Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 16:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Loon te laat uitbetaald
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kuyt1

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: do 09 sep 2010 22:17    Onderwerp: Loon te laat uitbetaald Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Ik werk voor het uitzendbureau Studentenwerk en mijn laatste werkdag was op zaterdag 31 juli. Hierbij geld het werkbriefjes systeem. In mijn contract staat het volgende: "Voor de loonbetaling op woensdag dienen de werkbriefjes uiterlijk op dinsdag in dezelfde week voor 12.00 ontvangen te zijn. Werkbriefjes ontvangen na dinsdag 12.00 worden de daarop volgende week uitbetaald."

Ik heb mijn werkbriefje op zondag 1 augustus verstuurd via de mail, waarvan ik bewijs heb in mijn verzonden berichten op die datum. Ik heb ook een automatisch reply op mijn mail gehad dat mijn mail was ontvangen, maar dat deze persoon op vakantie was tot 16 augustus.
Gezien in deze situatie de mail overgenomen zou moeten worden door een ander persoon zou mijn loon op 4 augustus uitbetaald moeten worden.

Ik heb sinds vandaag opnieuw een mail gestuurd naar Studentenwerk over mijn loon, aangezien ik bijna heel augustus op vakantie was.
Hierbij zeiden ze dat ze geen mail van mij hadden.
Nadat ik met mijn bewijs heb aangetoond dat ik daadwerkelijk de mail op 1 augustus had verstuurd en ontvangen had moeten zijn, gaan ze nu mijn loon overmaken.

Maar ik heb wat onderzoek gepleegd en kwam hier artikel 7:625 BW tegen. Ik heb dit ook in mijn mail naar Studentenwerk vermeld, maar die willen van niks weten. Volgens mij is Studentenwerk mij verplicht om een verhoging van het loon te betalen wegens het te laat uit betalen, toch?

Ondanks dat ze mijn loon nu ergens volgende week gaan storten, kan ik nog steeds een loonvorderingsprocedure gaan starten om de percentage aan verhoging op te eisen, aangezien ze hier niks van willen weten?
Het gaat hierbij maar om 5 gewerkte uren met een uurloon van 7 euro gaat dus het bedrag is hier niet hoog, zou je hiervoor rechtsbijstandverzekering kunnen inschakelen?

Als dit niet lukt zal ik zelf een advocaat in de hand moeten nemen, neem ik aan? Hoe gaat dit in zijn werk, aangezien ik weinig geld heb om zoeits te kunnen betalen.
Als ik mijn proces kan starten en win, draait Studentenwerk dan voor mijn advocaat en proces kosten ook op?

Graag snelle reactie

Met vriendelijke groeten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 126
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 6:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er had eerst een ingebrekestelling verzonden moeten worden om de gelegenheid te krijgen om de interne fout te herstellen. Als Studentenwerk dan in gebreke was gebleven, dan had u recht op een vergoeding conform de wet.
U kunt niet eerst een maand wachten en vervolgens een boete afdwingen, dit gaat dus niet lukken, daar u zelf de vierde dag aan de bel had moeten trekken, dat is namelijk uw verantwoording.

De kosten voor een procedure zijn vele malen hoger dan het betreffende bedrag. Denkt u echt dat een rechtsbijstandsverzekering deze zaak accepteert?
kuyt1

BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Er had eerst een ingebrekestelling verzonden moeten worden om de gelegenheid te krijgen om de interne fout te herstellen. Als Studentenwerk dan in gebreke was gebleven, dan had u recht op een vergoeding conform de wet.
U kunt niet eerst een maand wachten en vervolgens een boete afdwingen, dit gaat dus niet lukken, daar u zelf de vierde dag aan de bel had moeten trekken, dat is namelijk uw verantwoording.

De kosten voor een procedure zijn vele malen hoger dan het betreffende bedrag. Denkt u echt dat een rechtsbijstandsverzekering deze zaak accepteert?

Ten eerste is het bevestigd dat mijn werkbriefje was ontvangen, dus ze hadden mijn uren. Hun zijn dit kwijt geraakt. Waar ik geen eerder actie kon ondernemen was omdat ik op vakantie was van 9 tm 25 augustus zonder in staat te zijn om te controleren of het gestort was. Na terugkomst heb ik het nog even afgewacht en ben ik op onderzoek uitgegaan hoe het hier nu precies mee zit.

Dat is leuk om zo'n ingebrekestelling te verzenden, maar het is hun verantwoordelijkheid op mijn loon optijd te storten en dat hebben ze dus niet gedaan doordat ze daar hun zaakjes niet op orde hebben, dat ik ook al op andere meerdere manieren heb ondervonden.
Hoe Studentenwerk omgaat met hun werknemers en deze zelfs voorliegen is gewoon schandalig en moet ook eens naar voren worden gebracht!
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Groot woord voor onderzoek. Dat bestaat er enkel en alleen uit dat je nadat je een maand een keer hebt gebeld en vervolgens is het binnen enkele dagen geregeld.

Lees je openingsbericht nog eens een keer. Je mailt iemand. Krijgt een out-of-office-bericht dat persoon op 16 augustus terug is. Jij NEEMT vervolgens AAN dat iemand anders die mailbox uitleest. Zolang dat niet expliciet is gebleken en jij niet naar aanleiding van dat out-of-office-bericht iemand anders je briefje hebt gestuurd, kun je tot 16 augustus niet piepen. Jij bent vervolgens op vakantie en ziet het dan nog even aan. Vervolgens trek je aan de bel en is het zo geregeld.
WimWest

BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar het om gaat is, dat de wetgever vereist dat men eerst een ingebrekestelling verzend alvorens men een boetebeding kunt instellen.
Of u dat nu wel of niet leuk acht.
kuyt1

BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hierover ook met een juridisch adviseur gesproken en die zegt dat die vakantieperiode van mijn contactpersoon voor hun rekening komt.
(Het kan natuurlijk niet zijn als zo'n persoon 1 maand bijv op vakantie gaat en daardoor ook 1 maand op je salaris moet wachten terwijl je het binnen een week hoort binnen te krijgen)

Maar het is trouwens geen aanname meer, maar de mail was overgenomen, dat is mij namelijk verteld nadat ik contact had opgenomen met Studentenwerk. Het had dus, als Studentenwerk hun zaken op orde had, gewoon op 4 augustus uitbetaald moeten zijn.

Aan WimWest: Gezien wat u zegt, zou een werkgever de werknemer elke keer opnieuw te laat kunnen uitbetalen, want ze moeten dan toch eerst zon ingebrekestelling opsturen en dan betalen we het wel.
Maar waar kan ik u bron vinden dat hiervoor eerst een ingebrekestelling opgestuurd moet worden, heb hier van andere niks over gehoord en er staat toch duidelijk: "Als de werkgever niet uiterlijk binnen drie dagen na de gebruikelijke datum het salaris heeft betaald, kan de werknemer aanspraak maken op een wettelijke verhoging."

Indien toch over ingebrekestelling praten dan, Studentenwerk zegt dat mijn loon op donderdag of vrijdag gestort zal worden volgende week, maar volgens mijn contract moet het woensdag worden uitbetaald en ze hebben het gister doorgestuurd (dus voor dinsdag 12:00). Indien ik eis dat ze het gewoon woensdag uit betalen en hier niet aan voldoen kan ik wel een proces starten?
maartjedevries

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kuyt1 schreef:
Ik heb hierover ook met een juridisch adviseur gesproken en die zegt dat die vakantieperiode van mijn contactpersoon voor hun rekening komt.
(Het kan natuurlijk niet zijn als zo'n persoon 1 maand bijv op vakantie gaat en daardoor ook 1 maand op je salaris moet wachten terwijl je het binnen een week hoort binnen te krijgen)

Maar het is trouwens geen aanname meer, maar de mail was overgenomen, dat is mij namelijk verteld nadat ik contact had opgenomen met Studentenwerk. Het had dus, als Studentenwerk hun zaken op orde had, gewoon op 4 augustus uitbetaald moeten zijn.

Aan WimWest: Gezien wat u zegt, zou een werkgever de werknemer elke keer opnieuw te laat kunnen uitbetalen, want ze moeten dan toch eerst zon ingebrekestelling opsturen en dan betalen we het wel.
Maar waar kan ik u bron vinden dat hiervoor eerst een ingebrekestelling opgestuurd moet worden, heb hier van andere niks over gehoord en er staat toch duidelijk: "Als de werkgever niet uiterlijk binnen drie dagen na de gebruikelijke datum het salaris heeft betaald, kan de werknemer aanspraak maken op een wettelijke verhoging."

Indien toch over ingebrekestelling praten dan, Studentenwerk zegt dat mijn loon op donderdag of vrijdag gestort zal worden volgende week, maar volgens mijn contract moet het woensdag worden uitbetaald en ze hebben het gister doorgestuurd (dus voor dinsdag 12:00). Indien ik eis dat ze het gewoon woensdag uit betalen en hier niet aan voldoen kan ik wel een proces starten?

Heb je je werkgever gevraagd waarom ze het een dag later uitbetalen?
MSN messenger
WimWest

BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
kan de werknemer aanspraak maken op een wettelijke verhoging

"kan" = het is mogelijk !
sabri

sabri

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

TS heeft m.i. gelijk. Art 7:625 BW is heel helder, en stom toevallig heb ik daar onlangs gebruik van gemaakt voor een kennis van me in een soortgelijk geval.

Hoewel de werkgever wel laks is geweest wat betreft het niet-uitlezen van de e-mail van de vakantievierende werknemer ben ik het wel eens met BG dat het "te laat" pas in zou gaan vanaf 16 augustus. Dat betekent nog steeds dat TS op woensdag 18 augustus uitbetaald had moeten worden.

Art. 7:625 BW vereist geen ingebrekestelling en de wettelijke verhoging is dwingend vastgelegd (in lid 2).

Als er nog steeds geen geld is uitbetaald, is de werkgever dus 3 weken en 2 dagen te laat. Dat betekent dat TS recht heeft op het volgende:

4e t/m 8e werkdag: 5% per dag (5*1.75) =8 .75
13 werkdagen: 1% per dag (13*1.75) = 22.75

Totaal 32.75. Dat is meer dan de helft van de 35 euro van het originele bedrag, dus heeft TS nu recht op EUR 52.50.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 11 sep 2010 7:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Waar het om gaat is, dat de wetgever vereist dat men eerst een ingebrekestelling verzend alvorens men een boetebeding kunt instellen.
Of u dat nu wel of niet leuk acht.

Die ingebrekestelling is alleen vereist als er geen sprake is van een fatale termijn. Juist bij loonbetaling heeft de wetgever geregeld dat die termijn reeds uit de wet volgt. Ingebrekestelling is niet nodig.

Voor TS: de wettelijke verhoging wordt in de regel gematigd en pas bij een zeer late uitbetaling op de volle 50% bepaald. De proceskosten worden forfaitair vergoed en uw belang is zo gering dat zowel een rechtsbijstandverzekeraar als de raad voor rechtsbijstand u geen rechtsbijstand toe zal kennen.
Bekijk de homepage
sabri

sabri

Leeftijd: 50

BerichtGeplaatst: za 11 sep 2010 8:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Voor TS: de wettelijke verhoging wordt in de regel gematigd en pas bij een zeer late uitbetaling op de volle 50% bepaald. De proceskosten worden forfaitair vergoed en uw belang is zo gering dat zowel een rechtsbijstandverzekeraar als de raad voor rechtsbijstand u geen rechtsbijstand toe zal kennen.

Waarbij nog wel even dient te worden opgemerkt dat -totdat- die matiging heeft plaatsgevonden, TS recht heeft op de verhoging. Hij kan dus in alle eerlijkheid de werkgever wijzen op de wettelijke bepalingen daaromtrent en vorderen dat er overeenkomstig wordt gehandeld. Het staat de werkgever natuurlijk vrij om matiging te vragen.

Voor een gang naar de rechter heeft TS in deze geen verplichte rechtsbijstand nodig, hij kan het ook zelfstandig of met hulp van de buurman (bij wijze van spreken) doen.
kuyt1

BerichtGeplaatst: ma 13 sep 2010 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Studentenwerk zegt dat de betaling op woensdag wordt verstuurd/verwerkt en dat het aan je bank ligt of je het donderdag of vrijdag ontvangt, maargoed.

Is het wel slim om dit bijv zelfstandig te doen aangezien ik verder niks van rechten afweet, ik weet namelijk niet wat ik dan moet verwachten in zon zaak..?
maartjedevries

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: ma 13 sep 2010 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kuyt1 schreef:
Studentenwerk zegt dat de betaling op woensdag wordt verstuurd/verwerkt en dat het aan je bank ligt of je het donderdag of vrijdag ontvangt, maargoed.

Is het wel slim om dit bijv zelfstandig te doen aangezien ik verder niks van rechten afweet, ik weet namelijk niet wat ik dan moet verwachten in zon zaak..?

Het lijkt me dat je eerst nu je werkgever een brief stuurt waarin je stelt dat ze in gebreke zijn gebleven en je dus het loon + 17,50 euro aan rente vordert.

Maar wat betreft het er een zaak van maken vraag ik me af of de baten wel opwegen tegen de kosten die je maakt. Omdat je naar de kantonrechter moet hoef je geen rechtsbijstand te gebruiken, dus dat kost je niet. Wel moet je 36 euro vooraf betalen aan griffierechten, maar als je in het gelijk gesteld wordt krijg je dit weer terug.
Verder zou je eventueel reiskosten zelf moeten betalen evenals de tijd die je stopt in het voorbereiden van je zaak. Ik vraag me af of dat opweegt tegen het bedrag dat je krijgt en daarnaast dat het de relatie met je werkgever ook behoorlijk kan verstoren. Wat niet wegneemt dat je in je recht staat en als je werkgever weigert te betalen je dat bij de kantonrechter kan gaan halen.

Weet iemand eigenlijk of er een minimumbedrag is voor vorderingen?
MSN messenger
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 13 sep 2010 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kuyt1 schreef:

Je 'hebt' toch een juridisch adviseur?
kuyt1

BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nouja een juridisch adviseur, gewoon ook advocaten die de vragen , net als jullie, (gratis) beantwoord en als ik dan verder wil gaan moet ik dus contact opnemen en dan ook gaan betalen.

Mijn loon is gestort en heb deze op afgelopen donderdag (gister) binnen gehad. Ik heb mijn loonberekening bekeken en kom hier ook al meteen tot ontdekking dat Studentenwerk mij maar voor 4 uur heeft uitbetaald i.p.v mijn gewerkte 5 uur.

Hier kan ik dus weer achteraan.

Nog 2 vragen:
Indien ik de zaak verlies, moet ik dan ook opdraaien voor de kosten van de advocaat van de tegenpartij, in dit geval dus Studentenwerk?

Hoe kan ik de zaak indienen bij de kantonrechter (welke stappen)? (Las dat dagvaardegingsformulier al lange tijd is afgeschaft)

Laatst aangepast door kuyt1 op vr 17 sep 2010 19:01, in totaal 1 keer bewerkt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds