|
|
| Auteur |
Bericht |
russel
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 28 feb 2008 17:34 Onderwerp: werkgever weigert ziekmelding |
|
|
Mijn werkgever weigerde mij vorige week ziek te melden, bepaalde voor mij dat ik niet ziek was en heeft mij hierdoor ontslagen. De arbiedsrelatie was toch al slecht, dus was al voornemens ontslag te nemen.
Nu gooit hij het op werkweigering. Kan dit zomaar? heeft een werkgever ten alle tijde het recht om een ziekmelding te weigeren? Heeft hij hierdoor automatisch de poot om werkweigering als ontslag reden te geven?
Ik was dus wel ziek, ben ook die volgende dag bij de huisarts geweest.
Kennelijk hebben zij een artikel 10 in hun tijdelijk dienstverband waarin bepaald wordt dat je altijd ZELF telefonisch ziek moet melden en dat voor 8 uur moet doen, alles na 8 uur is niet rechtsgeldig en door een ander ziekgemeld te worden (echtgenoot) dus ook niet.
Zitten we langzaam in een land dat eigen rechter zomaar loont? Heb een heerlijk gezellige brief van een juridisch advies bureau via mij ex-baas op de mat liggen. |
|
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: do 28 feb 2008 19:03 Onderwerp: |
|
|
Hallo Russel, lastige situatie!
Allereerst een paar vragen:
- Ben je werkzaam op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd?
- Indien voor bepaalde tijd, wanneer loopt je contract af? |
|
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 28 feb 2008 19:25 Onderwerp: |
|
|
Je werkgever mag je uiteraard niet zomaar ontslaan op deze manier. Je werkgever kan je ziekmelding niet aangrijpen om er wat bij te verzinnen en je om die reden te ontslaan, op staande voet nog wel.
Aan de andere kant mag een werkgever wel redelijke voorschriften stellen omtrent het ziekmelden.
Ik maak uit je verhaal op dat je je niet op voorgeschreven wijze ziek hebt gemeld?
Bij ontslag (op staande voet) is het erg belangrijk direct schriftelijk te protesteren. Heb je je werkgever een brief gestuurd waarin je stelt nog steeds bereid te zijn de bedongen arbeid te verrichten? Zo niet, meteen doen! _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 29 feb 2008 0:22 Onderwerp: |
|
|
Ontslag op staande voet omdat je je niet conform de procedures hebt ziekgemeld kan niet (tenzij d'r meer speelt). Daar is al de nodige jurisprudentie over.
Je kunt wel verplicht worden om je voor een bepaalde tijd ziek te melden en om je in eigen persoon ziek te melden. Doe je dat niet dan kan een berisping volgen en heb je dus een streepje achter je naam, that's it wel zo'n beetje.
De werkgever kan ook stellen dat je niet ziek bent en/of dat je niet arbeidsongeschikt bent. Zo de werkgever daarin gelijk zou hebben is inderdaad sprake van werkweigering. Alleen, als jij dan met een brief van de huisarts naar de rechter stapt heeft de werkgever een probleem. Die moet immers bij een ontslag op staande voet het bewijs van de dringende reden leveren en dat kan ie dan niet.
Het is echter wel weer zo dat ziek zijn niet automatisch betekent dat je dus niet kunt werken. En van dat laatste heeft de huisarts in het algemeen geen verstand. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
|
 |
|
|