Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...
Contract aanko...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 27 dec 2025 8:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Problemen met werkgever, geen loon, advies graag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maanvlinder

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 14:32    Onderwerp: Problemen met werkgever, geen loon, advies graag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenmiddag,

Ik zou graag advies willen in de ingewikkelde strijd waar ik in zit.
Ik zal het zo gedetailleerd proberen uit te leggen.

Ik werk bij een klein bakkertje/parfumerie/kledingzaak enz.
Mijn werkgever is geen grote organisatie, zoals bij Albert Heijn e.d.

Ik werk daar vanaf september 2007, en mijn contract loopt af op 2 maart 2008.
Allereerst hebben wij het vermoeden dat hij niet verzekerd is.
Nu ben ik helaas meerdere keren ziek geweest, en hij heeft nergens geen wachtdagen ingehouden. Er worden wel sociale premies van mijn salaris afgehouden, maar weten niet of die daadwerkelijk worden afgedragen.

Daarnaast heb ik van december maar een deel van mijn salaris gehad, op 2 januari werd het mij teveel, vanwege onstane schulden, eerdere problemen in de werksfeer enz.

Dus ben ik de ziektewet ingegaan, en de psycholoog heeft mij overspannen verklaart, wat niet makkelijk is.

Maar sinds die tijd heb ik geen salaris meer gehad, van januari helemaal nog niets.

We hebben de UWV gebeld, en daar sta ik niet ziekgemeld.

Ik heb geen idee wat ik nog kan doen. Ook hebben wij een advocaat in de arm genomen, maar die weet eigenlijk ook niet of we wel een kans hebben.

Ik heb zelf al en aangetekende brief gestuurd, waar ik geen antwoord op kreeg. De raadslieden hebben hem een brief gestuurd, waar ik ook geen antwoord op kreeg.

Zou iemand hier nog een advies voor mij hebben?

Alvast heel erg bedankt,

Groetjes, Cindy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer u geen loon ontvangt, is een kort-geding naar mijn mening de meest geëigende weg.
Bekijk de homepage
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je werkgever hoeft je pas ziek te melden bij UWV als je of 13 weken ziek bent (ben je nog niet) of wanneer je ziek uit dienst gaat (ben je ook nog niet). Dat je dus niet als ziek bij UWV staat geregistreerd kan dus wel kloppen.

Werkgever moet wel het loon doorbetalen tenzij ie gemotiveerd kan aantonen dat je niet arbeidsongeschikt bent wegens ziekte of gebrek. Een arbeidsconflict is geen ziekte of gebrek, wat een psycholoog verder ook mag vinden, al is ook niet uit te sluiten dat je vanwege een arbeidsconflict ziek wordt.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2008 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een psycholoog is geen arts en bovendien heeft deze geen specifieke kennis van arbeidsongeschiktheid. Je kunt de uitspraak van de psycholoog wel als een argument gebruiken maar het is geen vaststaand feit waar anderen aan gebonden zijn.

Indien je je echter bij je werkgever ziek hebt gemeld en de werkgever je niet heeft opgeroepen of andere controlevoorschriften heeft toegepast waar je niet aan kon voldoen heb je gewoon recht op doorbetaling van loon (70-100% afhankelijk van de CAO/afspraken met werkgever).

Je kunt via een deurwaarder een loonvorderingsprocedure beginnen(geen advocaat voor nodig).

Gezien het feit dat er schijnbaar al een advocaat en raadslieden naar hebben gekeken vermoed ik wel dat er meer speelt dan hier geschetst wordt.
maanvlinder

BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2008 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik voel me bijna aangevallen als ik dit allemaal lees.

Ik ben ook bij de huisarts geweest en die heeft me doorgestuurd naar een psycholoog.

Er is naar mijn mening geen sprake van een arbeidsconflict, natuurlijk zijn er verschillende meningsverschillen, maar dat heeft mijn werk niet beinvloed toen ik nog wel aan het werk was.

Mijn werkgever heeft wel een verzuimbegeleider gestuurd, waarmee ik gepraat heb. Daar heb ik verder niets van gehoord, maar hij was van VCC en niet van het UWV.

Mijn werkgever heeft geen verdere eisen aan me gesteld, daar staat verder ook niet van in de arbeidsovereenkomst.

Ik wil gewoon simpelweg rekeningen kunnen betalen, en normaal eten en drinken.. Dat lijkt me niet zo raar.
maanvlinder

BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2008 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik hier trouwens nog niet erbij vermeld hebt; is dat het zeer waarschijnlijk is dat mijn werkgever binnenkort failliet gaat. De omzet zoals ik zelf heb gezien is heel erg laag, en hij heeft vele schuldeisers.

Waaronder de Belastingdienst, zijn boekhouder en zelfs de woningbouwvereniging.
mcvg

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2008 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als u uw eigen positie goed wilt inschatten is het ook handig om de tegenargumenten te kennen.

In het geval dat de werkgever niet kan betalen kunt u wellicht zelf het faillisement aanvragen. Het voordeel daarvan is dat als het faillisement dan wordt uitgesproken het UWV de loonverplichting over neemt. Volgens mij neemt het UWV ook de tijd vanaf het stoppen van betalen tot het faillisement voor zijn rekening. U kunt het beste dus uw situatie per direct melden bij het UWV en vragen wat de mogelijkheden zijn.
maanvlinder

BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2008 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is zeer zeker waar.

Ik heb al contact gehad met het UWV, en ze hebben een gesprek gehad met mijn baas, en die heeft schijnbaar dingen verteld waardoor hun tot de conclusie zijn gekomen dat het een arbeidsconflict is, en dan kunnen ze schijnbaar niets voor je betekenen. Ik weet niet wat mijn werkgever gezegd heeft, dat wil hij niet zeggen.

Dat is ook de reden dat ik naar een advocaat ben gegaan, want bij het Juridisch Loket wisten ze niet wat ik moest doen, de Jurofoon niet en ook het UWV niet.

En toen ik dit forum tegenkwam, dacht ik dat anderen misschien andere ideeen hadden over deze zaak, vandaar.
wim spijker

Leeftijd: 69
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 9:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij sociale verzekeringen staat premie betalen los van verzekerd zijn.
Op het moment dat u een arbeidsovereenkomst hebt, bent u verzekerd voor de sociale verzekeringswetten.
Dat uw werkgever eventueel geen premies betaald is iets tussen het UWV (die deze premie inningtaak laat uitvoeren door de Belastingdienst) en uw werkgever.
Dat betekent dat u na het einde van een dienstverband u bij het CWI laat inschrijven voor werk en een WW uitkering. Voldoet u an de voorwaarden, dan ontvangt u een WW uitkering.

U hebt u nu ziek gemeld. Dat betekent dat uw werkgever het loon moet doorbetalen. Niet het UWV. Zoals eerder werd geschreven: Die weet pas na 13 weken of u ziek bent. De werkgever meldt dit dan aan het UWV.

Ontvangt u geen loon omdat u ziek bent, dan dan dient u, uw werkgever daar op aan te spreken.
De mening van uw psycholoog en/of huisarts is niet van doorslaggevende betekenisbij een meningsverschil over wel of niet kunnen werken. De bedrijfsarts van de arbodienst heeft dat wel. Als u dan toch nog van mening verschilt met de visie van de bedrijfsarts dan kunt u een deskundigenoordeel bij het UWV aanvragen. Ook deze mening is niet maatgevend, maar weegt wel zwaar mee in een rechtzaak.

Wim
maanvlinder

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst wilde ik even iedereen bedanken die al heeft gereageert,

Om even terug te komen op de laatste berichten.

Zoals ik eerder schreef heb ik mijn werkgever een aangetekende brief gestuurd, ook heb ik meerdere malen met mijn werkgever gepraat hierover en hij zegt dat hij het niet heeft.

Ook heeft mijn werkgever een verzuimbegeleider gestuurd, waar ik een gesprek mee heb gehad, en daar heb ik niets meer van gehoord, daar heb ik zelfs geen naam of telefoonnummer van gekregen.

Dus ik weet ook niet meer wat ik kan doen..
arizona

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maanvlinder schreef:
en hij zegt dat hij het niet heeft.

Daar maak ik uit op dat je werkgever je niet betaalt omdat hij geen geld zegt te hebben, maar níet omdat hij van mening is dat je niet ziek bent. Dus: jij hebt je gewoon netjes ziekgemeld bij je werkgever, hij heeft niet betwist dat je ziek was, heeft niet gezegd dat je gewoon moest komen werken, maar heeft eenvoudigweg je loon niet betaald. Klopt dat?
Als hij zegt dat je niet ziek bent, en dus dat je moet komen werken voordat hij je betaalt, dan is de juridische situatie anders. Je zult dan een deskundig oordeel moeten hebben dat je ziek bent (of was). Zie het zeer heldere antwoord van wim spijker.

Quote:
Ook heeft mijn werkgever een verzuimbegeleider gestuurd, waar ik een gesprek mee heb gehad, en daar heb ik niets meer van gehoord, daar heb ik zelfs geen naam of telefoonnummer van gekregen.

Dat lijkt me (gelet op het bovenstaande) niet jouw probleem. Het zou misschien anders zijn als er een dispuut was over de vraag of jij ziek bent.

Quote:
Dus ik weet ook niet meer wat ik kan doen..

Wat je concreet kunt doen is je werkgever voor de kantonrechter dagen en eisen dat hij je loon uitbetaalt.
maanvlinder

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb net telefonisch contact gehad met mijn werkgever, en hij vind dat ik bepaalde werkzaamheden gewoon kan doen.
Dus heb ik gezegd dat hij een bedrijfsarts moet laten komen, waarop hij antwoord dat dat nergens voor nodig is omdat we als volwassenen kunnen praten.

Hij zegt ook dat het door mij komt dat hij geen geld heeft, omdat ik niet kom werken. Nu kan ik misschien dom zijn, maar ik kan er toch niets aan doen dat ik ziek ben? Ik werk veel liever, in plaats van tussen deze 4 muren zitten. Vooral mijn klanten gaan me aan het hart, maar dat ik verder jullie zaak niet.

Dit is dus net gebeurd, hiervoor zei hij inderdaad dat hij het geld even niet heeft, maar schijnbaar komt dat door mij..
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 5:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je denkt dat hij je niet betaald omdat ie betalingsproblemen heeft moet je zsm UWV bellen en een beroep doen op betalingsonmacht van je werkgever. Dat is de artikel 61 WW procedure. Vraag naar de afdeling WW-faillissementen.

In het andere geval; wie is VCC? En als er een meningsverschil is over ziekte/arbeidsgeschiktheid voor passend werk dan dient er allereerst een first-opinion van de arbo-dienst te zijn. Dan kun je daarna eventueel een second-opinion vragen bij UWV en loon vorderen via de rechter.

Een deurwaarder komt alleen maar executeren en betekenen dus die kan niets voor je betekenen in dit stadium.

Tot slot; ik heb wel het idee dat er meer aan de hand is dan je verteld; maar op basis van wat je verteld zou ik een advocaat zoeken die verstand heeft van arbeidsrecht.

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een beetje deurwaarder doet ook wel wat meer hoor, zoals de procedure voor de kantonrechter en daarna inderdaad de executie van het vonnis. Een advocaat is dan een stuk duurder.
maanvlinder

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik betwijfel of een advocaat duurder is, vanwege de akte van onvermogen.

VCC schijnt een bedrijf te zijn dat ziekenbezoek doet, en dan een praatje maakt met de werknemer en vervolgens verslag uitbrengt naar de werkgever en naar niemand anders.
Dit is de site: http://www.verzuimcontrole.nl/

Ik heb mijn werkgever meerdere malen nu gevraagd om een bedrijfsarts te sturen van de UWV, zodat dat eindelijk eens uit de wereld is. Hij weigert steeds en zegt dat we het als volwassen op kunnen lossen.
Hij heeft voorgesteld dat ik kom werken, en elke week dan een voorschot krijg, doe ik dat niet, krijg ik geen salaris.

Ik zou niet weten wat ik nog meer moet vertellen.
Ik weet alleen dat hij zijn afspraken nooit nakomt, als ik bij wijze van spreken om 3 uur klaar was, kwam hij pas om 4 uur/5 uur aanzetten.
Als ik daar dan wat van zei, moest ik er begrip voor hebben omdat hij een groothandel probeert op te zetten, zodat er meer geld zou binnenkomen, aangezien de omzet per dag erg laag was (misschien nog steeds maar dat weet ik niet).
Daarnaast ben ik volgens mij contract Bakkerij-medewerkster. Terwijl ik de hele winkel run, en de hele dag alleen sta. Ik praat ook met vertegenwoordigers voor het andere gedeelte van de winkel, en ik plaats bestellingen. Daarom heb ik toen gevraagd of hij misschien op mijn contract kon laten zetten wat ik echt doe in de winkel, wat nog steeds niet is gebeurd.
Daar heb ik toen een paar keer om gevraagd, waarna ik er uiteindelijk achter kwam dat hij bij zijn boekhouder zulke hoge schulden heeft inmiddels dat hij niet meer voor hem werkt.

Dat zijn inderdaad nog meer vervelende dingen, maar ik nam aan dat dat hier weinig tot niets mee te maken heeft. Misscien in de verte maar niet in directe vorm.

Ik geloof dat nu alles op tafel ligt.

Nogmaals bedankt voor de vele reacties.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds