenzij het een eenmanszaak was en hij in zo'n beetje coma lag. Algehele langdurige stroomuitval? Ik weet niet waar je zelf aan denkt?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zou de inlener eigenlijk moeten opzeggen? Hij heeft geen contract met de uitzendkracht.

De vraag of in het algemeen het missen van een opzegging (of nog algemener: het niet verrichten van een rechtshandeling) wegens "overmacht" verschoonbaar is, is wel interessant. Het lijkt me dat je art. 6:248 BW op één of andere manier in stelling moet zien te brengen.

Zou een beroep op het voortbestaan van het contract door de wederpartij na zo'n gemiste opzegging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zijn? Dat lijkt mij niet snel het geval. Het voortbestaan van een contract zal de partij die er vanaf wilde normaal gesproken toch niet zo zeer in zijn belangen schaden dat je van "onaanvaardbaar" kunt spreken? (Bij een eenmanszaak die anders failliet gaat zou dat inderdaad wel het geval kunnen zijn.)

Wel lijkt het me op zich wel redelijk als je na een stroomuitval of aardbeving als het ware met terugwerkende kracht rechtshandelingen zou kunnen verrichten. Alleen zie ik daar geen aanknopingspunt voor in het BW. Er is niet iets als art. 6:11 Awb, bijvoorbeeld. Of zie ik iets over het hoofd?

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met betrekking tot de proeftijd is er wel wat jurisprudentie over termijoverschrijding, die zou je analoog kunnen toepassen. Daar is over gezegd dat onder omstandigheden het denkbaar is dat het in strijd is met 6:248 lid 2 dat een werknemer een beroep doet op de termijnoverschrijding.

Je moet dan denken aan de situatie waarin de werknemer het de werkgever onmogelijk maakt om hem mee te delen dat hij tijdens de proeftijd wordt ontslagen. Hieraan zal echter niet snel zijn voldaan.
Als de werkgever bijvoorbeeld tot op de laatste dag van de termijn wacht met het doen van de mededeling aan de werknemer neemt hij in mijn ogen zelf het risico dat er op die laatste dag door "overmacht" iets gebeurt waardoor de mededeling niet plaats kan vinden.
jelle v

jelle v

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 02 mrt 2008 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een prutsopdracht...

Ik zou naar mijn docent gaan en zeggen dat je iets beters verwacht dan dit broddelwerk.. de opdracht vraagt namelijk het onmogelijke volgens mij, of de opdracht is gewoon te onduidelijk geschreven. Van correct gebruik van juridische termen is ook weinig sprake.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 02 mrt 2008 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wel lijkt het me op zich wel redelijk als je na een stroomuitval of aardbeving als het ware met terugwerkende kracht rechtshandelingen zou kunnen verrichten. Alleen zie ik daar geen aanknopingspunt voor in het BW. Er is niet iets als art. 6:11 Awb, bijvoorbeeld. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik zou het met 3:37 lid 3 proberen, maar dan moet ik wel betogen dat het gerechtvaardigd is dat het niet kunnen e-mailen als gevolg van een aardbeving voor rekening van mijn wederpartij komt. Wat niet mee zal vallen.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 02 mrt 2008 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Wat niet mee zal vallen.

Dat zal bij overmacht in principe inderdaad niet lukken.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds