|
Auteur |
Bericht |
Jammerdan
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 feb 2008 13:39 Onderwerp: Verkopen huis na scheiding |
|
|
Hallo,
Ik zit met de volgende vraag, ik zal eerst mijn situatie even uitleggen.
Na 10 jaar gaan mijn vriendin en ik uitelkaar. We hebben een samenlevings contract. Twee jaar geleden hebben we besloten om een vrijstaand huis te bouwen. Dit heb ik helemaal in mijn vrije tijd gedaan, terwijl zij dat ook zou doen, maar niet is nagekomen.
Nu we dus uit elkaar gaan, wil zij de helft van de overwaardde waar ze ook recht op heeft.
Ik heb daar geen probleem mee, maar het huis is nog niet helemaal af. Ik wil dat de komende tijd dus eerst afmaken, om een zo hoog mogelijke verkoopprijs hiervoor te krijgen. Ik heb die 2 jaar niet voor niets liggen ploeteren. Mijn ex wil dat ie zo snel mogelijk verkocht wordt. Terwijl ik het maximale er uit wil halen!
Heeft zij enig juridisch middel om mij te dwingen het huis te verkopen?
Is zij verplicht om de helft van de maandelijkse hypotheek lasten aan mij over te maken, ondanks dat ze bij haar ouders woont?
Ik hoop dat jullie hier een antwoord op kunnen geven |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 23 feb 2008 15:01 Onderwerp: |
|
|
Voor de zekerheid: klopt het dat het huis en de hypotheek op naam van jullie beiden staan?
Kun jij haar niet uitkopen? Jij neemt haar deel van de hypotheek over, neemt een tweede hypotheek ter waarde van de huidige overwaarde, en betaalt haar daarmee. Dan kun jij het huis afbouwen en er het maximale voor jezelf uithalen.
Hmm, het probleem is dan waarschijnlijk dat de maandelijkse hypotheeklasten voor jou te hoog worden. Heb je al met je bank besproken of er op dit punt mogelijkheden zijn? Het gaat uiteindelijk maar om een beperkte periode die overbrugd moet worden.
Verder vind ik het nog niet vanzelfsprekend dat je ex-vriendin recht heeft op de helft, als jij al je vrije uren aan het bouwen bent geweest. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het precies is geregeld tussen jullie.
Quote: | Heeft zij enig juridisch middel om mij te dwingen het huis te verkopen? |
Als het huis van jullie beiden is, kan zij bij de rechter verdeling van het huis vorderen (art. 3:178 BW). Of de rechter zo'n vordering van haar direct zal toewijzen weet ik niet. Als zij het zover laat komen, is dat voor jou misschien een mooie gelegenheid om te stellen dat aan jou, gezien het werk dat jij wel en zij niet heeft verricht, een groter deel dan de helft toekomt of alternatief dat jij op haar een vordering uit ongerechtvaardigde verrijking hebt. (In welke vorm je het precies zou moeten verpakken is nog even lastig en hangt af van hoe alles precies is geregeld.) Misschien een argument om haar van het idee om naar de rechter te stappen af te brengen.
Quote: | Is zij verplicht om de helft van de maandelijkse hypotheek lasten aan mij over te maken, ondanks dat ze bij haar ouders woont? |
In ieder geval zijn jullie samen naar de bank toe verplicht om die hypotheeklasten te blijven voldoen, maar dat wist je al. Hoe die lasten onderling moeten worden verdeeld is dus de vraag. Woon jij eigenlijk al in het huis? Als dat nog niet zo is (en jij dus nog iets huurt), dan lijkt het mij duidelijk dat zij gewoon nog de helft van de hypotheeklasten moet betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jammerdan
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 feb 2008 16:18 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de snelle reactie!!
Ja de hypotheek staat op beider naam. Uitkopen is geen optie, dat mag niet van de bank. Het huis moet worden verkocht, van de verkoop prijs eist zei de helft.
Ik woon er al in, de woning is helemaal klaar alleen de tuin moet nog helemaal en twee slaapkamers moet geverfd en gestoffeerd worden. Als ik dat erbij laat zitten, mis ik gewoon een x bedrag bij de verkoop. Dus ik wil dat in alle rust af kunnen maken.
Ben het ermee eens dat ze niet zoveel recht heeft op de overwaarde dan dat ik dat heb, maar is dit juridisch hard te maken? |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 26 feb 2008 16:08 Onderwerp: |
|
|
Hoeveel tijd heb je nodig om de aanpassingen te verrichten? Wellicht is dat mogelijk in de tijd die je krijgt door de verdeling te rekken? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
|