|
Auteur |
Bericht |
marjos
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 18:37 Onderwerp: Rookverbod in besloten vereniging? |
|
|
Wij zijn een recreatieruimte boven op een flat, toegankelijk alleen voor leden. (Dit zijn bewoners uit het flat en buitenleden.)
Er vinden div. activiteiten plaats zoals Bingo, klaverjas, biljart enz.
Dit is dus alleen toegankelijk voor leden.
De mensen achter de bar zijn ook leden en doen dit werk vrijwillig.
VALLEN WIJ NU OOK ONDER DE NIEUWE TABAKSWET?
OF MOGEN WE BLIJVEN ROKEN?
2e situatie.
Er wordt ook wel eens een feestje gegeven waarbij de genodigden geen lid zijn. De mensen achter de bar zijn wel lid en vrijwilligers.?
IS DE SITUATIE DAN ANDERS?
I.v.m. de komende ledenvergadering gaarne advies. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 22:08 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is er geen probleem. Zie bijvoorbeeld dit infoblad van de Voedsel- en Warenautoriteit. Ik ga er daarbij van uit dat de flat niet door de overheid gefinancierd/beheerd wordt.
Je hebt in jouw geval ook niet te maken met werknemers.
Dus doe maar gerust gezellig!  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 22:46 Onderwerp: |
|
|
Dat infoblad is wel uit 2004 en kan volgens mij geen betrekking hebben op het komende rookverbod voor in de horeca.
Het idee achter dat rookverbod is dat werknemers ook in de horaca recht hebben op een rookvrije werkplek. Als niemand er werkt zou het dus ok kunnen zijn.
Wellicht heeft iemand het wetsvoorstel voor handen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 22:57 Onderwerp: |
|
|
Maar dit is toch helemaal geen horeca? Gewoon een gemeenschappelijke ruimte van een flatgebouw. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 23:09 Onderwerp: |
|
|
De vraag wordt gesteld en het is geen rare gedachte om je af te vragen of er iets zal wijzigen. Ik denk niet dat het een probleem is, maar ik geef geen garantie voordat ik het wetsvoorstel heb gezien. Mag je straks wel roken in gelegenheden die op "vrijwilligers" draaien? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: ma 25 feb 2008 23:36 Onderwerp: |
|
|
Helaas is het ontwerp van de betreffende amvb (niet wet) nergens te vinden (het is wel naar de Kamer gestuurd maar helaas niet op internet gezet), maar aangezien het "verbod" - gelet op artikel 11a van de Tabakswet - betrekking heeft op situaties waarin sprake is van een werkgever-werknemer relatie, denk ik dat het hier niet geldt.
Artikel 11a Tabakswet:
Quote: | Werkgevers zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat werknemers in staat worden gesteld hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken door anderen te ondervinden |
Het is misschien anders als in dit besluit "werkgever" op een bepaalde manier is gedefinieerd.
Edit: zie ook deze actuele brief. Helaas zitten ook hier de ontwerp besluiten zelf niet bij. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: di 26 feb 2008 0:25 Onderwerp: |
|
|
Ontwerpbesluiten zitten er wel bij hoor Arizona. Onderaan de pagina van de link die je stuurde.
Wat ik me nu afvraag is of kleine sportkantines zoals die van een hondenvereniging (10 leden) nu ook onder dit besluit vallen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 feb 2008 0:28 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zijn de besluiten vandaag op parlando verschenen: Besluit uitvoering rookvrije werkplek, horeca en andere ruimten en Besluit tot intrekking of wijziging van een aantal algemene maatregelen van bestuur op het terrein van de tabakswetgeving.
Zo te zien gaat het inderdaad om art. 11a lid 1 Tabakswet dat werkgevers verplicht om de werkplek rookvrij te maken. Art. 11a lid 5 Tabakswet maakt het mogelijk om daar bij AMvB van af te wijken. Voor de volledigheid de tekst van artikel 2 van het nieuwe besluit:
Quote: | De verplichting, bedoeld in artikel 11a, eerste lid, van de Tabakswet, geldt niet:
a. in ruimten waar geen inbreuk mag worden gemaakt op de persoonlijke levenssfeer;
b. in afsluitbare, voor het roken van tabaksproducten aangewezen en als zodanig aangeduide ruimten;
c. in de open lucht. |
Werkgever wordt in de Tabakswet niet gedefinieerd, dus een ruimte met alleen vrijwilligers zou dus tabaksverbodvrij moeten blijven.
Wel is er nog art. 11a lid 4 Tabakswet op basis waarvan tot een lijst met categorieën van publiek toegankelijke gebouwen kan worden besloten. Zo'n besluit is er blijkbaar nu nog niet, maar komt er wel met artikel 3 van het nieuwe besluit:
Quote: | 1. Degene die het beheer heeft over een van de volgende gebouwen is verplicht in de voor het publiek toegankelijke delen daarvan een rookverbod in te stellen, aan te duiden en te handhaven:
a. horeca-inrichtingen, geëxploiteerd door een ondernemer zonder personeel;
b. overdekte winkelcentra, evenementenhallen, congrescentra en luchthavens.
2. De verplichting geldt niet:
a. in ruimten waar geen inbreuk mag worden gemaakt op de persoonlijke levenssfeer;
b. in afsluitbare, voor het roken van tabaksproducten aangewezen en als zodanig aangeduide ruimten;
c. in de open lucht. |
Een horecaonderneming met slechts vrijwilligers (geen personeel) valt dus wel onder het rookverbod.
Zoals tikSimone al aangaf maakt het ook uit of de ruimte door de overheid wordt beheerd.
De recreatieruimte boven op de flat lijkt overal buiten te blijven. De ruimte is vermoedelijk om te beginnen al geen publiek toegankelijke ruimte (al zijn er wel categoriëen met een verbod die niet publiek toegankelijk zijn, zoals justitiële jeugdinrichtingen om maar wat te noemen). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 26 feb 2008 13:56 Onderwerp: |
|
|
[offtopic]
bona fides schreef: | ...tabaksverbodvrij ... |
Ben jij toevallig een roker?
[/offtopic] _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 feb 2008 17:13 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Ben jij toevallig een roker?  |
Nee, maar ik vond het persoonlijk ook wel een aardige vondst  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marjos
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 feb 2008 20:43 Onderwerp: |
|
|
Ben jij toevallig een roker?
Dat heeft er toch niets mee te maken? Rokers houden rekening met niet rokers.... maar toch ook een beetje andersom........niet? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 27 feb 2008 0:41 Onderwerp: |
|
|
Nee daar gaat het niet om. Het ging er om dat ik de term 'rookverbodvrij' wel verfrissend vind  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
peter56
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 mei 2008 22:03 Onderwerp: Rookverbod ook in recreatieruimte ? |
|
|
Wij zijn een recreatieruimte beneden in een flat, toegankelijk alleen voor leden. (Dit zijn bewoners uit het flat en buitenleden.)
Er vinden div. activiteiten plaats zoals Bingo, klaverjas, biljart enz.
Dit is dus alleen toegankelijk voor leden.
De mensen achter de bar zijn ook leden en doen dit werk vrijwillig.
VALLEN WIJ NU OOK ONDER DE NIEUWE TABAKSWET?
OF MOGEN WE BLIJVEN ROKEN?
ik kan nergens een goed antwoord vinden op bovenstaande vraag van een ander lid ... want deze situatie is bij ons idem het geval ... dus gaarne een reactie.
bvd Peter |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 27 mei 2008 22:16 Onderwerp: |
|
|
Jullie mogen blijven roken. Er zijn geen werknemers en het is geen horecaonderneming in de vorm van een eenmanszaak. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|