verkeersdeelnemer
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 feb 2008 14:45 Onderwerp: dagvaarding na aanrijding |
|
|
N.a.v. een aanrijding waarbij ik (auto A) linksaf sloeg om een inrit in te draaien en daarbij een tegenligger (auto B) te laat opmerkte waardoor een aanrijding met letsel ontstond, ben ik nu als verdachte gedagvaard om ter terechtzitting van de kantonrechter te verchijnen:
"als bestuurder van een personenauto .... bij het afslaan naar links ..... tegemoetkomende auto niet heeft laten voorgaan, waarbij letsel aan personen is ontstaan of schade aan goederen is toegebracht; Art. 18, lid 1 RVV1990"
Het letsel betreft een gekneusde knie van de passagier die ZONDER gordel (slachtoffer zelf beweerde de gordel wel te hebben gedragen, echter ik weet zeker dat zij de gordel niet droeg en ook de technische recherche kan geen sporen op de gordel vinden waaruit blijkt dat deze tijdens de aanrijding werd gedragen) achterin auto B zat. Het slachtoffer is op aandringen van de politie per ambulance naar de Eerste Hulppost vervoerd en na foto's maken en behandeling (intapen) heengezonden.
Auto B was gezien de leeftijd van deze auto Total Loss.
Ik ben nog nooit eerder met justitie in aanraking geweest.
Waar moet ik op rekenen??? |
|
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 26 feb 2008 17:12 Onderwerp: |
|
|
Wanneer je "strafblad" een dergelijk feit of een ander verkeersfeit (bv. flinke snelheidsovertreding) niet vermeldt, en gelet op je verhaal, kun je waarschijnlijk rekenen op een geldboete van ongeveer 200 euro. Ik geloof dat standaard in dit soort zaken 180 euro wordt geeist, maar in gevallen die daarvoor in aanmerking komen wordt er wel eens wat naar boven of naar onder door officier van justitie en/of rechter afgeweken.
Dat het letsel waarschijnlijk mede is ontstaan doordat het slachtoffer de gordel niet droeg, is iets om naar voren te brengen, maar doorgaans wordt daaraan niet al te veel waarde gehecht. De verkeersfout staat centraal, en de materiele schade wordt in ieder geval niet beslist. Een beroep op de "eigen schuld" van het slachtoffer, terwijl de schuld van de verdachte nagenoeg vaststaat, wordt niet altijd gewaardeerd door OvJ en rechter, maar kan natuurlijk wel behoedzaam naar voren worden gebracht.
Verder nog wat tips: vraag aan de griffie van de rechtbank, sector kanton, of ze je een kopie van de stukken uit het dossier toesturen (als je dit nog niet hebt). Check dan ook de situatieschets van de politie, want soms worden daarin nog wel eens zaken verkeerd weergegeven. Je weet dan ook wat het bewijs in de zaak inhoudt (getuigenverklaringen e.d.) en misschien staat daarin ook iets over de gordel.
Verder wordt het over het algemeen bijzonder op prijs gesteld als de veroorzaker van het ongeval contact heeft gehouden met de slachtoffers, en interesse heeft getoond in de voortgang van hun herstel. |
|